Grain of Truth? Ritual murder in Polish contemporary crime-stories

Authors

  • Małgorzata Domagalska Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.50.12

Keywords:

popular novel, ritual murder, crime-story, Jews

Abstract

In contemporary Polish literature, crime stories whose plot is set in the pre-war Poland or earlier have become increasingly popular. Taking into consideration the fact that the second Republic of Poland was a multinational state, the authors of such novels must take into account the demographic aspects of the interwar society. Among the minorities living in Poland at that time, almost 10% were Jews; with anti-Semitism growing stronger. In crime stories whose plot is set before World War II, the ritual murder motif appears. This could raise a question of whether this happens: because of the correspondence between a crime story’s plot and the need of there being a murder in the plot for the sake of the story or, on the other hand, for the sake of deconstructing the falsehood or showing its relevance and fear connected to pogrom’s violence. In such a case, the crime story, apart from ludic aspects, would become an anthropological testament and a tool of fighting against anti-Semitic prejudices. The case studies in this article are novels written by: Zbigniew Miłoszewski, Ziarno prawdy (Grain of Truth), Zbigniew Białas, Korzeniec, Marek Bukowski & Maciej Dancewicz Najdłuższa noc (The Longest Night), Marek Krajewski, Głowa Minotaura (The Head of Minotaur) and Erynie (Erinyes), Konrad Lewandowski, Perkalowy dybuk (Perkale’s Dybuk), Piotr Schmandt, Pruska zagadka (A Prussian Riddle) and Adam Węgłowski, Przypadek Ritterów (The Ritters’ Case).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Małgorzata Domagalska, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski

In contemporary Polish literature, crime stories whose plot is set in the pre-war Poland or earlier have become increasingly popular. Taking into consideration the fact that the second Republic of Poland was a multinational state, the authors of such novels must take into account the demographic aspects of the interwar society. Among the minorities living in Poland at that time, almost 10% were Jews; with anti-Semitism growing stronger. In crime stories whose plot is set before World War II, the ritual murder motif appears. This could raise a question of whether this happens: because of the correspondence between a crime story’s plot and the need of there being a murder in the plot for the sake of the story or, on the other hand, for the sake of deconstructing the falsehood or showing its relevance and fear connected to pogrom’s violence. In such a case, the crime story, apart from ludic aspects, would become an anthropological testament and a tool of fighting against anti-Semitic prejudices. The case studies in this article are novels written by: Zbigniew Miłoszewski, Ziarno prawdy (Grain of Truth), Zbigniew Białas, Korzeniec, Marek Bukowski & Maciej Dancewicz Najdłuższa noc (The Longest Night), Marek Krajewski, Głowa Minotaura (The Head of Minotaur) and Erynie (Erinyes), Konrad Lewandowski, Perkalowy dybuk (Perkale’s Dybuk), Piotr Schmandt, Pruska zagadka (A Prussian Riddle) and Adam Węgłowski, Przypadek Ritterów (The Ritters’ Case).

References

Antosik-Piela Maria, Sentymenty i stereotypy. Świat żydowski w kryminałach retro, „Cwiszn”, 2011, nr 4, s. 108–110.
Google Scholar

Białas Zbigniew, Korzeniec, Wydawnictwo MG, Warszawa 2011.
Google Scholar

Bilewicz Michał, Haska Agnieszka, Wiara w mord rytualny we współczesnej Polsce, http://www.otwarta.org/kto-wierzy-w-mord-rytualny/ [dostęp 31.07.2017].
Google Scholar

Brylla Wolfgang, Polski kryminał retro. Między innowacją, naśladownictwem a literackim kiczem, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego. Seria Scripta Humana” 2016, t. 5: Kryminał. Między tradycją a nowatorstwem, red. nauk. Marta Ruszczyńska, Dorota Kulczycka, Wolfgang Brylla, Elżbieta Gazdecka, s. 223–236.
Google Scholar

Bukowski Marek, Dancewicz Maciej, Najdłuższa noc, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 2017.
Google Scholar

Burszta Wojciech Józef, Kryminał: żywioł i forma (wstęp), w: Kryminał. Gatunek poważ(a)ny?, t. 1: Kryminał a medium (Literatura–Teatr–Film–Serial–Komiks), red. Tomasz Dalasiński, Tomasz Szymon Markiewka, „ProLog. Interdyscyplinarne Czasopismo Humanistyczne”, Zakład Antropologii Literatury i Edukacji Polonistycznej, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015, s. 11–16.
Google Scholar

Cieśla Maria, Żyndul Jolanta, Sprawa Ritterów. Aktualizacja legendy mordu rytualnego w Galicji końca XIX wieku, w: Kwestia żydowska w XIX wieku. Spory o tożsamość Polaków, red. Grażyna Borkowska, Magdalena Rudkowska, Warszawa 2004, s. 439–452.
Google Scholar

Czubaj Mariusz, Etnolog w mieście grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Oficynka, Gdańsk 2010.
Google Scholar

Deszczyńska Marta, Czynniki kościelne a początki działalności Brytyjskiego i Zagranicznego Towarzystwa Biblijnego w Królestwie Polskim, „Przegląd Historyczny” 2006, t. 97, nr 4, s. 477–494.
Google Scholar

Dobek Daniel Tomasz, Dokąd idziesz Retro – rzecz o polskim kryminale historycznym, „Dekada Literacka” 2008, nr 1, s. 10–16.
Google Scholar

Domagalska Małgorzata, Jeszcze Warszawa czy już Moszkopolis? Futurystyczny obraz stolicy w polskiej antysemickiej prozie przełomu XIX i XX wieku, „Kwartalnik Historii Żydów” 2015, nr 1, s. 9–21.
Google Scholar

Gross Jan Tomasz, Strach. Antysemityzm w Polsce tuż po wojnie. Historia moralnej zapaści, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008.
Google Scholar

Jagodzińska Agnieszka, „Duszozbawcy”? Misje i literatura Londyńskiego Towarzystwa Krzewienia Chrześcijaństwa wśród Żydów w latach 1809–1939, Wydawnictwo Austeria, Kraków–Budapeszt 2017.
Google Scholar

Janion Maria, Starozakonni Polacy Niemcewicza, w: Maria Janion, Do Europy tak, ale z naszymi umarłymi, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2000, s. 101–125.
Google Scholar

Konstantynów Dariusz, „Mistrz nasz Matejko” i antysemici, „Kwartalnik Historii Żydów” 2007, nr 2, s. 164–198.
Google Scholar

Kosmala Małgorzata, Kryminalne retroświaty, w: Przerabianie XIX wieku. Studia, pod red. Ewy Paczoskiej i Bartłomieja Szleszyńskiego, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2011, s. 223–245.
Google Scholar

Krajewski Marek, Erynie, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2010.
Google Scholar

Krajewski Marek, Głowa Minotaura, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa 2009.
Google Scholar

Krajewski Marek, Mock, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2016.
Google Scholar

Krupa Bartłomiej, Poetyka powieści Marka Krajewskiego, „Poznańskie Studia Polonistyczne” 2008, nr 14/15, s. 143–163.
Google Scholar

Lewandowski Konrad, Perkalowy dybuk, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2009.
Google Scholar

Medecka Małgorzata, Zakazane/Zapomniane pogranicza kultur w powieści kryminalnej i apokryfie rodzinnym, „Zeszyty Naukowe KUL” 2013, nr 4, s. 23–35.
Google Scholar

Miłoszewski Zygmunt, Ziarno prawdy, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2015.
Google Scholar

Pogroms: Anti-Jewish Violence in Modern Russian History, ed. by John Doyle Klier, Shlomo Lambroza, Cambridge University Press, Cambridge 2004.
Google Scholar

Różański Przemysław, Pogrom lwowski 22 listopada 1918 roku w świetle zeznań Organizacji Syjonistycznej przed Komisją Morgenthaua, „Kwartalnik Historii Żydów” 2004, nr 3, s. 347–358.
Google Scholar

Schmandt Piotr, Pruska zagadka, Wydawnictwo Marpress, Gdańsk 2007.
Google Scholar

Steckiewicz Maryna, Echa żydowskiej ulicy. O obecności języka jidysz w kryminale retro, „Studia Judaica” 2014, nr 1, s. 109–124.
Google Scholar

Szaynok Bożena, Pogrom Żydów w Kielcach 4 lipca 1946, Bellona, Warszawa 1992.
Google Scholar

Tokarska-Bakir Joanna, Legendy o krwi. Antropologia przesądu, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2008.
Google Scholar

Tokarska-Bakir Joanna, Pogrom kielecki jako dramat społeczny, w: Joanna Tokarska-Bakir, Okrzyki pogromowe. Szkice z antropologii historycznej Polski lat 1939–1945, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2012, s. 157–176.
Google Scholar

Tomaszewski Jerzy, Lwów, 22 listopada 1918, „Przegląd Historyczny” 1975, nr 2, s. 279–285.
Google Scholar

Tramer Maciej, Leopolis tantum fidelis (o pogromie lwowskim 1918), w: Żydzi Wschodniej Polski: świadectwa i interpretacje, red. Barbara Olech, Jarosław Ławski, Alter Studio, Białystok 2013, s. 121–137.
Google Scholar

Ubertowska Aleksandra, Rysa, dukt, odcisk (nie)obecności. O spektrologiach Zagłady, „Teksty Drugie” 2016, nr 2, s. 102–121.
Google Scholar

Węgłowski Adam, Przypadek Ritterów, Szara Godzina, Katowice 2012.
Google Scholar

Więckowski Robert, Śledztwo w osnowie stereotypu, legendy i przemilczenia. Wątki żydowskie w polskich współczesnych powieściach sensacyjnych, „Kultura Popularna” 2015, nr 3, s. 66–76.
Google Scholar

Żyndul Jolanta, Kłamstwo krwi. Legenda mordu rytualnego na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, Cyklady, Warszawa 2011.
Google Scholar

Published

2019-05-17

How to Cite

Domagalska, M. (2019). Grain of Truth? Ritual murder in Polish contemporary crime-stories. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 50(4), 209–224. https://doi.org/10.18778/1505-9057.50.12