„Kocham Cię” jako performatyw

Autor

  • Maciej Sergiusz Piotrkowski Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.21

Słowa kluczowe:

akt performatywny, język w działaniu, emocje w języku, wyrażanie uczuć

Abstrakt

Sformułowanie: „Kocham Cię” zazwyczaj kojarzone jest z opisem uczuć nadawcy tego komunikatu, jako coś, co mówi o stanie emocjonalnym mówiącego. Jednak nie zawsze tak jest. Istnieją takie wypadki użycia tego zdania, które nie służą funkcji poznawczej, kiedy „Kocham Cię” nie „zdaje sprawy” ze stanu uczuć nadawcy. Słowa te mają w tych wypadkach moc sprawczą, są działaniem. Wypowiedzenie, które jest „robieniem czegoś” John L. Austin nazywa „zdaniem performatywnym”, „wypowiedzią performatywną” bądź, w skrócie, „performatywem”. „Kocham Cię” zdaje się spełniać warunki takiego zaszeregowania w co najmniej trzech przypadkach. Po pierwsze, gdy zdanie to wypowiedziane jest dla stworzenia związku (to zazwyczaj pierwsze wypowiedzenie go przez nadawcę i odbiorcę, choć czas, jaki upłynie między tymi dwiema wypowiedziami może być długi). Po drugie, gdy mamy sytuację odnowienia takiego zobowiązania – do bycia w związku i działania na jego rzecz. Wreszcie w sytuacji, gdy inne formy okazania miłości są niemożliwe z różnych powodów.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Maciej Sergiusz Piotrkowski - Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki

Absolwent Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Obecnie kończy studia doktoranckie na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Przygotowuje też pracę doktorską w Zakładzie Teorii i Praktyki Komunikacji na tymże wydziale, pod kierunkiem prof. dr hab. G. Habrajskiej. Jego zainteresowania badawcze to przede wszystkim praktyka językowa oraz komunikacyjne aspekty sztuk performatywnych.

Bibliografia

Austin J.L., Jak działać słowami [w:] J.L. Austin, Mówienie i poznawanie, przeł., wstępem i przypisami opatrzył oraz skorowidz sporządził B. Chwedeńczuk, Warszawa 1993, s. 545–708.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask 2006.
Google Scholar

Data K., W jaki sposób językoznawcy opisują emocje, „Język a Kultura”, t. 14: Uczucia w języku i w tekście, red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz, Wrocław 2000, s. 245–252.
Google Scholar

Doroszewski, W., Język, myślenie, działanie. Rozważania językoznawcy, Warszawa 1982.
Google Scholar

Duszak A., Pawlak N., Anatomia gniewu. Emocje negatywne w językach i kulturach świata, Warszawa 2003.
Google Scholar

Goleman D., Inteligencja emocjonalna, przeł. A. Jankowski, Poznań 1997.
Google Scholar

Grabias, S., O ekspresywności języka: ekspresja a słowotwórstwo, Lublin 1981.
Google Scholar

Nowakowska-Kempna I., Konceptualizacja uczuć w języku polskim. Część II. Data, Warszawa 2000.
Google Scholar

Rusbult C.E., Johnson D.J., Morrow G.D., Impact of Couple Patterns of Problem Solving on Distress and Nondistress in Dating Relationships, „Journal of Personality and Social Psychology” 1986, vol. 50, no. 4, s. 744–753.
Google Scholar

Shakespeare W., Romeo i Julia, [w:] W. Shakespeare, Romeo i Julia. Hamlet. Makbet, przeł. S. Barańczak, Kraków 2006.
Google Scholar

Sternberg R.J., A Triangular Theory of Love, „Psychological Review” 1986, no. 93(2), s. 119–135.
Google Scholar

Wojciszke B., Psychologia miłości, Gdańsk 2003.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-01-07

Jak cytować

Piotrkowski, M. S. (2019). „Kocham Cię” jako performatyw. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 48(2), 321–333. https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.21