Surrounded by a wall: The hermetic language of the Polish community of video gamers. Do Poles know the language of Polish gamers? The results of a survey-based study
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.57.05Keywords:
Video games, lexis, modern Polish language, sociolect, surveyAbstract
The video game industry is today one of the most rapidly developing branches of the entertainment industry. Such corporations as Microsoft, Sony and Nintendo are increasing their investment engagement in the manufacture of gaming hardware (e.g. computers, consoles, and tablets), and in game development for various platforms. There has developed and continues to expand an extensive terminology which due to the increasing consolidation of the user base is progressing towards producing a sociolect. Linguists have not yet examined the lexis of gamers which is why it must be studied considering the extent of the phenomenon and the sheer size of the gamer community. Video gamers form a large group. At this point it must be stressed that the gamer community and the lexis specific for it does not exist in isolation. The lexis used by gamers continues to permeate outside the community, e.g. to other media or the colloquial language. The author of this article conducted a survey to check whether the lexis of video gamers is known to random respondents. This article presents the results of the survey.
Downloads
References
Chmielewska-Łuczak Dorota, Smejlis Tomasz, “Komunikacja w świecie gier komputerowych”, [in:] Język@multimedia, Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan (eds.), Wrocław 2005.
Google Scholar
Dovey John, Kennedy Helen, Kultura gier komputerowych, Kraków 2011.
Google Scholar
Filiciak Mirosław, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warsaw 2006.
Google Scholar
Gądek Kamila, “Metodologiczne podstawy opisu języka graczy komputerowych”, [in:] Biblioteka Lingvariów. Język z różnych stron widziany, Czelakowska Anna, Skarżyński Mirosław (eds.), Kraków 2009.
Google Scholar
Grabarczyk Paweł, “O opozycji hardcore/casual”, Homo Ludens 7(1), Poznań 2015, pp. 89–109.
Google Scholar
Inglot Krzysztof, “Nazwy własne a lokalizacja gier elektronicznych fantasy – o potrzebie przekładu oraz wybranych tendencjach w tłumaczeniu gier anglojęzycznych na rynek polski i niemiecki”, Homo Ludens 1(5)/2013, Poznań.
Google Scholar
Kochanowicz Rafał, Fabularyzowane gry komputerowe w przestrzeni humanistycznej, Poznań 2012.
Google Scholar
Kubiński Piotr, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016.
Google Scholar
Maćkowiak Rafał, “Soniaki, hardkorowcy i casuale, czyli o leksyce w komunikacji graczy konsolowych”, [in:] Język – człowiek – świat. Różne aspekty komunikacji międzyludzkiej, Ewa Boksa, Agnieszka Rosińska-Mamej, Joanna Sanderska (eds.), Kielce 2016.
Google Scholar
Sapir Edward, Kultura, język, osobowość, trans. Barbara Stanosz and Roman Zimand, PIW, Warsaw 1978.
Google Scholar
Urbańska-Galanciak Dominika, “Elementy socjolektu graczy komputerowych”, [in:] Język@multimedia, Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan (eds.), Wrocław 2005.
Google Scholar
Urbańska-Galanciak Dominika, Homo players. Strategie odbioru gier komputerowych, Warsaw 2009.
Google Scholar
Wileczek Anna, “O języku młodego Internetu”, Zeszyty Prasoznawcze, 3–4, Walery Pisarek (ed.), Kraków 2011.
Google Scholar
http://polygamia.pl/Polygamia/1,96455,13530333,Streaming___ogladanie_zamiast_grania_czy_zaczatek.html?bo=1
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/S008.asp
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/slownik-gracza.asp
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=105
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=17
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=177
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=199
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=20
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=318
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=342
Google Scholar
http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=48
Google Scholar
http://www.miejski.pl/slowo-cosplayer
Google Scholar
http://www.miejski.pl/slowo-Headshot
Google Scholar
http://www.miejski.pl/slowo-Nerd
Google Scholar
http://www.miejski.pl/slowo-No+Lifer
Google Scholar
http://www.pl.wikipedia.org/wiki/Trollowanie
Google Scholar
http://www.sjp.pwn.pl/slowniki/konsoli.html
Google Scholar
https://gamedot.pl/news,na-xbox-one-nagrasz-programy-z-tv-ale-to-nie-pierwsza-konsola-ktora-to-potrafi
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.