Emmanuela Lévinasa pochwała ateizmu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.59.08

Słowa kluczowe:

Lévinas, ateizm, Augustyn, Rahner, Tertulian

Abstrakt

Lévinas przedstawia ateizm jako pierwotny, dobry stan duszy, przed przyjęciem lub odrzuceniem Boga. Taki opis ściśle związany jest z pojęciem separacji. Człowiek jest bytem stworzonym, ale odseparowanym, a więc samodzielnym, choć nie absolutnym. Pomimo że nie jest causa sui, może istnieć osobno. Taki opis jest radykalnie różny od opisu Augustyna, który pisze o stworzeniu jako uczestnictwie człowieka w Bogu. Podobnie, niemal literalna sprzeczność jest widoczna między twierdzeniem Lévinasa a słowami Tertuliana o duszy z natury chrześcijańskiej. Ważne różnice pokazuje też zestawienie tekstu Lévinasa z teologią K. Rahnera. Rahner przedstawia poznanie Boga jako doświadczenie transcendentalne, atematyczne. Lévinas również pisze, że poznanie Boga jest atematyczne, ale nie podziela Rahnerowego opisu doświadczenia Boga jako pierwotnego doświadczenia transcendentalnego. Według Lévinasa Bóg przychodzi z zewnątrz, przez twarz Innego. Analizy Levinasa są interesujące przede wszystkim dla teologii fundamentalnej i duchowości.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Jan Słomka - Prof. dr hab., University of Silesia in Katowice, Faculty of Theology, Bankowa 12, 40-007 Katowice

Jan Słomka – Professor at the University of Silesia in Katowice, Faculty of Theology, Institute of Theology. Lecturer of patrology in Higher Theological Seminary in Lodz. In his research, he focuses on patrology, spirituality, philosophy of Levinas as a handmaid of theology, theology of Pope Francis. He published texts in journals such as “Vox Patrum”, “Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne”, “Biblica et Patristica Thoruniensia”, “Ecumeny and Law”, “Łódzkie Studia Teologiczne” and “Studia Pastoralne”. He published scientific monographs: Pokarm i ofiara. Refleksja eucharystyczna wczesnych Ojców greckich, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 2000; Nowe proroctwo. Historia i doktryna montanizmu, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2007; Wczesnochrześcijańskie nazwy chrztu, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2009; Historia duchowości. Czas ojców Kościoła, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2017; Wprowadzenie do teologii katolickiej, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2017.

Bibliografia

Ante-Nicene Fathers vol. I, Against Heresies: Book IV by Irenaeus, trans. by Philip Schaff et al., https://en.wikisource.org/wiki/Ante-Nicene_Fathers/Volume_I/IRENAEUS/Against_Heresies:_Book_IV/Chapter_XX (access 2.11.2020).
Google Scholar

Augustine, The Confessions, trans. by Edward B. Pussey, https://faculty.georgetown.edu/jod/Englishconfessions.html (access 2.11.2020).
Google Scholar

Augustine, The Soliloquies, trans. by Rose E. Cleveland, Little, Brown, and Company, Boston 1910, https://oll.libertyfund.org/titles/augustine-the-soliloquies (access 2.11.2020).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12987/yale/9780300238549.001.0001

Chiappini Azzolino, Amare Torah piú di Dio. Emmanuel Lévinas lettore di Talmud, Giuntina, Firenze 1999.
Google Scholar

Descartes, Meditations on First Philosophy, from 1911 edition of The Philosophical Works of Descartes, trans. by Elizabeth S. Haldane, Cambridge University Press.
Google Scholar

Heiddeger Martin, Sein und Zeit, elfte, unveränderte Auflage, Max Niemeyer Verlag, Tübingen 1967.
Google Scholar

Jędraszewski Marek, Hipostaza, ateista i Sługa Jahwe, czyli trzy koncepcje samotności w filozofii Emmanuela Lévinasa, “Filozofia Chrześcijańska” 2015, vol. 12, pp. 129–144.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/fc.2015.12.11

Jędraszewski Marek, “Interior intimo meo”: św. Augustyn i Emmanuel Lévinas o Bogu i o człowieku, “Filozofia Chrześcijańska” 2006, vol. 3, pp. 105–154.
Google Scholar

Jędraszewski Marek, W stronę prehistorii Ja. Korespondencja między Emmanuelem Lévinasem a Simonem Decloux, “Filozofia Chrześcijańska” 2006, vol. 3, pp. 51–60.
Google Scholar

Lévinas Emmanuel, Korespondencja między Emmanuelem Lévinasem i Simonem Decloux, “Logos i Ethos” 1991, issue 1, pp. 99–110.
Google Scholar

Levinas Emmanuel, Totality and Infinity: An Essay on Exteriority, trans. by Alphonso Lingis, Duquesne University Press, Pittsburgh 1969.
Google Scholar

Rahner Karl, Foundations of Christian Faith: An Introduction to the Idea of Christianity, trans. by William W. Dych, Crossroad, 1982, pp. 20–21.
Google Scholar

Ricoeur Paul, Esquisse de conclusion, [in:] Exégèse et herméneutique, collectif, Paris, Seuil, 1971, pp. 285–295.
Google Scholar

Tertullian’s Defence of the Christians Against the Heathen, trans. by Alexander Souter, http://www.tertullian.org/articles/mayor_apologeticum/mayor_apologeticum_07translation.htm#59 (access 2.11.2020).
Google Scholar

Wieczorek Krzysztof, Levinas a problem metafizyki, Wydawnictwo UŚ, Katowice 1992.
Google Scholar

Zdybicka Zofia J., Partycypacja, [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 8, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2007, http://www.ptta.pl/pef/pdf/p/partycypacja.pdf (access 2.11.2020).
Google Scholar

Elektroniczna Bibliografia Nauk Teologicznych FIDES, http://biblio.fides.org.pl/ (access 2.11.2020).
Google Scholar

Global Digital Library on Theology and Ecumenism, http://www.globethics.net/web/gtl (access 2.11.2020).
Google Scholar

Index theolgicus, http://www.ixtheo.de (access 2.11.2020).
Google Scholar

Powszechna Encyklopedia Filozofii, http://www.ptta.pl/pef (access 2.11.2020).
Google Scholar

Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/ (access 2.11.2020).
Google Scholar

Opublikowane

2020-12-30

Jak cytować

Słomka, J. (2020). Emmanuela Lévinasa pochwała ateizmu. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 59(4), 129–146. https://doi.org/10.18778/1505-9057.59.08