When the Ear Gives the Eye – Stanisław Barańczak’s fonety

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.12

Keywords:

Intermediality, Opera, the Sister Arts, Don Giovanni, Libretto

Abstract

This paper examines the question of the relations between music and the written word. Interdisciplinary interpretations of selected fonety – a literary genre proposed by Barańczak in Pegaz Zdębiał – discuss translation twists, a form of translation based on listening to the music of Mozart and the libretto of Da Ponte. Barańczak’s quasi-translations, often semantically contrary to the original, maintain the discipline required of texts written to match music. The double effect gained in fonety [translation-parodies], musical-literary provenance and at the same time ubiquitous humour, allow the reader to understand how Barańczak interpreted musical masterpieces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aleksandra Reimann-Czajkowska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Filologii Polskiej

Aleksandra Reimann-Czajkowska - literaturoznawca, adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dysertację zatytułowaną Formy muzyczne w literaturze dwudziestego wieku obroniła w 2008 r. Autorka książek Muzyczny styl odbioru tekstów literackich. Iwaszkiewicz – Barańczak – Rymkiewicz – Grochowiak (Poznań 2013) oraz Muzyczne transpozycje. S.I. Witkiewicz – W. Hulewicz – S. Barańczak – Z. Rybczyński – L. Majewski (Kraków 2018). Publikowała m.in. w „Przestrzeniach Teorii”, „Pamiętniku Literackim”, „Ruchu Literackim”, „Res Facta Nova”. Jej teksty krytycznoliterackie ukazywały się w „Nowych Książkach”, „Frazie”, „Przeglądzie Powszechnym”, „Twórczości” i in.

References

Balcerzan Edward, Tłumaczenie jako „wojna światów”. W kręgu translatologii i komparatystyki, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011.
Google Scholar

Barańczak Anna, Gesty śpiewaków operowych, „Teksty” 1972, nr 1, s. 133–142.
Google Scholar

Barańczak Stanisław, Pegaz zdębiał. Poezja nonsensu a życie codzienne: wprowadzenie w prywatną teorię gatunków, Prószyński i S-ka, Warszawa 2008.
Google Scholar

Biedrzycki Krzysztof, Gra sensu i nonsensu. Poważna i nie-poważna poezja Barańczaka scalona, „Dekada Literacka” 2009, nr 5–6, s. 14–23.
Google Scholar

Chmielecki Konrad, Estetyka intermedialności, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2008.
Google Scholar

Dziadek Adam, Anagramy Ferdynanda de Saussure’a: historia pewnej rewolucji, „Teksty Drugie” 2001, nr 6, s. 109–125.
Google Scholar

Kozak Jolanta, Przekład literacki jako metafora. Między „logos” a „lexis”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Google Scholar

Stanisław Barańczak słucha arcydzieł, posłowie Tomasz Cyz, Wydawnictwo a5, Kraków 2016.
Google Scholar

Tuwim Julian, Pegaz dęba czyli panopticum poetyckie, Czytelnik, Kraków 1950.
Google Scholar

Wolf Werner, The Musicalization of Fiction: A Study in the Theory and History of Intermediality, Rodopi, Amsterdam–Atlanta 1999.
Google Scholar

Ziomek Jerzy, Prace ostatnie. Literatura i nauka o literaturze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
Google Scholar

Published

2019-03-28

How to Cite

Reimann-Czajkowska, A. (2019). When the Ear Gives the Eye – Stanisław Barańczak’s fonety. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 52(1), 193–212. https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.12