The blogosphere as a medium for the professional stimulation of teachers. Initial study

Authors

  • Anna Podemska-Kałuża Ph.D. in humanities, assistant professor, Adam Mickiewicz University in Poznań, Faculty of Polish and Classical Philology, Institute of Polish Philology, Department of Teaching Polish Literature and Language, ul. A. Fredry 10, 61-701 Poznań https://orcid.org/0000-0001-5179-0514

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.09

Keywords:

teacher, Polish philological education, activity in the web, education blogs, information, cyberspace, social media, Facebook

Abstract

The dynamic development of the information society and the omnipresence of ICTs has changed the work of Polish teachers. As a result of the expansion of digital forms, Polish teachers engage in various professional activities in cyberspace. The author indicated that Polish teachers have become extremely active on the internet, and she discussed the phenomenon of teacher blogs. A hugely interesting issue is the influence of blogs on teaching Polish in schools, and the development of teachers’ professional competences. The act of writing journals online may bring benefits for the digital school (by adapting teaching processes to the needs of tablet children and global teenagers, combining the methods typical for the technological revolution with traditional teaching tools). A review of blogs maintained on Facebook enabled the author to indicate various strategies of working with pupils, and the evolution of creative attitudes of Polish teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anna Podemska-Kałuża, Ph.D. in humanities, assistant professor, Adam Mickiewicz University in Poznań, Faculty of Polish and Classical Philology, Institute of Polish Philology, Department of Teaching Polish Literature and Language, ul. A. Fredry 10, 61-701 Poznań

Anna Podemska-Kałuża, Ph.D. in humanities, assistant professor at the Department of Teaching Polish Literature and Language, Adam Mickiewicz University in Poznań, author of publications on multicultural education, the poetics of reception of various culture texts in the contemporary school system, and the individualisation of teaching pupils with special education needs. Her research focus also covers the notion of multi-sensoricity in literature, culture and education, and the modern forms of communication, particularly in the virtual space. Together with Aneta Grodecka, she wrote the book: Wielozmysłowość. Filozofia i dydaktyka (2012).

References

Castells Manuel, Społeczeństwo sieci, trans. Mirosława Marody, Kamila Pawluś, Janusz Stawiński, Sebastian Szymański, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warsaw 2007.
Google Scholar

Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Józef Bednarek (ed.), Difin, Warsaw 2014.
Google Scholar

Dzieci i młodzież w świecie technologii cyfrowej, Ewa Janicka-Olejnik, Krzysztof Klimek (eds.), Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2016.
Google Scholar

Furmanek Marek, “Społeczeństwo sieciowe – człowiek w sieci”, in: Edukacja Medialna. Nowa generacja pytań i obszarów badawczych, Marek Sokołowski (ed.), Oficyna Wydawnicza “Kastalia”, Olsztyn 2004, pp. 265–273.
Google Scholar

Gromkowska-Melosik Agnieszka, “Feminizacja zawodu nauczycielskiego – ‘różowe kołnierzyki’ i paradoksy rynku pracy”, Studia Edukacyjne 2013, issue 25, pp. 85–100.
Google Scholar

Huk Tomasz, “Edukacyjna wartość blogów internetowych”, Chowanna 2007, R. 50, vol. 2, pp. 142–157.
Google Scholar

Internet a psychologia: możliwości i zagrożenia, Władysław Jacek Paluchowski (ed.), trans. Małgorzata Ferenc-Michelson et al., Wydawnictwo Naukowe PWN , Warsaw 2009.
Google Scholar

Internet – fenomen społeczeństwa informacyjnego, Tadeusz Zasępa (ed.), Częstochowa 2001.
Google Scholar

Janczak Dorota, “Media społecznościowe kluczem do młodzieży”, Dyrektor Szkoły 2016, issue 6, pp. 52–55.
Google Scholar

Janczak Dorota, “Nowe technologie – blog edukacyjny”, Meritum 2008, issue 4, pp. 95–97.
Google Scholar

Janczak Dorota, “Wykorzystanie tabletów na lekcji”, Dyrektor Szkoły 2015, issue 11, pp. 56–59.
Google Scholar

Jarecka Urszula, “Wirtualne więzi w globalizującym się świecie”, in: Kultura w czasach globalizacji, Małgorzata Jacyno, Aldona Jawłowska, Marian Kempny (eds.), IFiS PAN, Warsaw 2004, pp. 256–276.
Google Scholar

Jędrzejko Mariusz, Morańska Danuta, Cyfrowi tubylcy. Socjopedagogiczne aspekty nowych technologii cyfrowych, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Dąbrowa Górnicza–Warsaw 2013.
Google Scholar

Jonscher Charles, Życie okablowane. Kim jesteśmy w epoce przekazu cyfrowego?, trans. Lech Niedzielski, Wydawnictwo Muza SA, Warsaw 2001.
Google Scholar

Juza Marta, “Wiedza ekspercka i mądrość zbiorowa w komunikacji internetowej”, Studia Socjologiczne 2007, issue 3, pp. 37–58.
Google Scholar

Kozieł Agata, “Moda na bloga”, Ergo. Forum Wychowawców 2005, issue 12, pp. 20–21.
Google Scholar

Majgier Katarzyna, “Internet jako przestrzeń komunikacyjna”, Przegląd Psychologiczny 2000, vol. 43, issue 2, pp. 157–172.
Google Scholar

Matuzik Marcin, “Blog – nowe narzędzie pracy nauczyciela i ucznia”, Nowa Polszczyzna 2008, issue 1, pp. 33–35.
Google Scholar

Matuzik Marcin, “Pamiętnik zagubiony w sieci”, Nowa Polszczyzna 2008, issue 4, pp. 44–47.
Google Scholar

Maziarz Magdalena, “Rola mediów elektronicznych i edukacji medialnej w szkole. E-Twinning, Blogi i portale społecznościowe w komunikowaniu się z uczniem i przekazywaniu wiedzy”, in: Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych: język, edukacja, semiotyka, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek (eds.), Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2009, pp. 240–254.
Google Scholar

Media elektroniczne w życiu dziecka w kontekście wartości wychowawczych oraz zagrożeń, Jadwiga Izdebska (ed.), Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2008.
Google Scholar

Michniuk Anna, “Aktywność internautów w mediach społecznościowych”, Wychowawca 2016, issue 11, pp. 7–9.
Google Scholar

Motyl Karol, “Internetowe forum nauczycieli – wyzwanie dla pedeutologii”, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Pedagogika, Year 2014, vol. XXIII , pp. 219–229.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.16926/p.2014.23.16

Musiał Emilia, “Media społecznościowe – narzędzie cyfrowej szkoły”, Nowa Szkoła 2013, issue 10, pp. 13–20.
Google Scholar

Ogonowska Agnieszka, “Internet jako przestrzeń i forma komunikacji. Cz. 1”, Nowa Polszczyzna 2006, issue 3, pp. 43–46.
Google Scholar

Okuniewska Jolanta, “Facebook sposobem na...”, Głos Nauczycielski 2014, issue 32/33, p. 19.
Google Scholar

Olcoń Marta, “Blog jako dokument osobisty – specyfika dziennika prowadzonego w Internecie”, Kultura i Społeczeństwo 2003, issue 2, pp. 123–143.
Google Scholar

Padewski Jakub, “Blog w dydaktyce polonistycznej w gimnazjum: rekonesans”, Forum Nauczycieli 2011, issue 3, pp. 21–22.
Google Scholar

Paliwoda Katarzyna, “Nauczanie blogowaniem”, Przegląd Edukacyjny 2009, issue 1, pp. 11–12.
Google Scholar

Pezda Aleksandra, Koniec epoki kredy, Wydawnictwo Agora, Warsaw 2011.
Google Scholar

Podemska-Kałuża Anna, “Szkolny polonista w sieci: formy autoprezentacji i autopromocji zawodowej”, in: Autopromocja, autoprezentacja, wizerunek w mediach audiowizualnych. Vol. 4, A. Kalisz, E. Tyc (eds.), Wydawnictwo UŚ, Katowice 2018, pp. 59–77.
Google Scholar

Polcyn-Matuszewska Sylwia, “Facebook w edukacji”, Remedium 2015, issue 1, pp. 22–23.
Google Scholar

Prokowska Teresa, “Blog jako narzędzie dydaktyczne w bibliotece szkolnej”, Biblioteka w Szkole 2014, issue 7–8, supplement “Biblioteka – Centrum Informacji”, pp. 13–15.
Google Scholar

Pryłowska-Nowak Elżbieta, “Komunikacja poprzez media społecznościowe”, Meritum 2014, issue 4, pp. 44–48.
Google Scholar

Przywara Barbara,“Współczesne formy autokreacji – blogi publicystyczne, serwisy społecznościowe, czaty”, in: Nie tylko Internet. Nowe media, przyroda i “technologie społeczne” a praktyki kulturowe, Janusz Mucha, Zakład Wydawniczy “NOMOS”, Krakow 2010, pp. 119–129.
Google Scholar

Romanowska Dorota, Lis Ewelina, “Tabletowe dzieci”, Newsweek 2015, issue 31, pp. 10–14.
Google Scholar

Sikora Marcin, “Człowiek w teatrze życia sieciowego”, in: Edukacja Medialna. Nowa generacja pytań i obszarów badawczych, Marek Sokołowski (ed.), Oficyna Wydawnicza “Kastalia”, Olsztyn 2004, pp. 377–385.
Google Scholar

Sokół Maria, Sokół Radosław, Blog, więcej niż internetowy pamiętnik: przedstaw się światu, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2008.
Google Scholar

Stoppel Anna, “Nowe media w kampaniach wyborczych”, Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa 2016, R. 9, issue 1, p. 205–217.
Google Scholar

Szlagor Piotr, “Potencjał smartfonów i tabletów w nauczaniu przedmiotowym”, Meritum 2013, issue 4, pp. 75–77.
Google Scholar

Szpunar Magdalena, “Społeczności wirtualne – realne kontakty w wirtualnym świecie”, in: Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Lesław H. Haber, Marian Niezgoda (eds.), Wydawnictwo UJ, Krakow 2006, pp. 158–167.
Google Scholar

Śliwerski Bogusław, Ped@gog w blogosferze, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Krakow 2008.
Google Scholar

Tapscott Don, Cyfrowa dorosłość: jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, trans. Piotr Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2010.
Google Scholar

Trojnar Mariusz, “Blog jako przestrzeń wymiany informacji”, Edukacja 2010, issue 2, pp. 104–111.
Google Scholar

Wiaderek Marian, “Pomysły na blogi”, Biblioteka w Szkole 2011, issue 5, supplement “Biblioteka – Centrum Informacji”, issue 2, pp. 17–18.
Google Scholar

Współczesne społeczeństwo w wirtualnej rzeczywistości: wielość szans i dylematów = Modern society in virtualreality: the multitude of opportunities and dilemmas, Zdzisław Dacko-Pikiewicz, Marek Walancik (eds.), Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Krakow 2014.
Google Scholar

Zając Jan M., “Zapośredniczone kontakty społeczne w sytuacjach zawodowych”, in: Re: Internet – społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje, Łukasz Jonak, Paweł Mazurek, Marta Olcoń, Anna Przybylska, Alek Tarkowski, Jan M. Zając (eds.), Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2006, pp. 153–175.
Google Scholar

Zioło-Pużuk Karolina, “Media społecznościowe”, Dyrektor Szkoły 2014, issue 4, pp. 50–53.
Google Scholar

BelferBlog | Blog by Dariusz Chętkowski, https://chetkowski.blog.polityka.pl/ [accessed on 31.08.2017].
Google Scholar

Belferka w sieci, belferkawsieci.blogspot.com/ [accessed on 13.09.2017].
Google Scholar

Belferka w sieci – Home | Facebook, https://d.facebook.com/belferkawsieci/ [accessed on 5.08.2019].
Google Scholar

Blog, www.klasykaliteraturyifilmu.pl/ [accessed on 14.09.2017].
Google Scholar

BLOG | POLSKI NA CZASIE SZKOŁA JĘZYKA POLSKIEGO W ..., polskinaczasie.pl/blog/ [accessed on 12.07.2019].
Google Scholar

Blogi nauczycieli » BLOG Szkoły z Klasą 2.0 – Blogi CEO, https://blogiceo.nq.pl/szko-la2zero/blogi-nauczycieli/ [accessed on 30.08.2017].
Google Scholar

Blogi prowadzone przez Superbelfrów – Superbelfrzy RP, www.superbelfrzy.edu.pl/o--blogu/blogi-prowadzone-przez-superbelfrow/ [accessed on 1.09.2017].
Google Scholar

Blogowe inspiracje polonistyczne | Eduhoryzonty, www.eduhoryzonty.pl/blogowe-inspiracje-polonistyczne [accessed on 18.09.2017].
Google Scholar

Blue School, blue-school.blogspot.com/ [accessed on 12.09.2017].
Google Scholar

Cyfrowa dorosłość: Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat – Don ..., lubimyczytac.pl/ksiazka/.../cyfrowa-doroslosc-jak-pokolenie-sieci-zmienia-nasz-swiat [accessed on 4.09.2017].
Google Scholar

Edukacja z pasją – Blog dla ludzi, którzy do edukacji podchodzą z ..., www.edukacjaz-pasja.pl [accessed on 28.08.2017].
Google Scholar

Językowe rozważania młodego polonisty, filologpolski.blogspot.com/ [accessed on 14.01.2019].
Google Scholar

Karolina Jędrych – Google+, https://plus.google.com/103975141277783349343 [accessed on 13.09.2017].
Google Scholar

Koniec epoki kredy – Aleksandra Pezda – Książka – Księgarnia ..., https://bonito.pl/k-90168062-koniec-epoki-kredy [accessed on 28.08.2017].
Google Scholar

Lekcje na blogu – Silesion.pl, https://silesion.pl › Komentarz › Lekcje na blogu [accessed on 16.09.2017].
Google Scholar

LekcjePolskiego, www.lekcjepolskiego.com/ [accessed on 12.09.2017].
Google Scholar

Lekcje Polskiego – Pisze Karolina Starnawska, lekcjepolskiego.pl/ [accessed on 18.07.2019].
Google Scholar

Lekcje Polskiego – Strona główna | Facebook, https://pl-pl.facebook.com › ... › Strona poświęcona edukacji [accessed on 5.08.2019].
Google Scholar

Lubimy uczyć! taK&Mamy, lubimyuczyc.blogspot.com/ [accessed on 15.09.2017].
Google Scholar

Nauczyciel w świecie TIK Cz.1. Blog edukacyjny – jak go założyć i ..., www.pbwnowysacz.pl/edc_user_data/dat_files/cz1_blog_edukacyjny.pdf [accessed on 30.08.2017].
Google Scholar

Nauczyciele polskiego – Strona główna | Facebook, https://pl-pl.facebook.com/nauczycielepolskiego/ [accessed on 20.08.2017].
Google Scholar

O blogu – Superbelfrzy RP, www.superbelfrzy.edu.pl/o-blogu/ [accessed on 1.09.2017].
Google Scholar

2017 – polonistk@przytablicy, polonistkaprzytablicy.blogspot.com/2017/ [accessed on 19.07.2019].


Google Scholar

polonistk@przytablicy, polonistkaprzytablicy.blogspot.com/ [accessed on 13.09.2017].
Google Scholar

polonistk@przytablicy: Przypadki na okrągło, polonistkaprzytablicy.blogspot.com/2017/10/przypadki-na-okrago.html [accessed on 21.10.2017].
Google Scholar

Polonistka przy tablicy – Home | Facebook, https://www.facebook.com › Pages › Businesses › Education [accessed on 5.08.2019].
Google Scholar

POLONIŚCI NA CZASIE Public Group | Facebook, https://www.facebook.com/groups/polskinaczasie/ [accessed on 20.07.2019].
Google Scholar

Ranking 10 blogówedukacyjnych – Socjomania, https://socjomania.pl/ranking-10--blogow-edukacyjnych [accessed on 31.08.2017].
Google Scholar

Takie tam po polsku, uczycielnica.blogspot.com/ [accessed on 13.09.2017].
Google Scholar

Uczycielnica – Home | Facebook, https://www.facebook.com/uczycielnica/ [accessed on 5.09.2017].
Google Scholar

Uczycielnica – Home | Facebook, https://www.facebook.com › Pages › Public Figure › Blogger [accessed on 5.08.2019]
Google Scholar

Układanka na polskim, czyli Trimino! | Belferka w sieci, belferkawsieci.blogspot.com/2017/10/ukadanka-z-polskim-czyli-trimino.ht... [accessed on 26.10.2017].
Google Scholar

Utkane z codziennych doświadczeń szkolnych, https://skokiporozum.blogspot.com/ [accessed on 13.07.2019].
Google Scholar

Utkane z codziennych doświadczeń szkolnych – Home | Facebook, https://www.facebook.com › ... › Other › Brand › Website › Personal Blog [accessed on 5.08.2019].
Google Scholar

Utkane z codziennych doświadczeń szkolnych: Zbiór przydatnych ..., https://www.pin-terest.com/pin/367324913345506254/ [accessed on 17.09.2017].
Google Scholar

widziane oczami nauczyciela...: szkoła inaczej, szkolainaczej.blogspot.com/ [accessed on 12.09.2017].
Google Scholar

widziane oczami nauczyciela...: szkoła inaczej, https://szkolainaczej.blogspot.com/ [accessed on 12.07.2019].
Google Scholar

Widziane oczami nauczyciela – Home | Facebook, https://www.facebook.com › ... › Brand › Website › Education Website [accessed on 5.08.2019].
Google Scholar

Współczesne społeczeństwo w wirtualnej rzeczywistości – wielość ..., https://www.impul-soficyna.com.pl/.../wspolczesne-spoleczenstwo-w-wirtual. [accessed on 29.07.2019].
Google Scholar

zakręcony belfer, zakreconybelfer.blogspot.com/ [accessed on 12.09.2017].
Google Scholar

Zakręcony belfer – Strona główna | Facebook, https://pl-pl.facebook.com › ... › Strona poświęcona edukacji [accessed on 5.08.2019].
Google Scholar

Zakręcony belfer – Strona kreatywnego nauczyciela języka polskiego ..., https://zakre-conybelfer.pl/ [accessed on 24.07.2019].
Google Scholar

Downloads

Published

2020-03-31

How to Cite

Podemska-Kałuża, A. (2020). The blogosphere as a medium for the professional stimulation of teachers. Initial study. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 56(1), 143–162. https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.09