Interpretation of a verbal-visual communication

Autor

  • Grażyna Habrajska Chair of Communication Theory and Practice, Department of Journalism and Social Communication, University of Lodz

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.43.09

Słowa kluczowe:

dual code communication, text analysis, journalistic discourse, comical discourse, advertising, meme, visual communication

Abstrakt

In contemporary internet-dominated everyday life, ever more often one faces communications which utilise both verbal (words) and iconic (images) codes. In the article, I analyse two types of said communications: advertisements and memes. Both advertising content and memes belong to journalistic discourse. Therefore, one can analyse them using the same methods as verbal opinion texts, which require one to specify the situational background, the specific situation, the persuasive/ propaganda aim, and to standardise arguments. At the same time, memes are included in comical discourse, to analyse which it is necessary to be able to juxtapose the actual image with the presented image.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Awdiejew A., “Argumentacja aksjologiczna”, in: “Rozmowy o komunikacji 2: Motywacja psychologiczna i kulturowa w komunikacji”, G. Habrajska (ed.), Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2008, pp. 129–139.
Google Scholar

Awdiejew A., “Podstawowe komponenty przekazu reklamowego”, in: “Styl – dyskurs – media”, B. Bogołębska, M. Worsowicz (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Lodz 2010.
Google Scholar

Awdiejew A., “Style argumentacji” (accepted for printing – Cracow 2016).
Google Scholar

Awdiejew A., “Tryby komunikacyjne”, in: “W zwierciadle języka i kultury”, J. Adamowski, S. Niebrzegowska (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999, pp. 240–247.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., “Strategie propagandowe i agitacyjne”, in: “Rozmowy o komunikacji 3: Problemy komunikacji społecznej”, G. Habrajska (ed.), Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2009, pp. 9–54.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., “Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej”, Vol. 1, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2004.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., “Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej”, Vol. 2, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2006.
Google Scholar

http://sjp.pwn.pl/slowniki/misja.html [accessed on: 08.04.2017].
Google Scholar

https://pl.wikipedia.org/wiki/Misjonarz [accessed on: 08.046.2017].
Google Scholar

“Manual – reklama. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji”, M. Wszołek (ed.), Wydawnictwo Libron, Wroclaw 2017.
Google Scholar

Paul-Cavallier F.J., “Wizualizacja. Od obrazu do działania”, transl. by A. Suchańska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznan 1994.
Google Scholar

Opublikowane

2018-02-08

Jak cytować

Habrajska, G. (2018). Interpretation of a verbal-visual communication. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 43(5), 131–146. https://doi.org/10.18778/1505-9057.43.09

Numer

Dział

Articles