Od empatii do sprawczości. Jak kształtować wrażliwość młodzieży we współczesnej szkole?
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.13Słowa kluczowe:
wrażliwość, empatia, inteligencja emocjonalna, edukacja polonistyczna, wartości, uczniowie, młodzież akademickaAbstrakt
Celem artykułu Od empatii do sprawczości. Jak kształtować wrażliwość młodzieży we współczesnej szkole? jest refleksja nad kondycją współczesnej „polityki wrażliwości”, u podstaw której znajduje myślenie o człowieku połączone ze znanym przekonaniem, że: „nic, co ludzkie, nie jest nam obce”.
Tematyka rozważań koncentruje się na potrzebie kształcenia (rozwijania) wrażliwości humanistycznej młodzieży (szkolnej i akademickiej), żyjącej w globalnym świecie. Wrażliwość traktowana jest jako: 1) naczelne zadanie szkolnej edukacji polonistycznej, 2) ważna wartość i potrzebna kompetencja społeczno-kulturowa.
Ukazany został związek między pojęciem empatii a bardziej pojemną kategorią wrażliwości. Rozważania teoretyczne „oświetlono” propozycjami działań, skierowanych szczególnie na praktyczną realizację tematów współcześnie „niemodnych”, tj.: starości, choroby, cierpienia, samotności. Uchwycony został także paradoks świata XXI wieku, zdominowanego przez konsumpcjonizm i wygodę, w którym spotkanie z drugim człowiekiem (w duchu empatii i wrażliwości) może dostarczyć młodym ludziom wiele – wymiernych korzyści osobistych.
Pobrania
Bibliografia
Baron-Cohen Simon, Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, przekł. Agnieszka Nowak, Wydawnictwo Smak Słowa, Sopot 2014.
Google Scholar
Bąbel Przemysław, Wiśniak Marzena, 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016.
Google Scholar
Co ja czuję. Rozmowa z prof. Anną Matczak − o aleksytymii, czyli emocjonalnym analfabetyzmie, „Pomocnik Psychologiczny” [dodatek do tygodnika] „Polityka” 2007, nr 7, s. 4–6.
Google Scholar
Davis Mark H., Empatia. O umiejętności współodczuwania, przekł. Jolanta Kubiak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999.
Google Scholar
Domańska Ewa, „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, „Teksty Drugie” 2007, nr 5, s. 48–61.
Google Scholar
Goleman Daniel, Inteligencja emocjonalna, przekł. Andrzej Jankowski, Media Rodzina, Poznań 2007.
Google Scholar
Jan Paweł II autorytet w wychowaniu do wartości. Scenariusze lekcji wychowawczych. Szkoła podstawowa, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Kraków 2004.
Google Scholar
Jedliński Ryszard, Między miłosierdziem a globalizacją. Aksjologiczne przestrzenie edukacji polonistycznej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2010.
Google Scholar
Jędrychowska Maria, Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja teleologiczna, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1996.
Google Scholar
Jędrychowska Maria, Szkic do pejzażu aksjologicznego. Z problemów dydaktyki literatury, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2010.
Google Scholar
Kozak Stanisław, Patologia analfabetyzmu emocjonalnego. Przyczyny i skutki braku empatii w rodzinie i w środowisku pracy, Difin S.A., Warszawa 2012.
Google Scholar
Łuczak Agnieszka, Murdzek Anna, Między nami. Język polski. Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2007.
Google Scholar
Łuczak Agnieszka, Murdzek Anna, Między nami. Język polski 6. Wersja dla nauczyciela, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2014.
Google Scholar
Markowski Michał Paweł, Antropologia i literatura, „Teksty Drugie” 2007, nr 6, s. 24–33.
Google Scholar
Markowski Michał Paweł, Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas, Kraków 2013.
Google Scholar
Mikoś Elżbieta, Lekcje empatii. Czytanie poezji dwudziestowiecznej w liceum. Literatura – psychologia – dydaktyka, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2009.
Google Scholar
Myrdzik Barbara, O potrzebie kształtowania wrażliwości narracyjnej uczniów, w: Barbara Myrdzik, Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska, Przestrzenie rzeczywiste i wyobrażone. Metodyczny wielogłos o różnych przestrzeniach, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016, s. 25–41.
Google Scholar
Nowy słownik języka polskiego, red. Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2002.
Google Scholar
Pławecka Katarzyna, Cierpienie −„przejmująca lekcja” człowieczeństwa… Propozycje dydaktyczne na podstawie „Salvifici doloris” Jana Pawła II oraz wybranych materiałów prasowych, w: Lęk, ból, cierpienie: analizy i interpretacje, red. Grażyna Różańska, Wydawnictwo Jasne, Pruszcz Gdański–Słupsk 2015, s. 193–205.
Google Scholar
Słownik wyrazów obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 1997.
Google Scholar
Stoch Magdalena, Ekonomia wrażliwości a duch posthumanistyki, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura” 2016, nr VIII (2), s. 130–140.
Google Scholar
Wantuch Wiesława, Poezja w szkole podstawowej. Gra słów i rzeczy, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2006.
Google Scholar
Wojnar Irena, Humanistyczne przesłanki niepokoju, Dom Wydawniczy i Handlowy „Elipsa”, Warszawa 2016.
Google Scholar
Wojnar Irena, Witalewska Henryka, Lipowski Mikołaj Łukasz, O humanistyczną wrażliwość nauczycieli. Przesłanie i przypomnienia, Wydawnictwo Pedagogiczne Związku Nauczycielstwa Polskiego, Warszawa 2009.
Google Scholar
http://www. J.P. II / spr.cytaty.o.pl/janpawelII (dostęp 15.12.2017).
Google Scholar
http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1649455,Papiez-do-mlodych-w-Brzegach-kto-nie-ryzykuje-nie-zwycieza (dostęp 30.08.2017).
Google Scholar
https://www.youtube.com/watch?v=tnE7qz5GUFY (dostęp 15.12.2017).
Google Scholar
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Załącznik nr 2. „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej” z dnia 24 lutego 2017, s. 11, http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2017/356 (dostęp 15.12.2017).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.