Muzyka i muzyczność w utworach Vladimira Nabokova

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.18

Słowa kluczowe:

muzyka, muzyczność, synestezja, instrumentacja dźwiękowa, Vladimir Nabokov

Abstrakt

W niniejszym artykule przedstawione zostały aspekty nawiązujące do muzyki i muzyczności w dziele literackim obecne w utworach Vladimira Nabokova. Rozważania te poprzedzone zostały przybliżeniem stosunku pisarza do muzyki. Elementy muzyki i muzyczności, obecne w twórczości Nabokova, dotyczą przynajmniej trzech różnych aspektów, do których należą: terminologia muzyczna i tytuły dzieł muzycznych, instrumentacja dźwiękowa połączona z synestezją oraz muzyka stanowiąca element fabuły utworu literackiego. Przykładem tego ostatniego może być opowiadanie zatytułowane Muzyka, w którym muzyka nie tylko służy opisaniu stanu emocjonalnego bohaterów, ale też warunkuje zrozumienie tytułu opowiadania i jego fabuły.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Anna Ginter - Uniwersytet Łódzki, Instytut Rusycystyki, Zakład Językoznawstwa; ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź

Anna Ginter -  językoznawca, absolwentka filologii rosyjskiej, polskiej i angielskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Swoje zainteresowania badawcze koncentruje wokół twórczości Vladimira Nabokova, prezentując mistrzostwo słowa tego rosyjskiego i amerykańskiego pisarza. Drugi jej obszar zainteresowań naukowych stanowią psycholingwistyka, lingwistyka kognitywna i neurolingwistyka, ze zwróceniem szczególnej uwagi na metaforyczne i synestezyjne postrzeganie świata.

Bibliografia

Ginter Anna, Świat za słowami Vladimira Nabokova. Zabawy słowne i ich przekład, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003.
Google Scholar

Ginter Anna, Vladimir Nabokov i jego synestezyjny świat, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.
Google Scholar

Nabokov Vladimir, Ada albo Żar. Kronika rodzinna, przeł. Leszek Engelking, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2009.
Google Scholar

Nabokov Vladimir, Czas i zmierzch, w: Kęs życia i inne opowiadania, t. 2, przeł. Leszek Engelking, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2011, s. 543–553.
Google Scholar

Nabokov Vladimir, Dar, przeł. Eugenia Siemaszkiewicz, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2003.
Google Scholar

Nabokov Vladimir, Dźwięki, w: List, który nigdy nie dotarł do Rosji i inne opowiadania, t. 1, przeł. Michał Kłobukowski, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2007, s. 33–48.
Google Scholar

Nabokov Vladimir, Muzyka, w: Kęs życia i inne opowiadania, t. 2, przeł. Leszek Engelking, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2011, s. 139–147.
Google Scholar

Nabokov Vladimir, Pamięci, przemów. Autobiografia raz jeszcze, przeł. Anna Kołyszko, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2004.
Google Scholar

Nabokov Vladimir, Rozpacz, przeł. Leszek Engelking, Wydawnictwo Atext, Gdańsk 1993.
Google Scholar

Nabokov Vladimir, Tamte brzegi, przeł. Eugenia Siemaszkiewicz, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1991.
Google Scholar

Nabokov Vladimir, Własnym zdaniem, przeł. Michał Szczubiałka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2016.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-03-28

Jak cytować

Ginter, A. (2019). Muzyka i muzyczność w utworach Vladimira Nabokova. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 52(1), 313–324. https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.18