Między wizją a praktyką. Początki niemieckiej opery romantycznej w ujęciu E.T.A. Hoffmanna
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.23Słowa kluczowe:
niemiecki romantyzm, opera romantyczna, E.T.A. Hoffmann, Undine, poeta i kompozytorAbstrakt
Artykuł poświęcony jest stworzonej przez E.T.A. Hoffmanna teorii nowej opery niemieckiej oraz pierwszej próbie przełożenia jej na praktykę. Jego opowiadanie Poeta i kompozytor (1813), które ukazało się na łamach lipskiej „Allgemeine Musikalische Zeitung”, to rozpisany na dwa głosy program opery romantycznej, która ma czerpać inspirację ze świata nadprzyrodzonego, a także dążyć do spójnej poetyckiej wizji. Część postulatów wyartykułowanych w analizowanym opowiadaniu oraz w korespondencji z tamtego czasu E.T.A. Hoffmann zrealizował w Ondynie (1816) do libretta Friedricha de la Motte Fouquégo na podstawie baśni literackiej pod tym samym tytułem, wytyczając tym samym kierunek dalszego rozwoju gatunku.
Pobrania
Bibliografia
Fouqué Friedrich de la Motte, Notiz, „Die Musen. Eine norddeutsche Zeitschrift”, Berlin 1812, 4. Quartal, s. 198.
Google Scholar
Fouqué Friedrich de la Motte, Undine. Eine Zauberoper in drei Aufzügen, w: Wilhelm Pfeifer, Über Fouqués Undine. Nebst einem Anhange erhaltend Fouqués Operndichtung‚ Undine‘, C. Winter, Heidelberg 1903, s. 85–169.
Google Scholar
Fouqué Friedrich de la Motte, Undine. Eine Zauberoper in drei Aufzügen, w: E.T.A. Hoffmann, Werke 1814–1816, red. Hartmut Steinecke, Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main 1988, s. 467–518.
Google Scholar
Heine Heinrich, Die romantische Schule, Hoffmann und Campe, Hamburg 1836.
Google Scholar
Hoffmann E.T.A., An die Redaktion der ‘Allgemeinen Musikalischen Zeitung’, w: E.T.A. Hoffmann, Frühe Prosa. Werke, Briefe, Tagebücher, Libretti, Juristische Schriften: Werke 1794–1813, red. Gerhard Allroggen i in., Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main 2003, s. 224.
Google Scholar
Hoffmann E.T.A., Brief an Friedrich Baron de la Motte Fouqué vom 15. August 1812, w: E.T.A. Hoffmann, Frühe Prosa. Werke, Briefe, Tagebücher, Libretti, Juristische Schriften: Werke 1794–1813, red. Gerhard Allroggen i in., Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main 2003, s. 252.
Google Scholar
Hoffmann E.T.A., Brief an Julius Eduard Hitzig vom 1. Juli 1812, w: E.T.A. Hoffmann, Frühe Prosa. Werke, Briefe, Tagebücher, Libretti, Juristische Schriften: Werke 1794–1813, red. Gerhard Allroggen i in., Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main 2003, s. 246.
Google Scholar
Hoffmann E.T.A., Der Dichter und der Komponist, w: E.T.A. Hoffmann, Frühe Prosa. Werke, Briefe, Tagebücher, Libretti, Juristische Schriften: Werke 1794–1813, red. Gerhard Allroggen i in., Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main 2003, s. 752–775.
Google Scholar
Honolka Kurt, Kulturgeschichte des Librettos. Opern – Dichter – Operndichter, Heinrichshofen, Wilhelmshaven 1979.
Google Scholar
Matt Peter von, Liebesverrat. Die Treulosen in der Literatur, Deutscher Taschenbuch Verlag, München 1999.
Google Scholar
Schreiber Ulrich, Opernführer für Fortgeschrittene. Die Geschichte des Musiktheaters. Das 19. Jahrhundert, Bärenreiter, Kassel 2008.
Google Scholar
Wagner Richard, Lohengrin, Peters Verlag, Leipzig 1850.
Google Scholar
Carl-Maria-von-Weber-Gesamtausgabe. Digitale Edition, http://weber-gesamtausgabe.de/A030013 [dostęp: 18.12.2016].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.