Czy strach polskiego pacjenta ma wielkie oczy? Emocje wyrażane przez pacjentów na portalach medycznych
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.79.06Słowa kluczowe:
emocje polskich pacjentów, użytkownicy portali medycznych, zdrowie, działanie-sytuacja, system polskiej opieki medycznejAbstrakt
W artykule podjęta została problematyka emocji doświadczanych przez pacjentów, użytkowników portali medycznych, którzy „znaleźli się” w skomplikowanej strukturze systemu opieki zdrowotnej w Polsce, emocji wynikających z interakcji z pracownikami medycznymi oraz w procesie doświadczania przebiegu chorób. Analizie poddane zostały wypowiedzi opublikowane przez użytkowników portali/forów internetowych o tematyce medycznej. W skład próby badawczej weszło 15 portali medycznych, charakteryzujących się wysoką aktywnością zarejestrowanych użytkowników. Przedmiotem analizy były te wypowiedzi, w których pojawiał się opis sytuacji (lub ich kontekstu bądź działań uczestników interakcji) determinujących doświadczane emocje.
Bibliografia
Barometr WHC (2017), Raport na temat zmian w dostępności do gwarantowanych świadczeń zdrowotnych w Polsce, http://www.korektorzdrowia.pl/wp-content/uploads/barometrwhc_xvii_2017_fin.pdf (accessed: 17.10.2020).
Google Scholar
Batorski D., Marody M., Nowak A. (eds.) (2006), Społeczna przestrzeń internetu, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica, Warszawa.
Google Scholar
Bąk-Sosnowska M. (2006), Choroba w życiu człowieka, [in:] A. Trzcieniecka-Green (ed.), Psychologia: podręcznik dla kierunków medycznych, Wydawnictwo Universitas, Kraków.
Google Scholar
Blumer H. (1969), Symbolic Interactionism. Perspective and Method, University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London.
Google Scholar
Boguszewski R. (red.) (2019), Rodzina – jej znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań Centrum Badania Opinii Społecznej no. 22/2019, https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_022_19.PDF (accessed: 27.08.2021).
Google Scholar
Bolter J.D. (2002), Komputer: maszyna i narzędzie, [in:] M. Hopfinger (ed.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Google Scholar
Business Insider Polska (2019), Zdrowie w sieci, https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/medyczne-porady-w-internecie-czego-szukaja-polacy/snd19t3 (accessed: 20.07.2021).
Google Scholar
Castells M. (2003), Galaktyka Internetu, transl. T. Hornowski, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
Google Scholar
Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) (2016), Zdrowie i leczenie w Polsce, “Opinie i Diagnozy”, no. 36, pp. 1–182.
Google Scholar
DIGITAL (2020), “We Are Social”, https://wearesocial.com/digital-2020 (accessed: 23.08.2021).
Google Scholar
Dolińska-Zygmunt G. (ed.) (2001), Podstawy psychologii zdrowia, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Google Scholar
Ekman P., Davidson R.J. (eds.) (1999), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia, transl. B. Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Gemius (2018), Wyniki badania Gemius/PBI za maj 2018, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/wyniki-badania-gemiuspbi-za-maj-2018.html (accessed: 18.04.2021).
Google Scholar
Gillett J. (2003), Media activism and Internet use by people with HIV/AIDS, “Sociology of Health &Illness”, vol. 25(6), pp. 608–624, https://doi.org/10.1111/1467-9566.00361
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9566.00361
Gregor B., Stawiszyński M. (2005), Wykorzystanie Internetu w badaniach panelowych rynku, [in:] A.R. Hochschild (2009), Zarządzanie emocjami: komercjalizacja ludzkich uczuć, transl. J. Konieczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Hochschild A.R. (2009), Zarządzanie emocjami: komercjalizacja ludzkich uczuć, transl. J. Konieczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Jarosz M. (1978), Psychologia lekarska, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa.
Google Scholar
Kacperczyk A. (2013), Praca nad emocjami jako element aktywności górskiej i wspinaczkowej, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. IX(2), pp. 70–103, https://doi.org/10.18778/1733-8077.16.4.02
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8077.16.4.02
Kaźmierczak A. (2011), Wpływ komunikacji z personelem medycznym na doświadczanie choroby przez pacjentów, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/1900/wplyw.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed: 12.04.2021).
Google Scholar
Kemper T.D. (1987), How Many Emotions Are There? Wedding the Social and Autonomic Components, “American Journal of Sociology”, vol. 93(3), pp. 263–289, https://doi.org/10.1086/228745
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/228745
Kemper T.D. (2005), Modele społeczne w wyjaśnianiu emocji, [in:] M. Lewis, J.M. Haviland-Jones (eds.), Psychologia emocji, transl. M. Kacmajor et al., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Konecki K.T., Pawłowska B. (2013), W stronę socjologii emocji, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. IX(2), pp. 7–9.
Google Scholar
Kowalski M., Gaweł A. (2006), Zdrowie – wartość – edukacja, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Google Scholar
Krzywda I. (2017), Coraz dłuższe kolejki do płatnego leczenia. Lekarzy brakuje nam już wszędzie, http://www.dziennikpolski24.pl/aktualnosci/a/coraz-dluzsze-kolejki-do-platnego-leczenia-lekarzy-brakuje-nam-juz-wszedzie,12138426/ (accessed: 12.05.2021).
Google Scholar
Lewis M., Haviland-Jones J.M. (eds.) (2005), Psychologia emocji, transl. M. Kacmajor et al., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Łaska-Formejster A. (2015), Pacjent w sieci zależności. Społeczny kontekst praw i autonomii pacjenta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, https://doi.org/10.18778/7969-815-8
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-815-8
Makara-Studzińska M. (2012), Komunikacja z pacjentem, Wydawnictwo Czelej, Lublin.
Google Scholar
Mruk H. (2009), Marketing gabinetów lekarskich na rynku usług zdrowotnych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar
Raport (2017), Lekarze w badaniach opinii społecznej 2017, Ośrodek Studiów, Analiz i Informacji Naczelnej Izby Lekarskiej, http://www.osai.nil.org.pl (accessed: 12.04.2021).
Google Scholar
Siemens Healthineers (2019), Doświadczenia pacjenta w Polsce (raport badawczy), https://static.healthcare.siemens.com/siemens_hwem-hwem_ssxa_websites-context-root/wcm/idc/groups/public/@pl/documents/download/mda5/mze0/~edisp/siemens-healthineers-doswiadczenia-pacjenta-w-polsce-raport-06767911.pdf (accessed: 14.12.2020).
Google Scholar
Skrzydlewski W. (1990), Technologia kształcenia, przetwarzanie informacji, komunikowanie. Zarys koncepcji środków dydaktycznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Google Scholar
Staniszewska M. (2013), Internet jako narzędzie prowadzenia badań społecznych, „Acta Innovations”, vol. 9, pp. 1–57.
Google Scholar
Wojtasiński Z. (2019), Eksperci: w Internecie coraz więcej nieprawdziwych informacji o zdrowiu, Nauka w Polsce, http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C33077%2Ceksperci-w-internecie-coraz-wiecej-nieprawdziwych-informacji-o-zdrowiu.html (accessed: 3.05.2019).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.