Postrzeganie społeczności lokalnych w raportach niefinansowych przedsiębiorstw
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.77.03Słowa kluczowe:
społeczności lokalne, interesariusze, społeczna odpowiedzialność biznesu CSR, raporty niefinansoweAbstrakt
Społeczności lokalne są istotną kategorią w perspektywie rozwoju społecznego w XXI w. Przedsiębiorstwa coraz częściej identyfikują je jako ich istotnych interesariuszy. Proces ten jest szczególnie widoczny w tych firmach, które deklarują, że działają w sposób odpowiedzialny społecznie. Obecnie raporty niefinansowe prezentujące kluczowe dane dotyczące osiągnięć i priorytetów działania w obszarze społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa stały się jednym z podstawowych narzędzi komunikacji firmy z otoczeniem. Raporty niefinansowe są przygotowywane z uwzględnieniem standardów i wytycznych rozwijanych przez niezależne międzynarodowe podmioty i stowarzyszenia. Artykuł odnosi się do dwóch aspektów uwzględniających problem lokalnych społeczności w tego typu raportach. W pierwszej kolejności przeanalizowano, w jakim stopniu przyjęte standardy wymagają od organizacji szczegółowego raportowania ich działalności na rzecz lub z udziałem społeczności lokalnych, a następnie w jakim zakresie firmy komunikują o swoich działaniach dotyczących społeczności lokalnych.
Bibliografia
Aluchna M., Roszkowska-Menkes M. (2019), Non-financial Reporting. Conceptual Framework, Regulation and Practice, [in:] A. Długopolska-Mikonowicz, S. Przytuła, Ch. Stehr (eds.), Corporate Social Responsibility in Poland Strategies. Opportunities and Challenges, Springer Nature Switzerland, Cham, pp. 213–236 https://doi.org/10.1007/978-3-030-00440-8_14
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-00440-8_14
Anam L., Kacprzak J. (eds.) (2017), Raportowanie niefinansowe. Poradnik dla raportujących, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa.
Google Scholar
Arcelor Mittal Poland (2019), Nasza stal buduje Twój świat. Raport zrównoważonego rozwoju https://poland.arcelormittal.com/fileadmin/Content/raporty/Raport_Zrownowazonego_Rozwoju_ArcelorMittal_Poland_2019.pdf (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
Badura-Mojza A. (2017), Działania CSR wobec społeczności lokalnej wdrożone przez spółki branży paliwowej – stadium przypadku, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu”, vol. 73, no. 2, pp. 119–133.
Google Scholar
Bek-Gaik B., Krasodomska J. (2018), Informacje niefinansowe jako obszar współczesnej sprawozdawczości przedsiębiorstw – definicja, źródła i proponowane kierunki badań, “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, vol. 2(974), pp. 25–40 https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0974.0202
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0974.0202
Bhāle S., Bhāle S. (2018), CSR – In Pursuit of Sustainable Growth and Economic Development, [in:] G. Gal, O. Akişik, W. Wooldridge (eds.), Sustainability and Social Responsibility: Regulation and Reporting, Springer Nature, Singapore, pp. 3–28 https://doi.org/10.1007/978-981-10-4502-8_1
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-10-4502-8_1
Bini L., Bellucci M. (2020), Integrated Sustainability Reporting. Linking Environmental and Social Information to Value Creation Processes, Springer Nature Switzerland, Cham https://doi.org/10.1007/978-3-030-24954-0
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-24954-0
European Commission (2011), A renewed EU strategy for 2011–2014 on Corporate Social Responsibility, COM (2011) 681.
Google Scholar
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka (2019) http://raportroczny2019.sniezka.pl (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
Fernandez-Feijoo B., Romero S., Ruiz S. (2014), Effect of Stakeholders’ Pressure on Transparency of Sustainability Reports within the GRI Framework, “Journal of Business Ethics”, vol. 122(1), pp. 53–63 https://doi.org/10.1007/s10551-013-1748-5
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-013-1748-5
Fijałkowska J., Krasodomska J., Macuda M., Mućko P. (2019), Sprawozdawczość niefinansowa. Regulacja i standaryzacja raportowania niefinansowego przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Google Scholar
Flower J. (2015), The International Integrated Reporting Council: A story of failure, “Critical Perspectives on Accounting”, vol. 27, pp. 1–17 https://doi.org/10.1016/j.cpa.2014.07.002
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.cpa.2014.07.002
Freeman R.E. (1984), Strategic Management: A Stakeholder Approach, Pitman, Boston.
Google Scholar
Gołaszewska-Kaczan U. (2016), Raporty społeczne jako instrument budowania wizerunku firmy społecznie odpowiedzialnej, “Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego”, no. 43/2, pp. 63–72 https://doi.org/10.18276/sip.2016.43/2-06
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18276/sip.2016.43/2-06
GRI (2021) https://www.globalreporting.org/about-gri/mission-history/ (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
GRI 413: Local Communities (2016) https://www.globalreporting.org/standards/gri-standardsdownload-center/gri-413-local-communities-2016/ (accessed: 15.01.2020).
Google Scholar
International Integrated Reporting Council (IIRC) (2013), The International Framework www.theiirc.org (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
ISO 26000 (2010), Guidance on social responsibility, ISO, Switzerland.
Google Scholar
Konfederacja Lewiatan (2014), Dialog z interesariuszami. Jak rozmawiać, czyli jak usłyszeć i jak zostać wysłuchanym? http://konfederacjalewiatan.pl/legislacja/wydawnictwa/_files/publikacje/2014/Dialog_z_interesariuszami.pdf (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
Misztal A. (2016), Raport społeczny jako narzędzie zarządzania CSR, “Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego”, no. 43/1, pp. 75–86 https://doi.org/10.18276/sip.2016.44/3-06
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18276/sip.2016.43/1-07
Murawska D. (2020), Business involvement in activities for the benefit of local, Scientific Quarterly “Organization and Management”, vol. 2, no. 50, pp. 133–150.
Google Scholar
OECD (2011), OECD Guidelines for Multinational Enterprises, OECD Publishing https://doi.org/10.1787/9789264115415-encommunities
Google Scholar
Shift Project, Mazars (2015) T, he UN Guiding Principles Reporting Framework with implementation guidance https://www.ungpreporting.org/wp-content/uploads/UNGPReportingFramework_withguidance2017.pdf (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
Smith M. (1992), Voices from the Well: The Logic of the Virtual Common, [after:] Baran L., Misiewicz M. (2014), Cyberprzestrzeń – nowe miejsce spotkań. Teoretyczna i psychologiczna analiza wirtualnych społeczności, [in:] M. Wysocka-Pleczyk, K. Tucholska, Człowiek zalogowany. Wirtualne społeczności, Biblioteka Jagiellońska, Kraków, pp. 7–16.
Google Scholar
Standard Informacji Niefinansowych (SIN) (2017), Fundacja Standardów Raportowania, Warszawa.
Google Scholar
Standard Informacji Niefinansowych (SIN), Aneks 5 (2017), Fundacja Standardów Raportowania, Warszawa.
Google Scholar
TIM Capital Group (2019), Raport zintegrowany Grupy Kapitałowej TIM za 2019 rok http://raportyspoleczne.pl/wp-content/uploads/2020/08/Raport-zint-GK-TIM-za-rok-2019.pdf (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
Tylec A. (2018), CSR jako obszar raportowania niefinansowego w świetle rozszerzania zakresu ujawnień, “Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie”, vol. 127, pp. 299–310.
Google Scholar
UN Global Compact (2013), UN Global Compact Policy on Communicating Progress https://www.unglobalcompact.org/welcome/business/communication-on-progress (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
UN Global Compact, GRI (2013), Making the Connection: Using the GRI G4 Guidelines to Communicate Progress on the UN Global Compact Principles https://www.unglobalcompact.org/library/306 (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
UNCTAD (2008), Guidance on Corporate Responsibility Indicators in Annual Reports, United Nations, New York and Geneva, UNCTAD/ITE/TEB/2007/6 https://unctad.org/system/files/official-document/iteteb20076_en.pdf (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
Wolska G. (2015), Zaangażowanie przedsiębiorstw w realizację koncepcji społecznej odpowiedzialności na podstawie badań empirycznych przeprowadzonych w Polsce, “Studia Ekonomiczne”, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, no. 236, pp. 85–95.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.