Polish language studies at school in the light of student survey statements

Authors

  • Jolanta Fiszbak Dr hab., prof. UŁ, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, ul. Pomorska 171/173, 91-404 Łódź https://orcid.org/0000-0002-7852-650X

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.19

Keywords:

Polish language studies at school, student, students’ interests, didactics

Abstract

The article presents results of the research conducted in 2017. It aimed at estimating how important for students of primary and secondary schools are Polish language lessons, in comparison to other subjects. The results are not surprising, however, they evoke a serious concern, since the students present lack of interest in their native language and literature. They do not perceive Polish language classes as important, nor do they reckon that these classes have any impact on their personal development. Poor knowledge of the material discussed in class raises a question if students feel that they should learn it at all, or how important it is to them. It may surprise even more, since the Polish language is also one of the subjects at the Matura exam. The author sees a chance to positively counteract the current situation in broad and comprehensive researches concerning the students, their development, needs and interests. The results of such research should be treated as a base for all the changes and reforms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jolanta Fiszbak, Dr hab., prof. UŁ, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, ul. Pomorska 171/173, 91-404 Łódź

Jolanta Fiszbak, dr hab., pracuje w Zakładzie Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego. W 2013 r. uzyskała stopień naukowy doktora habilitowanego na podstawie publikacji Mityziemi obiecanej w regionalnej literaturze Łodzi. Między grą wyobraźni, fikcją literacką a historią. Główną sferę jej zainteresowań stanowi szkolna dydaktyka polonistyczna. Opublikowała wiele artykułów z zakresu kształcenia językowego, literackiego i kulturowego. Jest współautorką oraz redaktorem publikacji Łódź i okolice. Konspekty i scenariusze lekcji edukacji regionalnej. Napisała także cykl podręczników do zintegrowanego nauczania języka polskiego, historii i geografii dla szkół polonijnych Trylogia polonijna.

References

Baley Stefan, Psychologia wychowawcza w zarysie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1958.
Google Scholar

Dawid Jan Władysław, O duszy nauczycielstwa, wyd. 3., Nasza Księgarnia, Warszawa 1932,
Google Scholar

Gajda Stanisław, Wychowanie językowe wobec ponowoczesności, w: Wychowanie językowe, red. Jolanta. Nocoń, Wydawnictwo UO, Opole 2015, s. 17–25.
Google Scholar

Kompetencje współczesnego polonisty, red. Chrząstowska Bożena, WSiP, Warszawa 1997.
Google Scholar

Kowalikowa Jadwiga, Składniki polonistycznej kompetencji nauczycielskiej, „Zeszyty Naukowe UJ. Prace Historycznoliterackie”, z. 44, Warszawa–Kraków 1982, s. 11–17.
Google Scholar

Kuźma Józef, Nauczyciele przyszłej szkoły, Wydawnictwo UP, Kraków 2001.
Google Scholar

Kwaśnica Robert, Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. II , red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2003.
Google Scholar

Mysłakowski Zygmunt, Pisma wybrane, PZW S, Warszawa 1971.
Google Scholar

Plewka Czesław, Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli, IBE , Warszawa 2009.
Google Scholar

Profesjonalny coach, czyli kto?, http://www.competitiveskills.pl/aktualnosci/profesjonalny-coach-czyli-kto-226.html (dostęp 22.09.2016).
Google Scholar

Schulz Roman, Nauczyciel jako innowator, WSiP, Warszawa 1989.
Google Scholar

Szuman Stefan, Takt pedagogiczny, Wydawnictwo Instytutu Pedagogicznego, Katowice 1974.
Google Scholar

Tutoring – poznaj innowacyjną metodę, http://tutoring.edu.pl/tutoring_definicja_innowacyjna_metoda,page,46 (dostęp 22.09.2016).
Google Scholar

Urbaniak Kamila, Kim jest coach i co może dla Ciebie zrobić – wywiad z Adamem Gieniuszem, http://kreatorniazmian.pl/kim-jest-coach-co-to-jest-coaching/#sthash.uQrsU6oi.dpuf (dostęp 22.09.2016).
Google Scholar

W kręgu danych i współczesnych teorii wychowania. Uczeń – szkoła – nauczyciel, red. Katarzyna Dormus, Ryszard Ślęczka, Wydawnictwo UP, Kraków 2012.
Google Scholar

Zadroga Aneta, Coach, czyli kto?, wyborcza.pl 25.10.2010, http://wyborcza.pl/1,76842,8563661,Coach_czyli_kto_.html (dostęp 22.09.2016).
Google Scholar

Published

2020-03-31

How to Cite

Fiszbak, J. (2020). Polish language studies at school in the light of student survey statements. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 56(1), 377–397. https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.19