Book cover inventory (in the latest literature)
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.44.08Słowa kluczowe:
cover, the latest literature, literary life since 1989Abstrakt
The change in the context of the functioning of literature since 1989 and the transformations contemporary literary life has been subject to due to various reasons have resulted in the need to add a literary science reflection on the latest or not yet fully used up thematic areas. One of the notions worth raising, which increasingly seizes the attention of researchers as well as literary critics, is the issue of the book cover considered as a significant element of the work and its non-neutral identifier. The article defines what kind of a source of knowledge on the work and its author the book cover has become; how writers themselves define themselves through it; how they use it to characterize or present themselves or clarify the strategies they choose; how literature functions and copes while being subjected to the influence of mass culture and various marketing actions or the influence of celebrity-based and (self)promotionally focussed pop culture.
Pobrania
Bibliografia
Baranowska Małgorzata, Siła papieru, „Nowe Książki” 2011, issue 4, pp. 56–57.
Google Scholar
Biały Agnieszka, Formy opraw książkowych – dotyk skórzanej okładki czy wirtualna prezentacja, [in:] Dokąd zmierzamy? Książka i jej czytelnik. Materiały z II Ogólnopolskiej KonferencjiNaukowej zorganizowanej przez Bibliotekę Główna Uniwersytetu Szczecińskiego, Międzyzdroje20–22 września 2007 r., ed. Radosław Gaziński, Książnica Pomorska im. St. Staszica, Szczecin 2008, pp. 188–196.
Google Scholar
Brown Stephen, Magia Harry’ ego Pottera. Kreowanie globalnej marki, trans. Hanna Bem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Google Scholar
Consuming Books. The marketing and Consumption of Literature, ed. Stephen Brown, Routledge, London–New York 2006.
Google Scholar
Danek Danuta, Dzieło literackie jako książka. O tytułach i spisach rzeczy w powieści, PWN, Warszawa 1980.
Google Scholar
Darska Bernadetta, Reklamować czy polecać? O towarze jakim jest literatura, [in:] Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989–2009, vol. 1, part 2: Życie literackie po roku 1989, ed. Dariusz Nowacki,Krzysztof Uniłowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2011, pp. 13–26.
Google Scholar
Dokąd zmierzamy? Książka i jej czytelnik. Materiały z II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej zorganizowanej przez Bibliotekę Główna Uniwersytetu Szczecińskiego, Międzyzdroje 20–22 września 2007 r., ed. Radosław Gaziński, Książnica Pomorska im. St. Staszica, Szczecin 2008.
Google Scholar
Domańska Ewa, Autofikcja Joanny Bator, „Teksty Drugie” 2003, issue 2/3, pp. 336–345.
Google Scholar
Drew Ned, Sternberger Paul, By Its Cover. Modern American Book Cover Design, Princeton Architectual Press, New York 2005.
Google Scholar
Dunin Janusz, Okładka i obwoluta, [in:] Rozwój cech wydawniczych polskiej książki literackiej XIX– XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1982, pp. 120–137.
Google Scholar
Dunin Janusz, Okładka i obwoluta jako komunikat. Wprowadzenie do problematyki, [in:] Sztuka książki. Historia – teoria – praktyka, ed. Małgorzata Komza, Wydawnictwo UniwersytetuWrocławskiego, Wrocław 2003 [„Acta Universitatis Wratislaviensis. Bibliotekoznawstwo”XXIV (2003)], pp. 81–90.
Google Scholar
Dunin Janusz, Okładka i obwoluta w procesie komunikacji literackiej, „Nowe Książki” 1993, issue 1, pp. 70–71.
Google Scholar
Dunin Janusz, Okładki, obwoluty i wystawy książek w komunikacji literackiej, [w:] Pismo zmienia świat. Czytanie. Lektura. Czytelnictwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Łódź 1998,pp. 98–105.
Google Scholar
Dunin Janusz, Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, Łódź 1974.
Google Scholar
Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989-2009, part I–II: Życie literackie po 1989 roku, ed. Dariusz Nowacki, Krzysztof Uniłowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2011.
Google Scholar
Eco Umberto, Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki, trans. Adam Szymanowski, PIW, Warszawa 1996.
Google Scholar
Hopfinger Maryla, Literatura i media po 1989 roku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.
Google Scholar
Jarecka Dorota, Obraz rozpisany na kartkach, „Gazeta Wyborcza” 2005, issue 149, p. 16
Google Scholar
Judging a Book by Its Cover. Fans, Publishers, Designers, and the Marketing of Fiction, ed. Nicole Matthews, Nickianne Moody, Ashgate, Aldershot–Burlington, VT 2007.
Google Scholar
Kroehl Heinz F., Buch und Umschlag im Test, Harenberg, Dortmund 1984.
Google Scholar
Krupa Bartłomiej, Poetyka powieści Marka Krajewskiego, „Podteksty” 2010, issue 4, on-line: http://podteksty.amu.edu.pl/podteksty/?action=dynamic&dzial=4&id=158 [accessed on: 30.09.2012].
Google Scholar
Książki i ludzie. Rozmowy Barbary Łopieńskiej, Twój Styl, Warszawa 1998.
Google Scholar
Lachman Magdalena, Gry z „tandetą” w prozie polskiej po 1989 roku, Universitas, Kraków 2004.
Google Scholar
Lachman Magdalena, Mania wydawania, czyli o fenomenie „Lampy i Iskry Bożej”, [in:] „Czarne” oraz „Lampa i Iskra Boża”. Literatura na rynku idei, ed. Daniel Kalinowski, AkademiaPomorska w Słupsku, Słupsk 2010, pp. 97–124.
Google Scholar
Lachman Magdalena, Nie(d)ocenione usługi okładki, [in:] Stolice i prowincje kultury. Księga Jubileuszowa ofiarowana Profesor Alinie Kowalczykowej, ed. Jacek Brzozowski, Mirosław Skrzypczyk,Marek Stanisz, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2012, pp. 566–584;
Google Scholar
Lalak Mirosław, Słowo kuszące. O perswazyjności tekstu okazjonalnego w książce literackiej, [in:] Rozgrywanie światów. Formy perswazji w kulturze współczesnej, ed. Inga Iwasiów, Jerzy Madejski, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1994, pp. 291–300.
Google Scholar
Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, ed. Katarzyna Bazarnik, introduction Wojciech Kalaga, Korporacja Ha!art, Kraków 2010.
Google Scholar
Literatura polska 1989–2009. Przewodnik, ed. Piotr Marecki, Korporacja Ha!art, Kraków 2010.
Google Scholar
Loewe Iwona, Parateksty na okładkach, [in:] tejże, Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007, pp. 85–111.
Google Scholar
Masiewicz Krzysztof [interview] – Polowanie na okładki i kluczowe sceny. Rozmowa z Krzysztofem Masiewiczem, [in:] Frąckiewicz Sebastian, Wyjście z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce, Stowarzyszenie 40 000 Malarzy, Warszawa 2012, pp. 224–243.
Google Scholar
Mizerka Anna, O publicznym wizerunku Manueli Gretkowskiej i estetyce kampu, “Podteksty” 2006 issue 1; on-line: http://podteksty.amu.edu.pl/podteksty/?action=dynamic&nr=4&-dzial=4&id=109 [accessed by 30.09.2012].
Google Scholar
Od Joyce’a do liberatury. Szkice o architeksturze słowa, ed. Katarzyna Bazarnik, Universitas, Kraków 2002.
Google Scholar
Różycka Dorota, Autorzy i ich maski. O fotografiach pisarzy współczesnych, [w:] Teatr wielki, mniejszy i codzienny, ed. Piotr Kowalski, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole2002, p. 211–230.
Google Scholar
Rychlewski Marcin, Suwaki, plakaty i inne atrakcje. Rzecz o okładkach rockowych, “Kultura Popularna” 2003, issue 3, pp. 95–101 (abridged version of the text: Suwaki, plakaty i inne atrakcje.O okładkach rockowych, „Polonistyka” 2007, issue 1, pp. 45–50).
Google Scholar
Rypson Piotr, Książki i Strony. Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku, CSW, Warszawa 2000.
Google Scholar
Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011.
Google Scholar
Sekuła Anna Elżbieta, Okładka „Cosmopolitan”, „Kultura Współczesna” 2004, issue 4, pp. 11–15.
Google Scholar
Shillingsburg Peter L., From Gutenberg to Google. Electronic Representation of Literary Texts, Cambridge University Press, Cambridge 2006.
Google Scholar
Słowa narastają powoli. Rozmowa z Jerzym Jarniewiczem, interviewed by Marzena Bomanowska, Piotr Wesołowski, “Gazeta Łódzka” [insert in “Gazeta Wyborcza”] 02.10.2003, p. 6.
Google Scholar
Słownik literatury popularnej, ed. Tadeusz Żabski, 2nd edition corrected and amended, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2006.
Google Scholar
Stępień Tomasz, Tekst okładki, [in:] Dzieło literackie i książka w kulturze. Studia i szkice ofiarowane profesor Renacie Ocieczek w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej, ed. IreneuszOpacki in coopration with Bożena Mazurkowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice2002, pp. 502–510.
Google Scholar
Szczęśniak Katarzyna, Okładka i obwoluta jako przedmiot badań interdyscyplinarnych, “Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2011, issue 2, pp. 29–41.
Google Scholar
Szyłak Jerzy, Okładki i odbiorcy. Komiks jako książka, [in:] Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2000, pp. 154–173.
Google Scholar
Tekst-tura. Wokół nowych form tekstu literackiego i tekstu jako dzieła sztuki, ed. Małgorzata Dawidek Gryglicka, Korporacja Ha!art, Kraków 2005.
Google Scholar
Tierling Ewa, Czytajmy Rodziewiczównę! O perswazyjności okładki, [in:] Rozgrywanie światów. Formy perswazji w kulturze współczesnej, ed. Inga Iwasiów, Jerzy Madejski, WydawnictwoUniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1994, pp. 273–289.
Google Scholar
Trzynadlowski Jacek, Autor, dzieło, wydawca, 2nd edition amended, Ossolineum, Wrocław 1988, pp. 171–173.
Google Scholar
Tysiąc polskich okładek. One Thousand Polish Book Covers, selection by Daniel Mizieliński, Aleksandra Mizielińska, Stowarzyszenie 40 000 Malarzy, Warszawa 2010.
Google Scholar
Ugrešić Dubravka, Czytanie wzbronione, trans. Dorota Jovanka Cirlić, Świat Literacki, Izabelin 2004.
Google Scholar
Uniłowski Krzysztof, Koloniści i koczownicy. O najnowszej prozie i krytyce literackiej, Universitas, Kraków 2002.
Google Scholar
Varga Krzysztof, Melancholia okładek, czyli spieszmy się zbierać książki, “Duży Format” [suplement to “Gazeta Wyborcza” 2011, issue 109] 2011, issue 18, p. 19.
Google Scholar
Wieczorek Marcin, „bruLion”. Instrukcja obsługi, Korporacja Ha!art, Kraków 2005.
Google Scholar
Wolny-Hamkało Agnieszka, Zrób mi dobrze, czyli krótki tekst o pisaniu blurbów, portliteracki.pl, 15.03.2007, http://portliteracki.pl/przystan/teksty/zrob-mi-dobrze-czyli-krotki-tekst-o-pisaniu-blurbow/ [accessed on: 30.03.2016].
Google Scholar
Urbanowicz Janusz A., Okładki: blurb, blurb, “Esensja” 2001, issue 7 (on-line: http://www.esensja.pl/magazyn/2001/07/iso/13_23.html [accessed on: 30.09.2012]).
Google Scholar
Węgrzyniak Anna, Pomnik z czarnego marmuru. O książce Tadeusza Różewicza „Matka odchodzi”, [in:] Dzieło literackie i książka w kulturze. Studia i szkice ofiarowane profesor Renacie Ocieczekw czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej, ed. Ireneusz Opacki in cooperation with Bożena Mazurkowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002, pp. 511–520.
Google Scholar