Strategie retoryczne w propagandzie antyalkoholowej Polskiej Kroniki Filmowej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.58.19Słowa kluczowe:
perswazja, manipulacja, propaganda, film, kronika filmowa, dziennikarstwo, komunikacja masowaAbstrakt
Trzonem tekstu jest retoryczna analiza propagandy antyalkoholowej w przekazach Polskiej Kroniki Filmowej, produkowanej przez WFDiF. Autor wybrał cztery felietony z popularnej serii Propaganda PRL-u. Najzabawniejsze polskie kroniki filmowe i poddał je trzem typom analizy tekstu: metaforycznej, neoretorycznej oraz ideologicznej. Artykuł został wzbogacony o wiedzę w zakresie historii politycznej PRL, a także jej szczegółowe aspekty, jak historia pijaństwa w tej epoce. Autor uwzględnił również medioznawcze opracowanie na temat PKF, a także teorie w zakresie propagandy, perswazji i manipulacji.
Pobrania
Bibliografia
Balcerzan Edward, “W stronę genologii multimedialnej”, [in:] Polska genologia literacka, eds. D. Ostaszewska, R. Cudak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2007, pp. 269–287.
Google Scholar
Bredemeier Karsten, Czarna retoryka. Siła i magia języka, trans. J. Miron, Wydawnictwo Studio Emka, Warsaw 2007.
Google Scholar
Cieśliński Marek, Piękniej niż w życiu. Polska Kronika Filmowa 1944–1994, Wydawnictwo Trio, Warsaw 2006.
Google Scholar
Dobek-Ostrowska Bogusława, Fras Janina, Ociepka Beata, Teoria i praktyka propagandy, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997.
Google Scholar
Godzic Wiesław, Telewizja i jej gatunki. Po Wielkim Bracie, Universitas, Krakow 2004.
Google Scholar
Grzegorzewski Krzysztof, Homo rhetoricus w telewizyjnym dziennikarstwie politycznym (programy z lat 2005–2007), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-467-9
https://www.youtube.com/watch?v=OBdDIJSDliw&t=301s [accessed on: 2.01.2019].
Google Scholar
https://www.youtube.com/watch?v=SmrwH7CVI8o&t=6s [accessed on: 2.01.2019].
Google Scholar
Karwat Mirosław, Sztuka manipulacji politycznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2001.
Google Scholar
Kochan Marek, Slogany w reklamie i polityce, Wydawnictwo Trio, Warsaw 2007.
Google Scholar
Kosiński Krzysztof, Historia pijaństwa w czasach PRL, Wydawnictwo Neriton, Warsaw 2008.
Google Scholar
Kowalski Lech, Jaruzelski. Generał ze skazą, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warsaw 2012.
Google Scholar
Lichański Jakub Z., “Retoryka a/i media: próba określenia pól wspólnych”, [in:] Styl – dyskurs – media, eds. B. Bogołębska, M. Worsowicz, Łódź 2010, pp. 383–396.
Google Scholar
Mechanizmy perswazji i manipulacji, eds. G. Habrajska, A. Obrębska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007.
Google Scholar
Montefiore Simon S., Stalin. Dwór czerwonego cara, trans. M. Antosiewicz, Wydawnictwo Magnum, Warsaw 2004.
Google Scholar
Perelman Chaim, Imperium retoryki, trans. M. Chomicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2004.
Google Scholar
Piecuch Henryk, Byłem gorylem Jaruzelskiego, Oficyna Wydawnicza Reporter, Warsaw 1993.
Google Scholar
Pratkanis Anthony R., Aronson Elliot, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, trans. J. Radzicki, M. Szuster, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2005.
Google Scholar
Propaganda PRL-u. Najzabawniejsze polskie kroniki filmowe, Wydawnictwo Wprost i Grube Ryby 2006, discs 1–8.
Google Scholar
Sowa Andrzej L., Historia polityczna Polski 1944–1991, Wydawnictwo Literackie, Krakow 2011.
Google Scholar
Szwajkowska Anita, “Wstęp do prozodii komunikacyjnej”, [in:] Rozmowy o komunikacji 6, ed. G. Habrajska, Łódź 2013, pp. 117–166.
Google Scholar
Świda-Ziemba Hanna, Młodzież PRL. Portrety pokoleń w kontekście historii, Wydawnictwo Literackie, Krakow 2010.
Google Scholar
Taubman William, Chruszczow. Człowiek i epoka, trans. Ł. Witczak, Wydawnictwo Bukowy Las, Wrocław 2012.
Google Scholar
Zakrzewski Tadeusz, Byłem reporterem generała, Książka i Wiedza, Warsaw 2002.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.