Otoczony murem, hermetyczny język środowiska polskich graczy wideo? Czy język środowiska polskich graczy jest znany Polakom? – wyniki badań ankietowych
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.57.05Słowa kluczowe:
Gry wideo, leksyka, współczesna polszczyzna, socjolekt, ankietaAbstrakt
Branża gier wideo to w dzisiejszych czasach jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu rozrywkowego. Korporacje takie jak: Microsoft, Sony czy Nintendo inwestują coraz większe środki pieniężne w produkcję sprzętu do gier (np. komputerów, konsol, tabletów) oraz w produkcję gier na różne platformy. Niewątpliwie powstał i prężnie się rozwija duży zbiór słownictwa, który ze względu na coraz bardziej spójną grupę użytkowników zmierza w kierunku wytworzenia socjolektu. Do tej pory językoznawcy nie przyjrzeli się dokładnie leksyce graczy z tego względu konieczne jest jej zbadanie, zważywszy na ogrom zjawiska i wielkość środowiska graczy. Gracze wideo stanowią bardzo dużą grupę. Warto tutaj pokreślić, że środowisko graczy, więc także i leksyka charakterystyczna dla tego środowiska, nie istnieje w izolacji. Leksyka używana przez nich coraz częściej przedostaje się poza pierwotne środowisko, np. do innych mediów czy języka potocznego. Autor przeprowadził ankietę i postanowił sprawdzić, czy leksyka graczy wideo jest znana wśród przypadkowych respondentów. W artykule zaprezentowane są wyniki ankiety.
Pobrania
Bibliografia
Chmielewska-Łuczak Dorota, Smejlis Tomasz, “Komunikacja w świecie gier komputerowych”, [in:] Język@multimedia, Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan (eds.), Wrocław 2005.
Google Scholar
Dovey John, Kennedy Helen, Kultura gier komputerowych, Kraków 2011.
Google Scholar
Filiciak Mirosław, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warsaw 2006.
Google Scholar
Gądek Kamila, “Metodologiczne podstawy opisu języka graczy komputerowych”, [in:] Biblioteka Lingvariów. Język z różnych stron widziany, Czelakowska Anna, Skarżyński Mirosław (eds.), Kraków 2009.
Google Scholar
Grabarczyk Paweł, “O opozycji hardcore/casual”, Homo Ludens 7(1), Poznań 2015, pp. 89–109.
Google Scholar
Inglot Krzysztof, “Nazwy własne a lokalizacja gier elektronicznych fantasy – o potrzebie przekładu oraz wybranych tendencjach w tłumaczeniu gier anglojęzycznych na rynek polski i niemiecki”, Homo Ludens 1(5)/2013, Poznań.
Google Scholar
Kochanowicz Rafał, Fabularyzowane gry komputerowe w przestrzeni humanistycznej, Poznań 2012.
Google Scholar
Kubiński Piotr, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016.
Google Scholar
Maćkowiak Rafał, “Soniaki, hardkorowcy i casuale, czyli o leksyce w komunikacji graczy konsolowych”, [in:] Język – człowiek – świat. Różne aspekty komunikacji międzyludzkiej, Ewa Boksa, Agnieszka Rosińska-Mamej, Joanna Sanderska (eds.), Kielce 2016.
Google Scholar
Sapir Edward, Kultura, język, osobowość, trans. Barbara Stanosz and Roman Zimand, PIW, Warsaw 1978.
Google Scholar
Urbańska-Galanciak Dominika, “Elementy socjolektu graczy komputerowych”, [in:] Język@multimedia, Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan (eds.), Wrocław 2005.
Google Scholar
Urbańska-Galanciak Dominika, Homo players. Strategie odbioru gier komputerowych, Warsaw 2009.
Google Scholar
Wileczek Anna, “O języku młodego Internetu”, Zeszyty Prasoznawcze, 3–4, Walery Pisarek (ed.), Kraków 2011.
Google Scholar
http://polygamia.pl/Polygamia/1,96455,13530333,Streaming___ogladanie_zamiast_grania_czy_zaczatek.html?bo=1
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/S008.asp
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/slownik-gracza.asp
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=105
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=17
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=177
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=199
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=20
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=318
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=342
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=48
Google Scholar
http://www.miejski.pl/slowo-cosplayer
Google Scholar
http://www.miejski.pl/slowo-Headshot
Google Scholar
http://www.miejski.pl/slowo-Nerd
Google Scholar
http://www.miejski.pl/slowo-No+Lifer
Google Scholar
http://www.pl.wikipedia.org/wiki/Trollowanie
Google Scholar
http://www.sjp.pwn.pl/slowniki/konsoli.html
Google Scholar
https://gamedot.pl/news,na-xbox-one-nagrasz-programy-z-tv-ale-to-nie-pierwsza-konsola-ktora-to-potrafi
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.