“I remember when at school...” On the importance of autobiographical elements not only for their authors – the students of Polish studies

Authors

  • Danuta Łazarska Ph.D. hab., Professor the Pedagogical University. Pedagogical University, Faculty of Philology, Institute of Polish Philology, Chair of Teaching Literature and the Polish Language, ul. Podchorążych 2, 30-084 Krakow https://orcid.org/0000-0003-0930-0969

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.18

Keywords:

pupil/student, teacher, recollections and school problems, autobiographical memory, Polish philological education

Abstract

The author of the article begins with a discussion of how specialists in the field understand the term “autobiography” and what its role is. Then, she presents the results of an analysis of autobiographical elements present in texts by 136 students starting Polish studies. In analysing the collected works, she diagnoses the places and attitudes of students who referred to stories from their own school lives, their considerations about their teachers’ ways of perceiving pupils, and the purpose of such texts. She also indicates the roles of emotions and the recollections of the personal past in creating school memories, and developing various ways of thinking about pupils, teachers, and literature. In treating those texts as diagnoses of the problems of school and school Polish education, she discusses the importance of such observations for their authors, readers and for school and university education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Danuta Łazarska, Ph.D. hab., Professor the Pedagogical University. Pedagogical University, Faculty of Philology, Institute of Polish Philology, Chair of Teaching Literature and the Polish Language, ul. Podchorążych 2, 30-084 Krakow

Danuta Łazarska, Ph.D., professor at the Chair of Teaching Literature and the Polish Language, Institute of Polish Philology, Pedagogical University of Cracow; proponent of empirical studies; the author of numerous publications on teaching and the methodology of teaching Polish, e.g. the monograph: Uczeń w roli publicysty. Przygotowanie piętnastolatków do życia społecznego w kształceniu polonistycznym (2006), Osoba ucznia w świadomości studentów polonistyki. O związku literaturoznawstwa z dydaktyką (2015); the editor and co-editor of editions of Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Lingue Polonae Pertinentia, (Annales Universitas Pedagogicae Cracoviensis series).

References

Bortnowski Stanisław, “Nasz uczeń jako Inny”, in: Edukacja polonistyczna wobec Innego, Anna Janus-Sitarz (ed.), Universitas, Krakow 2014.
Google Scholar

Czermińska Małgorzata, Autobiografia i powieść, czyli pisarz i jego postacie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1987.
Google Scholar

Czermińska Małgorzata, Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Universitas, Krakow 2000.
Google Scholar

Fijałkowska Aleksandra, Gruszczyński Wojciech, “Organizacja wspomnień emocjonalnych w pamięci autobiograficznej”, Psychiatria Polska 2009, vol. XLIII , issue 3, p. 341, http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_3_2009/Fijalkowska%20s341_Psychiatria%20Polska%203_2009.pdf [accessed on: 16.05.2016].
Google Scholar

Flick Uwe, Jakość w badaniach jakościowych, trans. Paweł Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warsaw 2011.
Google Scholar

Giddens Anthony, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, trans. Alina Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PAN, 1st edition reprinted, Warsaw 2002.
Google Scholar

Janus-Sitarz Anna, W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy. Inspiracje. Rekomendacje, Universitas, Krakow 2016.
Google Scholar

Kasperski Edward, “Autobiografia. Sytuacja i wyznaczniki formy”, in: Autobiografizm – przemiany, formy, znaczenia, Hanna Gosk, Andrzej Zieniewicz (eds.), Dom Wydawniczy ELIPSA, Warsaw 2001.
Google Scholar

Koc Krzysztof, “Filozofia nauczania”, in: Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki, Kwiatkowska-Ratajczak Maria, Wydawnictwo UAM, Poznań 2011, pp. 47–73.
Google Scholar

Lejeune Philippe, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, Regina Lubas-Bartoszyńska, Universitas, trans. Aleksander Labuda et al., Krakow 2001.
Google Scholar

Lubas-Bartoszyńska Regina, “Tożsamość i autobiografia”, Przestrzenie teorii 2, Poznań 2003. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9218/1/009_Regi-na_Lubas_Bartoszy%C5%84ska_To%C5%BCsamo%C5%9B%C4%87_i_autobiografia_139_157.pdf [accessed on: 7.07.2017].
Google Scholar

Łobocki Mieczysław, Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Krakow 2000.
Google Scholar

Markowski Michał Paweł, Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas, Krakow 2013.
Google Scholar

Maruszewski Tomasz, Pamięć autobiograficzna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.
Google Scholar

Myrdzik Barbara, “Wpływ doświadczenia na proces lektury czytelnika. Refleksje dydaktyczne”, in: Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, Krzysztof Biedrzycki, Anna Janus-Sitarz (eds.), Universitas, Krakow 2012, pp. 131–141.
Google Scholar

Myrdzik Barbara, Zrozumieć siebie i świat. Szkice i studia o edukacji polonistycznej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006.
Google Scholar

Nycz Ryszard, Poetyka doświadczenia. Teorie – nowoczesność – literatura, Universitas, Warsaw 2012.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.788

Słownik terminów literackich, Janusz Sławiński, Ossolineum, Wrocław 1988.
Google Scholar

Twórcze praktyki polonistyczne, Anna Janus-Sitarz (ed.), Universitas, Krakow 2015.
Google Scholar

Walczak Aleksandra, Wiśniewska Barbara, “Pamięć autobiograficzna”, Psychiatria i Psychologia Kliniczna 2011, issue 11 (1), p. 52; http://www.gazeta.psychiatria.com.pl/index.php/wydawnictwa/2011-vol-11-no-1/pamiec-autobiograficzna?aid=32 [accessed on: 16.05.2016].
Google Scholar

Wnuk Agnieszka, “Powieść poetycka wobec autobiografii”, Świat Tekstów. Rocznik Słupski 2011, issue 9.
Google Scholar

Wróblewski Maciej, Człowiek w przestrzeniach szkoły. Studium antropologiczne, Wydawnictwo UMK , Toruń 2014.
Google Scholar

Zimand Roman, Diarysta Stefan Ż., Ossolineum, Wrocław 1990.
Google Scholar

Downloads

Published

2020-03-31

How to Cite

Łazarska, D. (2020). “I remember when at school.” On the importance of autobiographical elements not only for their authors – the students of Polish studies. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 56(1), 359–375. https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.18