Persuasive techniques in broadcast journalism texts illustrated with an example from “Fakty RMF FM” Radio News Programmes (June–August 2013)

Authors

  • Maciej Sergiusz Piotrkowski

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.23.05

Keywords:

radio station, news, persuasion

Abstract

The author analyses the role of the radio news bulletin, based on the example of “Fakty” on the RMF FM radio station. In this, he uses the theory of persuasive techniques researched by M. Gajlewicz; however, he also takes into account linguistic aspects of the communication and modern rhetoric understood as effective persuading. The purpose of the article is to prove that radio news on a commercial radio station is not actually just “pure” information; a neutral informative style is consequently displaced by the rhetorical style, full of intentionally used linguistic mechanisms, to make the information more persuasive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maciej Sergiusz Piotrkowski

Maciej Sergiusz Piotrkowski – absolwent Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, reporter i serwisant w krakowskim oddziale Antyradia (Eurozet). Autor kilkunastu artykułów o tematyce podróżniczej i kulturalnej (drukowanych m.in. w „Dzienniku Polskim” i „Niedzieli”). Jego zainteresowania naukowe skupiają się wokół praktycznych zastosowań języka i procesu komunikacji.

References

Abramowska J., Topos i niektóre miejsca wspólne badań literackich, „Pamiętnik Literacki” 1982, nr 1–2.
Google Scholar

Boyd A., Dziennikarstwo radiowo-telewizyjne, przeł. A. Sadza, Kraków 2006.
Google Scholar

Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Gdańsk 2004.
Google Scholar

Gajlewicz M., Techniki perswazyjne. Podstawy, Warszawa 2009.
Google Scholar

Hogan K., Speakman J., Ukryta perswazja. Psychologiczne taktyki wywierania wpływu, przeł. D. Kuczyńska-Szymala, Gliwice 2007.
Google Scholar

Łacińska terminologia prawnicza, red. J. Zajadło, Warszawa 2009.
Google Scholar

Olechnicki K., Załęcki P., Słownik socjologiczny, wyd. 6, Toruń 2002.
Google Scholar

Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, red. H. Zgółkowa, Poznań 2000.
Google Scholar

Szekspir W., Hamlet, przeł. J. Paszkowski, Warszawa, 1974.
Google Scholar

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/Information_society_statistics/pl [dostęp: 2.09.2013].
Google Scholar

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/glowne-rozglosnie-radiowe-stracily-w-2012-roku-rmf-fm-liderem [dostęp: 2.09.2013].
Google Scholar

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kto-slucha-rmf-fm_1 [dostęp: 2.09.2013].
Google Scholar

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ranking-najpopularniejszych-stacji-radiowych-w-wojewodztwach-podlaskim-pomorskim-i-slaskim_1/page:3 [dostęp: 2.09.2013].
Google Scholar

Published

2014-03-30

How to Cite

Piotrkowski, M. S. (2014). Persuasive techniques in broadcast journalism texts illustrated with an example from “Fakty RMF FM” Radio News Programmes (June–August 2013). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 23(1), 71–90. https://doi.org/10.18778/1505-9057.23.05