Narodziny tekstu w poetyckim laboratorium Vladimira Aristova: model dyskretnego poziomu
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.55.12Słowa kluczowe:
twórcza historia tekstu, warianty i warstwy tekstu, współczesna poezja rosyjska, Wladimir AristovAbstrakt
W artykule tym autorzy prześledzili metodę twórczą Wladimira Aristova, opierając się na dwóch utworach z komentarzem autora i unikalnych rękopisach. Przebadane i przeanalizowane zostały wszystkie etapy tworzenia tekstu. Niezwykłe twórcze myślenie Arystowa można określić jako dyskretne lub wielowarstwowe. W rzeczywistości każdy etap jego pracy nad wierszem tworzy osobną i autonomiczną warstwę, a sam proces twórczy jest przedstawiony w umyśle autora jako przejście z jednego poziomu na drugi. Pokazano nie tylko to, że praca nad tekstem dokonuje się w jego poszczególnych warstwach, ale również to, że ostateczna wersja utworu ma strukturę wielopoziomową, co wyraźnie widać dzięki podziałowi tekstu za pomocą poziomej linii przerywanej. Struktura wielowarstwowa ujawnia się również poprzez semantykę tekstów Aristova (warstwy pamięci osobistej, warstwy historii, warstwy geologiczne itp.).
Pobrania
Bibliografia
Aristov Vladimir, Mezh dvukh videniy. Stikhi, ‘Novyy mir’ 2018, № 2.
Google Scholar
Aristov Vladimir, Nochnaya iyul’skaya dal’, ‘Znamya’ 2016, № 10, pp. 61–64.
Google Scholar
Bakhtin Mikhail M., Avtor i geroy. K filosofskim osnovam gumanitarnykh nauk, Azbuka, Sankt Peterburg 2000, p. 336.
Google Scholar
Bondi Sergey M., O chtenii rukopisey Pushkina, v: Bondi Sergey M., Chernoviki Pushkina: Stat’i 1930–1970 gg., 2-ye izd., Prosveshcheniye, Moskva 1978, pp. 143–190.
Google Scholar
Larionov Denís, Sosredotochennoye rasseyaniye. Vladimir Aristov. Stat’i i materialy, Knizhnoye obozreniye (ARGO-RISK), Moskva 2017, pp. 20–27.
Google Scholar
Pertsov Nikolay V., Lingvistika, poetika, tekstologiya. Izbr. Stat’i, Yazyki slavyanskoy kul’tury, Moskva 2015, p. 696.
Google Scholar
Piksanov Nikoláy K., Tvorcheskaya istoriya ‘Gorya ot uma’, 2-ye izd., Nauka, Moskva 1971, p. 400.
Google Scholar
Shklovskiy Viktor B., Iskusstvo kak priyem, v: idem, Gamburgskiy schet. Stat’i, vospominaniya, esse (1914–1933), “Sovetskiy pisatel”, Moskva 1990, pp. 17–22.
Google Scholar
Vekshin Georgy V., Semanticheskoye prostranstvo i fonostilistika porozhdeniya liricheskogo teksta (stikhotvoreniya A. Pushkina), v: idem, Fonostilistika teksta: zvukovoy povtor v perspektive smysloobrazovaniya, diss. … d-ra filol. nauk., Moskva 2006, pp. 394–455.
Google Scholar
Vekshin Georgy V., Khomyakova Yekaterina V., Problemy predstavleniya tvorcheskoy istorii proizvedeniya v pechatnykh i elektronnykh izdaniyakh, ‘Izvestiya vuzov: problemy poligrafii i izd. dela’ 2015, № 4, pp. 22–27.
Google Scholar
Vekshin Georgy, Khomyakova Yekaterina, The Videotext Project: Solutions for the New Age of Digital Genetic Reading, Advances in Digital Scholarly Editing. Papers pres. at the DiXiT conferences in The Hague, Cologne, and Antwerp, Ed. by Peter Boot, Anna Cappellotto, et al., Sidestone Press, Leiden 2017, pp. 207–209.
Google Scholar
Vinokur Grigoriy O., Kritika poeticheskogo teksta, Gos. Akademiya khudozh. nauk, Moskva 1927, p. 133.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.