Mit orfejski à rebours. O Pieśni tryumfującej miłości Tadeusza Micińskiego

Autor

  • Katarzyna Badowska Uniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź https://orcid.org/0000-0002-6149-5612

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.03

Słowa kluczowe:

Mit o Orfeuszu i Eurydyce, muzyka w literaturze, Tadeusz Miciński, orfizm

Abstrakt

Autorka interpretuje poemat prozą Tadeusza Micińskiego jako transpozycję mitu o Orfeuszu. Rozważaniami obejmuje przy tym nie tylko mit orfejski, ale i doktrynę orficką. Analizy sytuuje na szerokim tle podkreślającym znaczenie muzyki w Młodej Polsce. Odnotowuje kontakty pisarza z kompozytorami, reperkusje jego pobytu w Hellerau, a także utwory, w których tematyzował muzykę. W takiej perspektywie dokonuje analizy Pieśni tryumfującej miłości.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Katarzyna Badowska - Uniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź

Katarzyna Badowska -  autorka książki „Godzina cudu”. Miłość i erotyzm w twórczości Stanisława Przybyszewskiego (2011), redaktorka takich tomów jak Liryka Młodej Polski. Interpretacje (2017), Przekleństwo i harmonia nieskończonego. Z zagadnień literatury Młodej Polski i epok późniejszych (2014), Ulica – zaułek – bruk. Z problematyki miasta w literaturze drugiej połowy XIX i początku XX wieku (2013). Zajmuje się literaturą przełomu XIX i XX wieku.

Bibliografia

Blanchot Maurice, Spojrzenie Orfeusza, przeł. M.P. Markowski, „Literatura na Świecie” 1996, nr 10, s. 35–42.
Google Scholar

Chylińska Teresa, Karol Szymanowski i Tadeusz Miciński, w: Studia o Tadeuszu Micińskim, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1979, s. 325–340.
Google Scholar

Cirlot Juan Eduardo, Słownik symboli, przeł. I. Kania, Znak, Kraków 2006.
Google Scholar

Eliade Mircea, Historia wierzeń i idei religijnych, przeł. S. Tokarski, t. 2, Pax, Warszawa 2008.
Google Scholar

Forstner Dorothea, Świat symboliki chrześcijańskiej, przeł. i oprac. W. Zakrzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński, Pax, Warszawa 1990.
Google Scholar

Frontisi-Ducroux Francoise, Oko, wzrok, spojrzenie – kilka greckich wyobrażeń, przeł. W. Michera, „Konteksty” 2005, z. 3, s. 5–11.
Google Scholar

Gmys Marcin, Harmonie i dysonanse. Muzyka Młodej Polski wobec innych sztuk, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2012.
Google Scholar

Graves Robert, Mity greckie, przeł. H. Krzeczkowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1974.
Google Scholar

Gutowski Wojciech, „A gwiazdami osypuje Mrok…” O symbolice uranicznej w poezji Tadeusza Micińskiego, w: Wojciech Gutowski, Między inicjacją a nicością. Studia i szkice o literaturze modernizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013, s. 298–315.
Google Scholar

Gutowski Wojciech, Wprowadzenie do Xięgi Tajemnej. Studia o Twórczości Tadeusza Micińskiego, Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2002.
Google Scholar

Illg Jerzy, Niesamowitego spotkania karty nieznane. Korespondencja Tadeusza Micińskiego z Wincentym Lutosławskim, w: Studia o Tadeuszu Micińskim, M. Podraza-Kwiatkowska, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1979, s. 341–402.
Google Scholar

Jastrząbek Martyna, Muzyka w dramatach Tadeusza Micińskiego na przykładzie „Termopili polskich”. Misterium na tle życia i śmierci Księcia Józefa Poniatowskiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2012, nr 1, s. 58–76.
Google Scholar

Jonas Hans, Religia gnozy, przeł. M. Klimowicz, Wydawnictwo Platan, Kraków 1994.
Google Scholar

Koschmal Walter, Przekształcenie noweli w poemat prozą. „Pieśń tryumfującej miłości” I.S. Turgieniewa i T. Micińskiego, „Rocznik Komisji Historycznoliterackiej” 1990, t. XXVII, s. 171–176.
Google Scholar

Krokiewicz Adam, Studia orfickie. Moralność Homera i etyka Hezjoda, Aletheia, Warszawa 2000.
Google Scholar

Kubiak Zygmunt, Mitologia Greków i Rzymian, wyd. II popr., Świat Książki, Warszawa 1998.
Google Scholar

Lurker Manfred, Słownik obrazów i symboli biblijnych, przeł. bp K. Romaniuk, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 1989.
Google Scholar

Miciński Tadeusz, Pieśń triumfującej miłości, w: Tadeusz Miciński, Poematy prozą, oprac. W. Gutowski, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1985, s. 47–62.
Google Scholar

Miciński Tadeusz, Życie i twórczość w Hellerau, „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 30 (z 27 lipca), s. 628–629.
Google Scholar

Mit Orfeusza. Inspiracje i reinterpretacje w europejskiej tradycji artystycznej, red. S. Żerańska-Kominek, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2003.
Google Scholar

Nowak Iwona, Muzyka w dramatach Tadeusza Micińskiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2012, nr 1, s. 45–57.
Google Scholar

Pigoń Stanisław, Niesamowite spotkanie literackie. Tadeusz Miciński – Wincenty Lutosławski, w: Stanisław Pigoń, Miłe życia drobiazgi, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1964, s. 405–454.
Google Scholar

Podraza-Kwiatkowska Maria, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2001.
Google Scholar

Prokop Jan, Żywioł wyzwolony. Studium o poezji Tadeusza Micińskiego, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1978.
Google Scholar

Przybyszewski Stanisław, Z psychologii jednostki twórczej. Chopin i Nietzsche, tłum. S. Helsztyński, w: Stanisław Przybyszewski, Wybór pism, oprac. R. Taborski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1966, s. 3–36.
Google Scholar

Ribot Théodule, Logika uczuć, tłum. K. Błeszyński, Krakowska Spółka Wydawnicza, Kraków 1921.
Google Scholar

Rowiński Cezary, Orfeusz i Eurydyka, w: Mit – człowiek – literatura. Praca zbiorowa, red. S. Stabryła, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992, s. 105–132.
Google Scholar

Schopenhauer Artur, Świat jako wola i przedstawienie, przeł. J. Garewicz, t. 1–2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Google Scholar

Semczuk Antoni, Iwan Turgieniew, Wiedza Powszechna, Warszawa 1970.
Google Scholar

Siwiec Magdalena, Orfeusz romantyków. Mit o Orfeuszu w twórczości Juliusza Słowackiego i Gérarda de Nerval w kontekście epoki, Universitas, Kraków 2002.
Google Scholar

Sławińska Irena, Miciński i Hellerau, w: Studia o Tadeuszu Micińskim, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1979, s. 303–323.
Google Scholar

Sobolczyk Piotr, Tadeusza Micińskiego podróż do Hiszpanii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.
Google Scholar

Suszka Cecylia, W poszukiwaniu utraconej jedni. O synkretyzmie kulturowo-religijnym w twórczości Tadeusza Micińskiego, „Ruch Literacki” 2001, z. 2, s. 165–182.
Google Scholar

Tołstoj Lew, Sonata Kreutzerowska, tłum. M. Leśniewska, Książka i Wiedza, Warszawa 1987.
Google Scholar

Wiedemann Adam, Sytuacja muzyki współczesnej i wizje jej rozwoju w prozie powieściowej Młodej Polski, w: Stulecie Młodej Polski, studia pod red. M. Podrazy-Kwiatkowskiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1995, s. 505–516.
Google Scholar

Wydrycka Anna, Motywy gwiazd w liryce młodopolskiej, w: Poezja i astronomia, red. B. Burdziej, G. Halkiewicz-Sojak, Wydawnictwo UMK, Toruń 2006, s. 403–421.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-03-28

Jak cytować

Badowska, K. (2019). Mit orfejski à rebours. O Pieśni tryumfującej miłości Tadeusza Micińskiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 52(1), 25–48. https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.03