Do emoticons pose a threat to human emotions? The influence of non-verbal communication on interpersonal skills among learners at secondary level
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.06Keywords:
emoticons, non-verbal communication, interpersonal skills, adolescents, social media, emotional intelligence, digital nativesAbstract
The topic of this article is the influence of non-verbal communication on interpersonal skills of learners at secondary level. The author states that among people of generation of the so-called digital natives a new negative language related phenomenon may be observed, including significant impoverishment of the lexical resources and lack of even basic skills on constructing oral and written expression. An important reason for this state of affairs is a specific displacement of verbal communication (direct conversations, telephone conversations, writing letters or even e-mails) by various kinds of non verbal communication, including the use of iconic and symbolic signs and gesture speech. Graphic way of expressing feelings (emoticons) and gestures more and more often replace real expression of emotions based on the key principles of interpersonal communication, which often leads to significant impoverishment of emotional expression in direct relations.
Downloads
References
Brosch Anna, Interakcje pośrednie młodzieży w kontekście komunikacji społecznej, w: Edukacja w społeczeństwie wiedzy. Niejednoznaczność rzeczywistości edukacyjnej, społecznej i kulturowej, red. Stanisław Juszczyk, Marcin Musioł, Anna Watoł, Agencja Artystyczna PARA, Katowice 2007, s. 296–301.
Google Scholar
Grzenia Jan, Komunikacja językowa w Internecie, Wydawnictwo naukowe PWN , Warszawa 2006.
Google Scholar
Handzel Agnieszka, Nowe technologie na lekcjach języka polskiego, „Postscriptum Polonistyczne” 2014, nr 2, s. 205–217.
Google Scholar
Miodek Elżbieta, Tworzenie się nowych kodów językowych w komunikacji społecznej na przykładzie wypowiedzi internautów, w: Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji, red. Stanisław Juszczyk, Irena Polewczyk, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.
Google Scholar
Morbitzer Janusz, O istocie medialności młodego pokolenia, „Neodiagmata” 2011–2012, nr 33–34, s. 131–153.
Google Scholar
Small Gary, Vorgan Gigi, iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, Vesper, Poznań 2011.
Google Scholar
Wittgenstein Ludwig, Tractatus logico-philosophicu, przekł. Bogusław Wolniewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2000.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.