Between vision and practice. The beginnings of German romantic opera from E.T.A. Hoffmann’s perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.23

Keywords:

German Romanticism, Romantic Opera, E.T.A. Hoffmann, Undine, The Poet and the Composer

Abstract

This article is devoted to the theory of new German opera created by E.T.A Hoffmann and the first attempt to putting it into practice. His short story entitled The Poet and the Composer (1813) and released in the Leipzig “Allgemeine Musikalische Zeitung” is a romantic opera, written in two voices, which draws inspiration from the supernatural world and aims at a coherent poetic vision. E.T.A Hoffmann realised in Undine (1816) some of the postulates articulated in the analysed short story and in the correspondence from that time, using Friedrich de la Motte Fouqué’s libretto based on the fairy tale novella bearing the same title, thereby showing the way to further development of the genre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Beata Kornatowska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Instytut Filologii Germańskiej, al. Niepodległości 4, 61-874 Poznań

Beata Kornatowska -  Absolwentka filologii germańskiej oraz podyplomowych studiów z zakresu emisji głosu. Adiunkt w Instytucie Filologii Germańskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się relacjami literacko-muzycznymi, badaniami nad operą i pieśnią, romantyzmem niemieckim i jego recepcją (szczególnie literacko-muzyczną twórczością E.T.A. Hoffmanna) oraz emisją głosu. Jej najnowsze publikacje poświęcone są operze niemieckiej XIX i początku XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstów literacko-kulturowych libretta. Jako publicystka muzyczna współpracowała m.in. z „Ruchem Muzycznym”, „Muzyką w Mieście” i Filharmonią Łódzką.

References

Fouqué Friedrich de la Motte, Notiz, „Die Musen. Eine norddeutsche Zeitschrift”, Berlin 1812, 4. Quartal, s. 198.
Google Scholar

Fouqué Friedrich de la Motte, Undine. Eine Zauberoper in drei Aufzügen, w: Wilhelm Pfeifer, Über Fouqués Undine. Nebst einem Anhange erhaltend Fouqués Operndichtung‚ Undine‘, C. Winter, Heidelberg 1903, s. 85–169.
Google Scholar

Fouqué Friedrich de la Motte, Undine. Eine Zauberoper in drei Aufzügen, w: E.T.A. Hoffmann, Werke 1814–1816, red. Hartmut Steinecke, Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main 1988, s. 467–518.
Google Scholar

Heine Heinrich, Die romantische Schule, Hoffmann und Campe, Hamburg 1836.
Google Scholar

Hoffmann E.T.A., An die Redaktion der ‘Allgemeinen Musikalischen Zeitung’, w: E.T.A. Hoffmann, Frühe Prosa. Werke, Briefe, Tagebücher, Libretti, Juristische Schriften: Werke 1794–1813, red. Gerhard Allroggen i in., Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main 2003, s. 224.
Google Scholar

Hoffmann E.T.A., Brief an Friedrich Baron de la Motte Fouqué vom 15. August 1812, w: E.T.A. Hoffmann, Frühe Prosa. Werke, Briefe, Tagebücher, Libretti, Juristische Schriften: Werke 1794–1813, red. Gerhard Allroggen i in., Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main 2003, s. 252.
Google Scholar

Hoffmann E.T.A., Brief an Julius Eduard Hitzig vom 1. Juli 1812, w: E.T.A. Hoffmann, Frühe Prosa. Werke, Briefe, Tagebücher, Libretti, Juristische Schriften: Werke 1794–1813, red. Gerhard Allroggen i in., Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main 2003, s. 246.
Google Scholar

Hoffmann E.T.A., Der Dichter und der Komponist, w: E.T.A. Hoffmann, Frühe Prosa. Werke, Briefe, Tagebücher, Libretti, Juristische Schriften: Werke 1794–1813, red. Gerhard Allroggen i in., Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main 2003, s. 752–775.
Google Scholar

Honolka Kurt, Kulturgeschichte des Librettos. Opern – Dichter – Operndichter, Heinrichshofen, Wilhelmshaven 1979.
Google Scholar

Matt Peter von, Liebesverrat. Die Treulosen in der Literatur, Deutscher Taschenbuch Verlag, München 1999.
Google Scholar

Schreiber Ulrich, Opernführer für Fortgeschrittene. Die Geschichte des Musiktheaters. Das 19. Jahrhundert, Bärenreiter, Kassel 2008.
Google Scholar

Wagner Richard, Lohengrin, Peters Verlag, Leipzig 1850.
Google Scholar

Carl-Maria-von-Weber-Gesamtausgabe. Digitale Edition, http://weber-gesamtausgabe.de/A030013 [dostęp: 18.12.2016].
Google Scholar

Published

2019-03-28

How to Cite

Kornatowska, B. (2019). Between vision and practice. The beginnings of German romantic opera from E.T.A. Hoffmann’s perspective. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 52(1), 401–413. https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.23