Komunikacyjna analiza tekstu perswazyjnego

Autor

  • Grażyna Habrajska Zakład Teorii i Praktyki Komunikacji, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.04

Słowa kluczowe:

komunikatywizm, dyskurs, perswazja, argumentacja, reklama, memy

Abstrakt

W artykule przestawione zostały analizy przykładów tekstów perswazyjnych realizowanych w różnych kodach. Sposób analizy tych tekstów, niezależnie od zastosowanego kodu, jest taki sam. Zarówno w przypadku tekstów werbalnych, jak i wizualnych czy wizualno-werbalnych, jeśli mają wpływać na postawy lub zachowania odbiorców, konieczne są wykorzystanie wiedzy dyskursywnej i umiejętność standaryzacji argumentów, które trzeba wyodrębnić z tekstu. Wiedza dyskursywna niezbędna jest do interpretacji i zrozumienia komunikatu. Umożliwia ona przywołanie tła ogólnego i sytuacji konkretnej – czyli określenie sytuacji komunikacyjnej, w jakiej osadzona jest każda perswazja. Wskazuje także na obszar, do którego nawiązują reguły ogólne, stanowiące pierwszą przesłankę w argumentacji aksjologicznej. Natomiast standaryzacja argumentów pozwala na sprecyzowanie celu perswazyjnego.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Grażyna Habrajska - Zakład Teorii i Praktyki Komunikacji, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki

Profesor w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Od kilku lat współtworzy z A. Awdiejewem teorię gramatyki komunikacyjnej, publikując znaczące prace w tej tematyce. Zakres zainteresowań naukowych: teoria i praktyka komunikacji (komunikologia) w zakresie komunikacji werbalnej i wizualnej, gramatyki komunikacyjnej, analizy dyskursu, perswazji i manipulacji, aksjologia w komunikacji itd. Wraz z A. Awdiejewem opublikowała Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, tom 1 (2004) i tom 2 (2006) oraz Komponowanie sensu w procesie odbioru komunikatów (2010).

Bibliografia

Awdiejew A., Argumentacja aksjologiczna w komunikacji publicznej, [w:] Rozmowy o komunikacji 2. Motywacja psychologiczna i kulturowa w komunikacji, red. G. Habrajska, Łask 2008, s. 29–40.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., Strategie propagandowe i agitacyjne, [w:] Rozmowy o komunikacji 3. Problemy komunikacji społecznej, red. G. Habrajska, Łask 2009, s. 9–54.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask 2006.
Google Scholar

Cialdini R.B., Zasady wywierania wpływu na ludzi, przeł. A. Romanek, Gliwice 2011 (wcześniejsze wydania 2003–2008).
Google Scholar

Lewiński P., Retoryka jako narzędzie opisu komunikatów reklamowych, [w:] Manual –reklama, red. M. Wszołek, Kraków 2017, s. 35–120.
Google Scholar

Nowicka M., Tworzenie rzeczywistości w studio telewizyjnym. Analiza dyskursu medialnego z elementami analizy performatywnej, [w:] Rozmowy o komunikacji 5. Kategorialne aspekty komunikacji, red. G. Habrajska, Łódź 2011, s. 108–125.
Google Scholar

Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-01-07

Jak cytować

Habrajska, G. (2019). Komunikacyjna analiza tekstu perswazyjnego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 48(2), 39–55. https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.04