Ciała i scena między obecnością i brakiem

Autor

  • Annamaria Cascetta Professor, Università Cattolica „Sacro Cuore” in Milan, Dipartimento di Scienze della Comunicazione e dello Spettacolo and Centro di cultura e di iniziativa teatrale “Mario Apollonio” https://orcid.org/0000-0001-8750-3337

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.55.23

Słowa kluczowe:

teatr, ciało, śmierć, pamięć

Abstrakt

Teatr europejski podejmuje problemy naszych czasów z coraz większym zaangażowaniem i odpowiedzialnością, zarówno na poziomie egzystencjalnym, jak i społecznym. Jednocześnie bada i eksperymentuje z językiem dostosowanym do komunikacyjnego i estetycznego horyzontu naszych czasów. W eseju, który inauguruje w piśmie serię poświęconą studiom nad teatrem, analizuję dwa cieszące się uznaniem na arenie międzynarodowej dzieła. Są one emblematyczne zarówno pod względem tematyki (ciało, śmierć, pamięć), do której kontemplacji zapraszają czytelnika, jak i pod względem eksperymentalnej techniki, poprzez którą angażują odbiorców. Analizowane spektakle to La Merda włoskiego twórcy, Cristiana Ceresoli, w interpretacji Silvii Gallarani oraz Nachlass szwajcarsko-niemieckiego artysty, Stephena Kaegi, stworzony dla berlińskiej grupy Rimini Protokoll.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Annamaria Cascetta - Professor, Università Cattolica „Sacro Cuore” in Milan, Dipartimento di Scienze della Comunicazione e dello Spettacolo and Centro di cultura e di iniziativa teatrale “Mario Apollonio”

Annamaria Cascetta, profesor Historii Teatru i Sztuk Performatywnych. Uczyła na Wydziale Sztuk i Filozofii na Università Cattolica del Sacro Cuore i na Università degli studi w Mediolanie. Członek komitetu wykonawczego Accademia Ambrosiana i członek komitetu wykonawczego CIT (Centro di cultura e iniziativa teatrale) “Mario Apollonio”, które założyła w 2008 r. i którym kierowała do roku 2013. Współdyrektor Canone teatrale europeo/Canon of European Drama. Autor i redaktor wielu książek na temat XVII- i XVIII-wiecznego teatru włoskiego i XX-wiecznego teatru europejskiego (np. Modern European Tragedy, London, New York, Dehli, Anthem Press 2014).

Bibliografia

Cascetta Annamaria, European Performative Theatre, London and New York, Routledge 2019.
Google Scholar

Cascetta Annamaria, Melchiorre Virgilio (eds.), Il corpo in scena, Milano, Vita e Pensiero 1983.
Google Scholar

Courtine Jean-Jacques (sous la direction de), Histoire du corps. 3. Les mutations du regard. Le XX siècle, Paris, Les Éditions du Seuil, 2006.
Google Scholar

Fourier Anne, Gilardi Paola, Andreas Härter, Maeder Claudia (eds.), Rimini Protokoll, “Mimos 2015”, Bern, Berlin, Peter Lang 2014.
Google Scholar

Melchiorre Virgilio, Corpo e persona, Genova, Marietti 1987.
Google Scholar

Opublikowane

2019-12-31

Jak cytować

Cascetta, A. (2019). Ciała i scena między obecnością i brakiem. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 55(4), 483–490. https://doi.org/10.18778/1505-9057.55.23