Ciała i scena między obecnością i brakiem
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.55.23Słowa kluczowe:
teatr, ciało, śmierć, pamięćAbstrakt
Teatr europejski podejmuje problemy naszych czasów z coraz większym zaangażowaniem i odpowiedzialnością, zarówno na poziomie egzystencjalnym, jak i społecznym. Jednocześnie bada i eksperymentuje z językiem dostosowanym do komunikacyjnego i estetycznego horyzontu naszych czasów. W eseju, który inauguruje w piśmie serię poświęconą studiom nad teatrem, analizuję dwa cieszące się uznaniem na arenie międzynarodowej dzieła. Są one emblematyczne zarówno pod względem tematyki (ciało, śmierć, pamięć), do której kontemplacji zapraszają czytelnika, jak i pod względem eksperymentalnej techniki, poprzez którą angażują odbiorców. Analizowane spektakle to La Merda włoskiego twórcy, Cristiana Ceresoli, w interpretacji Silvii Gallarani oraz Nachlass szwajcarsko-niemieckiego artysty, Stephena Kaegi, stworzony dla berlińskiej grupy Rimini Protokoll.
Pobrania
Bibliografia
Cascetta Annamaria, European Performative Theatre, London and New York, Routledge 2019.
Google Scholar
Cascetta Annamaria, Melchiorre Virgilio (eds.), Il corpo in scena, Milano, Vita e Pensiero 1983.
Google Scholar
Courtine Jean-Jacques (sous la direction de), Histoire du corps. 3. Les mutations du regard. Le XX siècle, Paris, Les Éditions du Seuil, 2006.
Google Scholar
Fourier Anne, Gilardi Paola, Andreas Härter, Maeder Claudia (eds.), Rimini Protokoll, “Mimos 2015”, Bern, Berlin, Peter Lang 2014.
Google Scholar
Melchiorre Virgilio, Corpo e persona, Genova, Marietti 1987.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.