Blogosfera jako medium aktywizacji zawodowej nauczycieli. Rekonesans
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.09Słowa kluczowe:
nauczyciel, edukacja polonistyczna, aktywność w sieci, blogi edukacyjne, informacja, cyberprzestrzeń, portale społecznościowe, FacebookAbstrakt
Dynamiczny rozwój społeczeństwa informacyjnego i wszechobecność technologii informacyjnych zmieniły warsztat nauczyciela języka polskiego. Z powodu ekspansji form cyfrowych szkolni poloniści podejmują bardzo różne działania zawodowe w cyberprzestrzeni. Autorka zwraca uwagę na intensywną aktywizację nauczycieli języka polskiego w Internecie i omawia fenomen blogów nauczycielskich. Niezwykle interesującym zagadnieniem jest oddziaływanie blogów na szkolną dydaktykę języka polskiego i rozwój kompetencji zawodowych nauczycieli. Wydaje się, że pisanie dzienników w sieci może przynieść korzyści w cyfrowej szkole (dostosowanie procesów nauczania do potrzeb tabletowych dzieci i globalnych nastolatków, połączenie metod typowych dla rewolucji technologicznej z tradycyjnymi narzędziami dydaktycznymi). Przegląd blogów funkcjonujących na Facebooku umożliwił pokazanie różnych strategii pracy z uczniami i ewolucji postaw twórczych nauczycieli języka polskiego.
Pobrania
Bibliografia
Castells Manuel, Społeczeństwo sieci, trans. Mirosława Marody, Kamila Pawluś, Janusz Stawiński, Sebastian Szymański, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warsaw 2007.
Google Scholar
Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Józef Bednarek (ed.), Difin, Warsaw 2014.
Google Scholar
Dzieci i młodzież w świecie technologii cyfrowej, Ewa Janicka-Olejnik, Krzysztof Klimek (eds.), Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2016.
Google Scholar
Furmanek Marek, “Społeczeństwo sieciowe – człowiek w sieci”, in: Edukacja Medialna. Nowa generacja pytań i obszarów badawczych, Marek Sokołowski (ed.), Oficyna Wydawnicza “Kastalia”, Olsztyn 2004, pp. 265–273.
Google Scholar
Gromkowska-Melosik Agnieszka, “Feminizacja zawodu nauczycielskiego – ‘różowe kołnierzyki’ i paradoksy rynku pracy”, Studia Edukacyjne 2013, issue 25, pp. 85–100.
Google Scholar
Huk Tomasz, “Edukacyjna wartość blogów internetowych”, Chowanna 2007, R. 50, vol. 2, pp. 142–157.
Google Scholar
Internet a psychologia: możliwości i zagrożenia, Władysław Jacek Paluchowski (ed.), trans. Małgorzata Ferenc-Michelson et al., Wydawnictwo Naukowe PWN , Warsaw 2009.
Google Scholar
Internet – fenomen społeczeństwa informacyjnego, Tadeusz Zasępa (ed.), Częstochowa 2001.
Google Scholar
Janczak Dorota, “Media społecznościowe kluczem do młodzieży”, Dyrektor Szkoły 2016, issue 6, pp. 52–55.
Google Scholar
Janczak Dorota, “Nowe technologie – blog edukacyjny”, Meritum 2008, issue 4, pp. 95–97.
Google Scholar
Janczak Dorota, “Wykorzystanie tabletów na lekcji”, Dyrektor Szkoły 2015, issue 11, pp. 56–59.
Google Scholar
Jarecka Urszula, “Wirtualne więzi w globalizującym się świecie”, in: Kultura w czasach globalizacji, Małgorzata Jacyno, Aldona Jawłowska, Marian Kempny (eds.), IFiS PAN, Warsaw 2004, pp. 256–276.
Google Scholar
Jędrzejko Mariusz, Morańska Danuta, Cyfrowi tubylcy. Socjopedagogiczne aspekty nowych technologii cyfrowych, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Dąbrowa Górnicza–Warsaw 2013.
Google Scholar
Jonscher Charles, Życie okablowane. Kim jesteśmy w epoce przekazu cyfrowego?, trans. Lech Niedzielski, Wydawnictwo Muza SA, Warsaw 2001.
Google Scholar
Juza Marta, “Wiedza ekspercka i mądrość zbiorowa w komunikacji internetowej”, Studia Socjologiczne 2007, issue 3, pp. 37–58.
Google Scholar
Kozieł Agata, “Moda na bloga”, Ergo. Forum Wychowawców 2005, issue 12, pp. 20–21.
Google Scholar
Majgier Katarzyna, “Internet jako przestrzeń komunikacyjna”, Przegląd Psychologiczny 2000, vol. 43, issue 2, pp. 157–172.
Google Scholar
Matuzik Marcin, “Blog – nowe narzędzie pracy nauczyciela i ucznia”, Nowa Polszczyzna 2008, issue 1, pp. 33–35.
Google Scholar
Matuzik Marcin, “Pamiętnik zagubiony w sieci”, Nowa Polszczyzna 2008, issue 4, pp. 44–47.
Google Scholar
Maziarz Magdalena, “Rola mediów elektronicznych i edukacji medialnej w szkole. E-Twinning, Blogi i portale społecznościowe w komunikowaniu się z uczniem i przekazywaniu wiedzy”, in: Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych: język, edukacja, semiotyka, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek (eds.), Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2009, pp. 240–254.
Google Scholar
Media elektroniczne w życiu dziecka w kontekście wartości wychowawczych oraz zagrożeń, Jadwiga Izdebska (ed.), Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2008.
Google Scholar
Michniuk Anna, “Aktywność internautów w mediach społecznościowych”, Wychowawca 2016, issue 11, pp. 7–9.
Google Scholar
Motyl Karol, “Internetowe forum nauczycieli – wyzwanie dla pedeutologii”, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Pedagogika, Year 2014, vol. XXIII , pp. 219–229.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.16926/p.2014.23.16
Musiał Emilia, “Media społecznościowe – narzędzie cyfrowej szkoły”, Nowa Szkoła 2013, issue 10, pp. 13–20.
Google Scholar
Ogonowska Agnieszka, “Internet jako przestrzeń i forma komunikacji. Cz. 1”, Nowa Polszczyzna 2006, issue 3, pp. 43–46.
Google Scholar
Okuniewska Jolanta, “Facebook sposobem na...”, Głos Nauczycielski 2014, issue 32/33, p. 19.
Google Scholar
Olcoń Marta, “Blog jako dokument osobisty – specyfika dziennika prowadzonego w Internecie”, Kultura i Społeczeństwo 2003, issue 2, pp. 123–143.
Google Scholar
Padewski Jakub, “Blog w dydaktyce polonistycznej w gimnazjum: rekonesans”, Forum Nauczycieli 2011, issue 3, pp. 21–22.
Google Scholar
Paliwoda Katarzyna, “Nauczanie blogowaniem”, Przegląd Edukacyjny 2009, issue 1, pp. 11–12.
Google Scholar
Pezda Aleksandra, Koniec epoki kredy, Wydawnictwo Agora, Warsaw 2011.
Google Scholar
Podemska-Kałuża Anna, “Szkolny polonista w sieci: formy autoprezentacji i autopromocji zawodowej”, in: Autopromocja, autoprezentacja, wizerunek w mediach audiowizualnych. Vol. 4, A. Kalisz, E. Tyc (eds.), Wydawnictwo UŚ, Katowice 2018, pp. 59–77.
Google Scholar
Polcyn-Matuszewska Sylwia, “Facebook w edukacji”, Remedium 2015, issue 1, pp. 22–23.
Google Scholar
Prokowska Teresa, “Blog jako narzędzie dydaktyczne w bibliotece szkolnej”, Biblioteka w Szkole 2014, issue 7–8, supplement “Biblioteka – Centrum Informacji”, pp. 13–15.
Google Scholar
Pryłowska-Nowak Elżbieta, “Komunikacja poprzez media społecznościowe”, Meritum 2014, issue 4, pp. 44–48.
Google Scholar
Przywara Barbara,“Współczesne formy autokreacji – blogi publicystyczne, serwisy społecznościowe, czaty”, in: Nie tylko Internet. Nowe media, przyroda i “technologie społeczne” a praktyki kulturowe, Janusz Mucha, Zakład Wydawniczy “NOMOS”, Krakow 2010, pp. 119–129.
Google Scholar
Romanowska Dorota, Lis Ewelina, “Tabletowe dzieci”, Newsweek 2015, issue 31, pp. 10–14.
Google Scholar
Sikora Marcin, “Człowiek w teatrze życia sieciowego”, in: Edukacja Medialna. Nowa generacja pytań i obszarów badawczych, Marek Sokołowski (ed.), Oficyna Wydawnicza “Kastalia”, Olsztyn 2004, pp. 377–385.
Google Scholar
Sokół Maria, Sokół Radosław, Blog, więcej niż internetowy pamiętnik: przedstaw się światu, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2008.
Google Scholar
Stoppel Anna, “Nowe media w kampaniach wyborczych”, Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa 2016, R. 9, issue 1, p. 205–217.
Google Scholar
Szlagor Piotr, “Potencjał smartfonów i tabletów w nauczaniu przedmiotowym”, Meritum 2013, issue 4, pp. 75–77.
Google Scholar
Szpunar Magdalena, “Społeczności wirtualne – realne kontakty w wirtualnym świecie”, in: Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Lesław H. Haber, Marian Niezgoda (eds.), Wydawnictwo UJ, Krakow 2006, pp. 158–167.
Google Scholar
Śliwerski Bogusław, Ped@gog w blogosferze, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Krakow 2008.
Google Scholar
Tapscott Don, Cyfrowa dorosłość: jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, trans. Piotr Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2010.
Google Scholar
Trojnar Mariusz, “Blog jako przestrzeń wymiany informacji”, Edukacja 2010, issue 2, pp. 104–111.
Google Scholar
Wiaderek Marian, “Pomysły na blogi”, Biblioteka w Szkole 2011, issue 5, supplement “Biblioteka – Centrum Informacji”, issue 2, pp. 17–18.
Google Scholar
Współczesne społeczeństwo w wirtualnej rzeczywistości: wielość szans i dylematów = Modern society in virtualreality: the multitude of opportunities and dilemmas, Zdzisław Dacko-Pikiewicz, Marek Walancik (eds.), Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Krakow 2014.
Google Scholar
Zając Jan M., “Zapośredniczone kontakty społeczne w sytuacjach zawodowych”, in: Re: Internet – społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje, Łukasz Jonak, Paweł Mazurek, Marta Olcoń, Anna Przybylska, Alek Tarkowski, Jan M. Zając (eds.), Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2006, pp. 153–175.
Google Scholar
Zioło-Pużuk Karolina, “Media społecznościowe”, Dyrektor Szkoły 2014, issue 4, pp. 50–53.
Google Scholar
BelferBlog | Blog by Dariusz Chętkowski, https://chetkowski.blog.polityka.pl/ [accessed on 31.08.2017].
Google Scholar
Belferka w sieci, belferkawsieci.blogspot.com/ [accessed on 13.09.2017].
Google Scholar
Belferka w sieci – Home | Facebook, https://d.facebook.com/belferkawsieci/ [accessed on 5.08.2019].
Google Scholar
Blog, www.klasykaliteraturyifilmu.pl/ [accessed on 14.09.2017].
Google Scholar
BLOG | POLSKI NA CZASIE SZKOŁA JĘZYKA POLSKIEGO W ..., polskinaczasie.pl/blog/ [accessed on 12.07.2019].
Google Scholar
Blogi nauczycieli » BLOG Szkoły z Klasą 2.0 – Blogi CEO, https://blogiceo.nq.pl/szko-la2zero/blogi-nauczycieli/ [accessed on 30.08.2017].
Google Scholar
Blogi prowadzone przez Superbelfrów – Superbelfrzy RP, www.superbelfrzy.edu.pl/o--blogu/blogi-prowadzone-przez-superbelfrow/ [accessed on 1.09.2017].
Google Scholar
Blogowe inspiracje polonistyczne | Eduhoryzonty, www.eduhoryzonty.pl/blogowe-inspiracje-polonistyczne [accessed on 18.09.2017].
Google Scholar
Blue School, blue-school.blogspot.com/ [accessed on 12.09.2017].
Google Scholar
Cyfrowa dorosłość: Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat – Don ..., lubimyczytac.pl/ksiazka/.../cyfrowa-doroslosc-jak-pokolenie-sieci-zmienia-nasz-swiat [accessed on 4.09.2017].
Google Scholar
Edukacja z pasją – Blog dla ludzi, którzy do edukacji podchodzą z ..., www.edukacjaz-pasja.pl [accessed on 28.08.2017].
Google Scholar
Językowe rozważania młodego polonisty, filologpolski.blogspot.com/ [accessed on 14.01.2019].
Google Scholar
Karolina Jędrych – Google+, https://plus.google.com/103975141277783349343 [accessed on 13.09.2017].
Google Scholar
Koniec epoki kredy – Aleksandra Pezda – Książka – Księgarnia ..., https://bonito.pl/k-90168062-koniec-epoki-kredy [accessed on 28.08.2017].
Google Scholar
Lekcje na blogu – Silesion.pl, https://silesion.pl › Komentarz › Lekcje na blogu [accessed on 16.09.2017].
Google Scholar
LekcjePolskiego, www.lekcjepolskiego.com/ [accessed on 12.09.2017].
Google Scholar
Lekcje Polskiego – Pisze Karolina Starnawska, lekcjepolskiego.pl/ [accessed on 18.07.2019].
Google Scholar
Lekcje Polskiego – Strona główna | Facebook, https://pl-pl.facebook.com › ... › Strona poświęcona edukacji [accessed on 5.08.2019].
Google Scholar
Lubimy uczyć! taK&Mamy, lubimyuczyc.blogspot.com/ [accessed on 15.09.2017].
Google Scholar
Nauczyciel w świecie TIK Cz.1. Blog edukacyjny – jak go założyć i ..., www.pbwnowysacz.pl/edc_user_data/dat_files/cz1_blog_edukacyjny.pdf [accessed on 30.08.2017].
Google Scholar
Nauczyciele polskiego – Strona główna | Facebook, https://pl-pl.facebook.com/nauczycielepolskiego/ [accessed on 20.08.2017].
Google Scholar
O blogu – Superbelfrzy RP, www.superbelfrzy.edu.pl/o-blogu/ [accessed on 1.09.2017].
Google Scholar
2017 – polonistk@przytablicy, polonistkaprzytablicy.blogspot.com/2017/ [accessed on 19.07.2019].
Google Scholar
polonistk@przytablicy, polonistkaprzytablicy.blogspot.com/ [accessed on 13.09.2017].
Google Scholar
polonistk@przytablicy: Przypadki na okrągło, polonistkaprzytablicy.blogspot.com/2017/10/przypadki-na-okrago.html [accessed on 21.10.2017].
Google Scholar
Polonistka przy tablicy – Home | Facebook, https://www.facebook.com › Pages › Businesses › Education [accessed on 5.08.2019].
Google Scholar
POLONIŚCI NA CZASIE Public Group | Facebook, https://www.facebook.com/groups/polskinaczasie/ [accessed on 20.07.2019].
Google Scholar
Ranking 10 blogówedukacyjnych – Socjomania, https://socjomania.pl/ranking-10--blogow-edukacyjnych [accessed on 31.08.2017].
Google Scholar
Takie tam po polsku, uczycielnica.blogspot.com/ [accessed on 13.09.2017].
Google Scholar
Uczycielnica – Home | Facebook, https://www.facebook.com/uczycielnica/ [accessed on 5.09.2017].
Google Scholar
Uczycielnica – Home | Facebook, https://www.facebook.com › Pages › Public Figure › Blogger [accessed on 5.08.2019]
Google Scholar
Układanka na polskim, czyli Trimino! | Belferka w sieci, belferkawsieci.blogspot.com/2017/10/ukadanka-z-polskim-czyli-trimino.ht... [accessed on 26.10.2017].
Google Scholar
Utkane z codziennych doświadczeń szkolnych, https://skokiporozum.blogspot.com/ [accessed on 13.07.2019].
Google Scholar
Utkane z codziennych doświadczeń szkolnych – Home | Facebook, https://www.facebook.com › ... › Other › Brand › Website › Personal Blog [accessed on 5.08.2019].
Google Scholar
Utkane z codziennych doświadczeń szkolnych: Zbiór przydatnych ..., https://www.pin-terest.com/pin/367324913345506254/ [accessed on 17.09.2017].
Google Scholar
widziane oczami nauczyciela...: szkoła inaczej, szkolainaczej.blogspot.com/ [accessed on 12.09.2017].
Google Scholar
widziane oczami nauczyciela...: szkoła inaczej, https://szkolainaczej.blogspot.com/ [accessed on 12.07.2019].
Google Scholar
Widziane oczami nauczyciela – Home | Facebook, https://www.facebook.com › ... › Brand › Website › Education Website [accessed on 5.08.2019].
Google Scholar
Współczesne społeczeństwo w wirtualnej rzeczywistości – wielość ..., https://www.impul-soficyna.com.pl/.../wspolczesne-spoleczenstwo-w-wirtual. [accessed on 29.07.2019].
Google Scholar
zakręcony belfer, zakreconybelfer.blogspot.com/ [accessed on 12.09.2017].
Google Scholar
Zakręcony belfer – Strona główna | Facebook, https://pl-pl.facebook.com › ... › Strona poświęcona edukacji [accessed on 5.08.2019].
Google Scholar
Zakręcony belfer – Strona kreatywnego nauczyciela języka polskiego ..., https://zakre-conybelfer.pl/ [accessed on 24.07.2019].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.