Pamięć lekturowa a tożsamość czytelnika na przykładzie powieści "Tajemniczy płomień królowej Loany" Umberta Eco
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.61.04Słowa kluczowe:
Umberto Eco, kultura masowa, tożsamość czytelnika, książka ilustrowana, książka hipertekstowaAbstrakt
Przedmiotem artykułu jest bibliologiczna refleksja nad powieścią Umberta Eco. Jej fabuła jest pretekstem do postawienia pytań na temat tożsamości czytelnika. Czy człowiek jest sumą przeczytanych tekstów? Jakie znaczenie dla budowania własnego ja mają lektury? W artykule przeanalizowano, czy i jak realizacja książkowa tekstu wpływa na jego odbiór, biorąc pod uwagę miejsce, jakie literatura zajmuje w kulturze masowej. Przedstawiono także rolę materiału ilustracyjnego; omówiono sposób funkcjonowania ilustracji w tekście oraz ich funkcje i znaczenie dla fabuły. Przedstawiono powieść jako przykład książki hipertekstowej.
Pobrania
Bibliografia
Assmann Jan, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. Anna Kryczyńska-Pham, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.
Google Scholar
Assmann Jan, Pamięć zbiorowa i tożsamość kulturowa, przeł. Stefan Dyroff, Rafał Żytyniec, „Borussia” 2003, nr 29, s. 11–16.
Google Scholar
Barthes Roland, Śmierć autora, „Teksty Drugie” 1991, nr 1–2, s. 247–251.
Google Scholar
Behind The Doors Of Umberto Eco, reż. Teri Wehn-Damisch, Francja 2012.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12968/eqhe.2012.1.4.36
Bieńkowska Barbara, Książka na przestrzeni dziejów, Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej im. Heleny Radlińskiej, Warszawa 2005.
Google Scholar
Capozzi Rocco, The Mysterious Flame of Queen Loana. A Postmodern Historiographic Illustrated Novel of a Generation, „Forum Italicum” 2006, 40, nr 2, s. 462–486.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/001458580604000215
Carriere Jean-Claude, Eco Umberto, Nie myśl, że książki znikną, przeł. Jan Kortas, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2010.
Google Scholar
Czubaj Mariusz, Samotność prostych równoległych, „Polityka” 2005, nr 39, s. 68–69.
Google Scholar
Eco Umberto, Czytelnik modelowy, przeł. Piotr Salwa, „Pamiętnik Literacki” 1987, nr 78, s. 287–305.
Google Scholar
Eco Umberto, Dopiski na marginesie „Imienia róży”, w: Umberto Eco, Imię róży, przeł. Adam Szymanowski, wyd. 6, Noir sur Blanc, Warszawa 2016.
Google Scholar
Eco Umberto, O pożytkach oglądania się za dziewczynami, przeł. Jarosław Mikołajewski, „Gazeta Wyborcza” 2016 http://wyborcza.pl/magazyn/1,124059,19961172,o-pozytkach-z-ogladania-sie-za-dziewczynami.html [dostęp 12.05.2017].
Google Scholar
Eco Umberto, Tajemniczy płomień królowej Loany, przeł. Krzysztof Żaboklicki, Noir sur Blanc, Warszawa 2005.
Google Scholar
Gadomska Maria, Zależności między treścią w formą graficzną w źródłach poezji z przełomu XIX i XX wieku, „Z badań nad polskimi księgozbiorami historycznymi” 1991, t. 11: Pogranicza, s. 129–156.
Google Scholar
Głowiński Michał, O intertekstualności, „Pamiętnik Literacki” 1986, (77), nr 4, s. 75–100.
Google Scholar
Góralska Małgorzata, Piśmienność i rewolucja cyfrowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2012.
Google Scholar
Góralska Małgorzata, W poszukiwaniu księgi jedynej... Bibliologiczne refleksje nad fenomenem książki, „Roczniki Biblioteczne” 2005, R. 49, s. 503–514.
Google Scholar
Grochowski Grzegorz, Na styku kodów. O literackich użyciach znaków ikonicznych, „Teksty Drugie” 2006, nr 4, s. 47–71.
Google Scholar
Hammack Brenda, Mapping the Interstices. Reif Larsen’s and Umberto Eco’s Illustrated Texts, „Interfictions: A Journal of Interstitial Arts” 2013, iss. 2 http://interfictions.com/mapping-the-interstices-reif-larsens-and-umberto-ecos-illustrated-texts-brenda-hammack/ [dostęp 14.01.2018].
Google Scholar
Ilustracja, w: Encyklopedia wiedzy o książce, red. Aleksander Birkenmajer i in., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1971, s. 952–953.
Google Scholar
Kłoskowska Antonina, Kultura masowa. Obrona i krytyka, wyd. 4, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2005.
Google Scholar
Krzemiński Adam, Człowiek z cytatów, „Polityka” 2004, nr 47, s. 76–77.
Google Scholar
Lachmann Renate, Mnemotechnika i symulakrum, w: Pamięć zbiorowa i kulturowa, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Universitas, Kraków 2009, s. 285–322.
Google Scholar
Maruszewski Tomasz, Pamięć autobiograficzna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Google Scholar
Matuszyk Łukasz, Po drugiej stronie ekranu. O pochodzeniu i charakterze e-liberatury, „Ogrody Nauk i Sztuk” 2015, nr 5, s. 577–585.
Google Scholar
Ng David, Eco and the Funnymen. Interview with Eco, Village Voice 2005 https://www.villagevoice.com/2005/06/28/eco-and-the-funnymen/ [dostęp 12.05.2017].
Google Scholar
Pasek-Gawlikowska Agata, „Kultura masowa” i co dalej…?, „Rozprawy Społeczne” 2013, nr 2, s. 57–66.
Google Scholar
Rybicka Elżbieta, Miejsce, pamięć, literatura (w perspektywie geopoetyki), „Teksty Drugie” 2008, nr 1–2, s. 19–32.
Google Scholar
Saryusz-Wolska Magdalena, Pamięć kulturowa, w: Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Robert Traba, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2014, s. 337–338.
Google Scholar
Sawicka Elżbieta, Tatuaż na skórze tekstu, „Rzeczpospolita” 2005, nr 254, s. A16.
Google Scholar
Spruyt Marie, Umberto Eco’s The Mysterious Flame of Queen Loana. A conduit for culture, consciousness and cognition, „Inkanyiso Journal” 2010, nr 2, s. 1–6.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4314/ijhss.v2i1.62114
Szpociński Andrzej, Miejsca pamięci (lieux de mémoire), „Teksty Drugie” 2008, nr 4, s. 11–20.
Google Scholar
Szpociński Andrzej, Markowski Michał Paweł, Kanon, w: Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2014, s. 182–186.
Google Scholar
Śmigła Magdalena, Jurija Łotmana semiotyczna teoria kultury, „Estetyka i Krytyka” 2009, nr 17–18, s. 265–270.
Google Scholar
The Mysterious Flame of Queen Loana http://eco.ids-mannheim.de/wiki/theMysterious_Flame_of_Queen_Loana [dostęp 20.05.2017].
Google Scholar
Trávníček Jiří, Życiorysy czytelnicze (zarys koncepcji), „Roczniki Biblioteczne” 2017, R. 61, s. 227–240.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.19195/0080-3626.61.11
Trybuś Krzysztof, Literatura, w: Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2014, s. 205–210.
Google Scholar
Ugniewska Joanna, Miejsca utracone. Szkice o pamięci i zapomnieniu we współczesnej literaturze włoskiej, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa 2014.
Google Scholar
Wiercińska Janina, Sztuka i książka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986.
Google Scholar
Winiecka Elżbieta, Poszerzanie pola literatury w „Tajemniczym płomieniu królowej Loany” Umberta Eco, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2015, t. 58, z. 2, s. 101–118.
Google Scholar
Wolski Paweł, A jednak Księga. Tradycja i (po)nowoczesność w powieści „Tajemniczy płomień królowej Loany” Umberta Eco, „Pogranicza” 2006, nr 5, s. 38–44.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.