„Kocham Cię” jako performatyw
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.21Słowa kluczowe:
akt performatywny, język w działaniu, emocje w języku, wyrażanie uczućAbstrakt
Sformułowanie: „Kocham Cię” zazwyczaj kojarzone jest z opisem uczuć nadawcy tego komunikatu, jako coś, co mówi o stanie emocjonalnym mówiącego. Jednak nie zawsze tak jest. Istnieją takie wypadki użycia tego zdania, które nie służą funkcji poznawczej, kiedy „Kocham Cię” nie „zdaje sprawy” ze stanu uczuć nadawcy. Słowa te mają w tych wypadkach moc sprawczą, są działaniem. Wypowiedzenie, które jest „robieniem czegoś” John L. Austin nazywa „zdaniem performatywnym”, „wypowiedzią performatywną” bądź, w skrócie, „performatywem”. „Kocham Cię” zdaje się spełniać warunki takiego zaszeregowania w co najmniej trzech przypadkach. Po pierwsze, gdy zdanie to wypowiedziane jest dla stworzenia związku (to zazwyczaj pierwsze wypowiedzenie go przez nadawcę i odbiorcę, choć czas, jaki upłynie między tymi dwiema wypowiedziami może być długi). Po drugie, gdy mamy sytuację odnowienia takiego zobowiązania – do bycia w związku i działania na jego rzecz. Wreszcie w sytuacji, gdy inne formy okazania miłości są niemożliwe z różnych powodów.
Pobrania
Bibliografia
Austin J.L., Jak działać słowami [w:] J.L. Austin, Mówienie i poznawanie, przeł., wstępem i przypisami opatrzył oraz skorowidz sporządził B. Chwedeńczuk, Warszawa 1993, s. 545–708.
Google Scholar
Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask 2006.
Google Scholar
Data K., W jaki sposób językoznawcy opisują emocje, „Język a Kultura”, t. 14: Uczucia w języku i w tekście, red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz, Wrocław 2000, s. 245–252.
Google Scholar
Doroszewski, W., Język, myślenie, działanie. Rozważania językoznawcy, Warszawa 1982.
Google Scholar
Duszak A., Pawlak N., Anatomia gniewu. Emocje negatywne w językach i kulturach świata, Warszawa 2003.
Google Scholar
Goleman D., Inteligencja emocjonalna, przeł. A. Jankowski, Poznań 1997.
Google Scholar
Grabias, S., O ekspresywności języka: ekspresja a słowotwórstwo, Lublin 1981.
Google Scholar
Nowakowska-Kempna I., Konceptualizacja uczuć w języku polskim. Część II. Data, Warszawa 2000.
Google Scholar
Rusbult C.E., Johnson D.J., Morrow G.D., Impact of Couple Patterns of Problem Solving on Distress and Nondistress in Dating Relationships, „Journal of Personality and Social Psychology” 1986, vol. 50, no. 4, s. 744–753.
Google Scholar
Shakespeare W., Romeo i Julia, [w:] W. Shakespeare, Romeo i Julia. Hamlet. Makbet, przeł. S. Barańczak, Kraków 2006.
Google Scholar
Sternberg R.J., A Triangular Theory of Love, „Psychological Review” 1986, no. 93(2), s. 119–135.
Google Scholar
Wojciszke B., Psychologia miłości, Gdańsk 2003.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.