Odegrać śmierć: Mariny Abramović 7 śmierci Marii Callas
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.59.10Słowa kluczowe:
performance, opera, Abramović, Callas, śmierć, ikony/ikoniczność, obecnośćAbstrakt
Esej analizuje projekt operowy Mariny Abramović pt. 7 Deaths of Maria Callas (7 śmierci Marii Callas). Premiera projektu odbyła się w Monachium we wrześniu 2020 roku. W pierwszej część artykułu rekonstruuję rolę, jaką grecki sopran odegrał w życiu serbskiego wykonawcy, wprowadzając go w stopniowe poczucie samoidentyfikacji. Następnie biorę pod uwagę kolejne etapy trzydziestoletniego rozwoju pierwotnej koncepcji utworu wideo How to Die i opisuję szczegółowo etapową realizację dzieła. W trzeciej części koncentruję się na przedstawieniu śmierci w przedstawieniach Mariny Abramović, a w czwartej porównuję dzieła i życie Callas i Abramović oraz ich status jako status kobiet ikonicznych. W ostatniej sekcji przedstawiam artystyczną drogę Abramović, która prowadziła ją od jej ekstremalnych i kluczowych przedstawień z lat 70. XX w. do ostatnich eksperymentów z innymi mediami i medytacji nad sztuką niematerialną.
Pobrania
Bibliografia
Abramović Marina, 7 Deaths of Maria Callas, photographs by Marco Anelli, Damiani, Bologna 2020.
Google Scholar
Abramović Marina, 7 Deaths of Maria Callas. Programmbuch zur Uraufführung, mit Beiträgen von Abramović Marina, Bronfen Elisabeth, Bachmann Ingeborg, Rieger Eva und Huttenlauch Eva, Bayerische Staatsoper, München 2020.
Google Scholar
Abramović Marina, 7 easy pieces, Charta, Milano 2007.
Google Scholar
Abramović Marina, Anders hören. Die Abramović-Methode für Musik, Alte Oper Frankfurt, Frankfurt 2019.
Google Scholar
Abramović Marina, Artist Body. Performances 1969–1998, Charta, Milano 1998.
Google Scholar
Abramović Marina, Drawings 1963–2017, Henie Onstad, Høvikodden 2018.
Google Scholar
Abramović Marina, Interviews 1976–2018, Abramović LLC, New York 2018.
Google Scholar
Abramović Marina, Public Body. Installations and Objects 1965–2001, Charta, Milano 2001.
Google Scholar
Abramović Marina, Student Body. Workshops 1979–2003. Performances 1993–2003, Charta, Milano 2003.
Google Scholar
Abramović Marina, The Artist Is Present, Museum of Modern Art, New York 2010.
Google Scholar
Abramović Marina, The House With The Ocean View, Charta, Milano 2004.
Google Scholar
Abramović Marina, Writings 1960–2014, Walther König, Köln 2018.
Google Scholar
Abramović Marina (with J. Kaplan), Walk Through Walls. A Memoir, Penguin Books, London 2017.
Google Scholar
Abramović Marina et al., Marina Abramović, essays by Vettese Angela, Di Pietrantonio Giacinto, Daneri Anna, Hegyi Lóránd and Societas Raffaello Sanzio, Charta, Milano 2002.
Google Scholar
Anderson Matthew, The Coronavirus Derails Marina Abramovic’s Maria Callas Opera, “New York Times” 9.04.2020, https://www.nytimes.com/2020/04/09/arts/music/marina-abramovic-maria-callas.html
Google Scholar
Aversano Luca, Pellegrini Jacopo (eds.), Mille e una Callas. Voci e studi, Quodlibet, Macerata 2016.
Google Scholar
Bachmann Ingeborg, Hommage à Maria Callas, [in:] Christine Koschel, Inge von Weidenbaum und Clemens Münster (eds.), Werke, Piper, München 1978, vol. IV (Essays, Reden, Vermischte Schriften, Anhang), pp. 342–343.
Google Scholar
Bernardi Claudio, Cascetta Annamaria, Ci sarà ancora teatro nel mondo che verra?, “Munera” 2020, no. 2, pp. 111–117.
Google Scholar
Brembeck Reinhard J., Die Callas ist tatsächlich auferstanden, “Süddeutsche Zeitung” 2.09.2020, https://www.sueddeutsche.de/kultur/marina-abramovic-maria-callas-nationaltheater-muenchen-1.5018515
Google Scholar
Cascetta Annamaria, European Performative Theatre. The Issues, Problems and Techniques of Crucial Masterpieces, Routledge, New York 2020.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780429028304
Cascetta Annamaria (ed.), Il teatro verso la performance, “Comunicazioni sociali” 2014, no. 1.
Google Scholar
Essling Lena (ed.), Marina Abramović – The Cleaner, Hantje Cantz, Berlin 2018.
Google Scholar
Fischer-Lichte Erika, The Transformative Power of Performance. A new aesthetics, trans. by Saskya Iris Jain, Routledge, New York 2008.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203894989
Girst Thomas, Alle Zeit der Welt, Hanser, München 2019.
Google Scholar
Guccini Gerardo, Maria Callas: attrice del Novecento, “Acting Archives Review” 2019, vol. 9, no. 17, pp. 1–47.
Google Scholar
Gusman Tancredi, Ciò che resta della presenza: Marina Abramović tra unicità e ripetizione, [in:] Roberta Carpani, Laura Peja and Laura Aimo (eds.), Scena madre. Donne personaggi e interpreti della realtà. Studi per Annamaria Cascetta, Vita e Pensiero, Milano 2014.
Google Scholar
Heyward Anna, Die Verletzliche, “Max Joseph. Das Magazin der Bayerischen Staatsoper” 2019/20, no. 3 (“Loslassen”), pp. 26–31.
Google Scholar
Jones Amelia, “The Artist is Present”. Artistic Re-enactments and the Impossibility of Presence, “The Drama Review” 2011, vol. 55, no. 1, pp. 17–45.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1162/DRAM_a_00046
Lehmann Hans-Thies, Tragedy and Dramatic Theatre, trans. by Erik Butler, Routledge, New York 2016.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315640198
Mann Thomas, Confessions of Felix Krull, confidence man, trans. by Denver Lindley, Vintage International, New York 1992.
Google Scholar
Maria Callas alla Scala. Mostra Documentaria a vent’anni dalla scomparsa, Teatro alla Scala, Milano 1997.
Google Scholar
Montale Eugenio, Auto da fé. Cronache in due tempi, Arnoldo Mondadori Editore, Milano 1995.
Google Scholar
Montale Eugenio, Prime alla Scala, Arnoldo Mondadori, Milano 1981.
Google Scholar
Müller-Schöll Nikolaus, Die post-performative Wende, “Theater heute” 2012, no. 12, pp. 42–45.
Google Scholar
Pasolini Pier Paolo, The Selected Poetry of Pier Paolo Pasolini. A bilingual Edition, ed. and trans. by Stephen Sartarelli with a foreword by James Ivory, University of Chicago Press, Chicago and London 2014.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226121161.001.0001
Pathmanathan R. Sri, Death in Greek Tragedy, “Greece & Rome” 1965, vol. 12, no. 1, pp. 2–14.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/S0017383500014704
Richards Mary, Marina Abramović, Routledge, New York 2010.
Google Scholar
Rossi Francesco, Variazioni poetiche di modelli evolutivi. Thomas Mann e l’Homo aestheticus, “Prospero” 2014, vol. 19, pp. 121–142.
Google Scholar
Spallino Valeria, Marina Abramović. Il paradosso dell’assenza. Performance 1967–2017, Villaggio Maori, Catania 2018.
Google Scholar
Thornton Sarah, 33 Artists in 3 Acts, W.W. Norton & Company, New York 2014.
Google Scholar
Westcott James, When Marina Abramović dies. A Biography, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge 2010.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.