Narodziny tekstu w poetyckim laboratorium Vladimira Aristova: model dyskretnego poziomu

Autor

  • Ekaterina Andreeva Kandidat filologicheskikh nauk, izdatel’skiy tsentr ‘Akademiya’
  • Vasily Vorobyov Student, Moskovskiy Politekhnicheskiy universitet, Vysshaya shkola pechati i mediaindustrii

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.55.12

Słowa kluczowe:

twórcza historia tekstu, warianty i warstwy tekstu, współczesna poezja rosyjska, Wladimir Aristov

Abstrakt

W artykule tym autorzy prześledzili metodę twórczą Wladimira Aristova, opierając się na dwóch utworach z komentarzem autora i unikalnych rękopisach. Przebadane i przeanalizowane zostały wszystkie etapy tworzenia tekstu. Niezwykłe twórcze myślenie Arystowa można określić jako dyskretne lub wielowarstwowe. W rzeczywistości każdy etap jego pracy nad wierszem tworzy osobną i autonomiczną warstwę, a sam proces twórczy jest przedstawiony w umyśle autora jako przejście z jednego poziomu na drugi. Pokazano nie tylko to, że praca nad tekstem dokonuje się w jego poszczególnych warstwach, ale również to, że ostateczna wersja utworu ma strukturę wielopoziomową, co wyraźnie widać dzięki podziałowi tekstu za pomocą poziomej linii przerywanej. Struktura wielowarstwowa ujawnia się również poprzez semantykę tekstów Aristova (warstwy pamięci osobistej, warstwy historii, warstwy geologiczne itp.).

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogramy autorów

Ekaterina Andreeva - Kandidat filologicheskikh nauk, izdatel’skiy tsentr ‘Akademiya’

Ekaterina Andreeva, PhD, has graduated Moscow State University of Printing Arts (academic director – Georgy Vekshin). Her scientific interests are digital humanities, textual criticism,, and methods of writers’ drafts representation in digital editions. She is a manager of Videotext research group since starting (2011) and co-developer of Videotext software. Shi has edited the first digital book based on Videotext technology – “Arzrum notebook”, the collection of A. Pushkin’s poems (2015). Ekaterina has defended a PhD (Candidate of Philology) thesis “Technology of multimedia representation of text creative history in digital edition (the Videotext publishing project)” in 2018. She has published works on literary history and textology. Ekaterina is a member of ESTS and a participant of international conferences on textual criticism (Dialogue-2016; ESTS conferences in Antwerp, Alcala and Prague 2016–2018; “Writing and revision stages” Symposium in Lisbon, 2019 Genesis Krakow 2019). She is a leading editor of Moscow “Academia” Publishing House.

Vasily Vorobyov - Student, Moskovskiy Politekhnicheskiy universitet, Vysshaya shkola pechati i mediaindustrii

Vasiliy Vorobyov studies Antique Book Trade at the Higher School for Printing Arts and Media Industry of Moscow Polytechnic University. His scientific interests include Russian poetry of XIX–XXI centuries, literary theory and textual criticism. Since 2017 he is a participant in the Videotext project, working on the manuscripts of modern poets (Vladimir Aristov, Oleg Tchukhoncev). He is a participant of several international conferences (Genesis Krakow 2019, Henrich Sapgir Colloquium in RSUH – 2019, etc.), and an author of publications on poetics and textology.

Bibliografia

Aristov Vladimir, Mezh dvukh videniy. Stikhi, ‘Novyy mir’ 2018, № 2.
Google Scholar

Aristov Vladimir, Nochnaya iyul’skaya dal’, ‘Znamya’ 2016, № 10, pp. 61–64.
Google Scholar

Bakhtin Mikhail M., Avtor i geroy. K filosofskim osnovam gumanitarnykh nauk, Azbuka, Sankt Peterburg 2000, p. 336.
Google Scholar

Bondi Sergey M., O chtenii rukopisey Pushkina, v: Bondi Sergey M., Chernoviki Pushkina: Stat’i 1930–1970 gg., 2-ye izd., Prosveshcheniye, Moskva 1978, pp. 143–190.
Google Scholar

Larionov Denís, Sosredotochennoye rasseyaniye. Vladimir Aristov. Stat’i i materialy, Knizhnoye obozreniye (ARGO-RISK), Moskva 2017, pp. 20–27.
Google Scholar

Pertsov Nikolay V., Lingvistika, poetika, tekstologiya. Izbr. Stat’i, Yazyki slavyanskoy kul’tury, Moskva 2015, p. 696.
Google Scholar

Piksanov Nikoláy K., Tvorcheskaya istoriya ‘Gorya ot uma’, 2-ye izd., Nauka, Moskva 1971, p. 400.
Google Scholar

Shklovskiy Viktor B., Iskusstvo kak priyem, v: idem, Gamburgskiy schet. Stat’i, vospominaniya, esse (1914–1933), “Sovetskiy pisatel”, Moskva 1990, pp. 17–22.
Google Scholar

Vekshin Georgy V., Semanticheskoye prostranstvo i fonostilistika porozhdeniya liricheskogo teksta (stikhotvoreniya A. Pushkina), v: idem, Fonostilistika teksta: zvukovoy povtor v perspektive smysloobrazovaniya, diss. … d-ra filol. nauk., Moskva 2006, pp. 394–455.
Google Scholar

Vekshin Georgy V., Khomyakova Yekaterina V., Problemy predstavleniya tvorcheskoy istorii proizvedeniya v pechatnykh i elektronnykh izdaniyakh, ‘Izvestiya vuzov: problemy poligrafii i izd. dela’ 2015, № 4, pp. 22–27.
Google Scholar

Vekshin Georgy, Khomyakova Yekaterina, The Videotext Project: Solutions for the New Age of Digital Genetic Reading, Advances in Digital Scholarly Editing. Papers pres. at the DiXiT conferences in The Hague, Cologne, and Antwerp, Ed. by Peter Boot, Anna Cappellotto, et al., Sidestone Press, Leiden 2017, pp. 207–209.
Google Scholar

Vinokur Grigoriy O., Kritika poeticheskogo teksta, Gos. Akademiya khudozh. nauk, Moskva 1927, p. 133.
Google Scholar

Opublikowane

2019-12-31

Jak cytować

Andreeva, E., & Vorobyov, V. (2019). Narodziny tekstu w poetyckim laboratorium Vladimira Aristova: model dyskretnego poziomu. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 55(4), 217–228. https://doi.org/10.18778/1505-9057.55.12