Julia Hartwig’s “case studies”
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.10Keywords:
Julia Hartwig, Poetic Musicology, Poetic Biography, Arturo Toscanini, Ludwig van Beethoven, Janis JoplinAbstract
This paper discusses Julia Hartwig’s poetic texts in which she focuses on the prominent classical and pop musicians (composers as well as performers, such as Ludwig van Beethoven and Janis Joplin). In Tomasz Cyz’s interview with Hartwig, she claims that “the origin, creation and the performance of music is always more interesting than the humanity”. However, it appears that in her poems, Hartwig is in fact more interested in musicians’ humanity, their behavior and various features which usually seem to be neglected when those great musicians’ work is appreciated. In this article, I am examine the construction and purpose of Hartwig’s “case studies”.
Downloads
References
Adorno Theodor Wiesengrund, O fetyszyzmie w muzyce i o regresji słuchania, w: Adorno Theodor Wiesengrund, Sztuka i sztuki. Wybór esejów, przekł. Krystyna Krzemień-Ojak, wybrał i wstępem opatrzył Karol Sauerland, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1990, s. 100–130.
Google Scholar
Amburn Ellis, Perła. Obsesje i namiętności Janis Joplin, przekł. Lidia Drapińska, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2006.
Google Scholar
Beethoven Ludwig van, w: Oksfordzka ilustrowana encyklopedia sztuki, red. John Julius Norwich, przekł. Leszek Engelking i in., Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1994, s. 49.
Google Scholar
Beethoven Ludwig van, Testament napisany w Heilignstadt, przekł. Ewa Życieńska, w: George R. Marek, Beethoven, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1976, s. 328–330.
Google Scholar
Chomiuk Aleksandra, To samo, ale inaczej. O przepisywaniu biografii, w: Literatura prze-pisana II. Od zapomnianych teorii do kryminału, red. Agnieszka Izdebska, Agnieszka Przybyszewska, Danuta Szajnert, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 71–87.
Google Scholar
Cyz Tomasz, Muzyka jest sobą. Rozmowa z Julią Hartwig, http://www.instytutksiazki.pl/artykuly,polecamy,30911,muzyka-jest-soba---rozmowa-z-julia-hartwig.html [dostęp: 20.01.2017].
Google Scholar
Czermińska Małgorzata, Formy biograficzne, w: Słownik literatury polskiej XX wieku, red. Alina Brodzka, Mirosława Puchalska i in., Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław 1992, s. 10–107.
Google Scholar
Digital archives of the Beethoven-Haus Bonn, http://www.beethoven-haus-bonn.de/sixcms/detail.php?id=1507&template=einstieg_digitales_archiv_en &_mid=Text [dostęp: 20.01.2017].
Google Scholar
Flakowicz-Szczyrba Marta, Dowód na istnienie. Poezja Julii Hartwig wobec egzystencji i sztuki, IBL PAN, Warszawa 2014.
Google Scholar
Friedman Myra, Janis Joplin. Żywcem pogrzebana, przekł. Anna Kołyszko, W.A.B., Warszawa 2005.
Google Scholar
Greenblatt Stephen, Shakespeare. Stwarzanie świata, przekł. Barbara Kopeć-Umiastowska, W.A.B., Warszawa 2007.
Google Scholar
Hartwig Julia, Bez pożegnania, Sic!, Warszawa 2004.
Google Scholar
Hartwig Julia, Gorzkie żale, a5, Kraków 2011.
Google Scholar
Hartwig Julia, Nie ma odpowiedzi, Sic!, Warszawa 2001.
Google Scholar
Hartwig Julia, Spojrzenie, a5, Kraków 2016.
Google Scholar
Hartwig Julia, To wróci, Sic!, Warszawa 2007.
Google Scholar
Hartwig Julia, Zapisane, a5, Kraków 2013.
Google Scholar
Hejmej Andrzej, Muzyczność dzieła literackiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.
Google Scholar
Jamrozik Elżbieta, Słownik włosko-polski, polsko-włoski PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Google Scholar
Janis Joplin: Southern Discomfort, [film], reżyseria Christopher Morris, BBC, A&E Networks 2000.
Google Scholar
Johnson Stephen, Beethoven, przekł. Maciej Tumasz, Oficyna Wydawnicza Atena i Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
Google Scholar
Legeżyńska Anna, Mistrzyni dyskrecji, znawczyni sztuki harmonii, „Polonistyka. Innowacje” 2015, nr 1, s. 27–36.
Google Scholar
Legeżyńska Anna, Od kochanki do psalmistki. Sylwetki, tematy i konwencje liryki kobiecej, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2009.
Google Scholar
Poniatowska Irena, Beethoven, w: Encyklopedia muzyczna PWM. Część biograficzna, red. Elżbieta Dziembowska, t. 1, AB, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1979, s. 223–251.
Google Scholar
Puchalska Iwona, Muzyka w okolicznościach lirycznych. Zapisy słuchania muzyki w poezji polskiej XX i XXI wieku, Księgarnia Akademicka, Kraków 2017.
Google Scholar
Runyan William McKinley, Historie życia a psychobiografia. Badania teorii i metody, przekł. Jacek Kasprzewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.
Google Scholar
Rusinek Michał, Kilka uwag o biografii, muzyce i języku, „Teksty Drugie” 2000, nr 4, s. 96–101.
Google Scholar
Schultz William Todd, Co kryje maska?, w: „Charaktery”, 2017, nr 2, s. 68–71.
Google Scholar
Telicki Marcin, Poetycka antropologia Julii Hartwig, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2009.
Google Scholar
The Toscanini Legacy collection of sound recordings [online], http://archives.nypl.org/rha/20445#c1227028 [dostęp: 20.02.2017].
Google Scholar
Wiśniewski Jerzy, Ku harmonii? Poetyckie style słuchania muzyki w wierszach polskich autorów po 1945 roku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.