Cenzura wobec tematu powstania warszawskiego w literaturze pięknej w latach 1956–1958

Autor

  • Agnieszka Kloc Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Instytut Historii image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.22.14

Słowa kluczowe:

cenzura, cenzura w PRL, odwilż, powstanie warszawskie, literatura piękna

Abstrakt

Temat powstania warszawskiego od momentu jego zaistnienia podlegał licznym manipulacjom aż do całkowitego wyeliminowania w okresie stalinowskim. Dopiero okres liberalizacji kultury oraz zmniejszenie skali „represji” GUKPPiW doprowadziły do ponownego powrotu wspomnianego zagadnienia w literaturze. Właściwa analiza skupia się na wskazaniu odniesienia cenzury do kreowanego przez autorów obrazu powstania, ale również na określeniu poprzez przykłady wybranych utworów treści akceptowanych, odrzucanych i przeinaczanych przez cenzurę. Na podstawie konfrontacji dokumentów cenzorskich z tekstem wydanych dzieł określona została nie tylko stosowana przez GUKPPiW różnorodna głębokość ingerencji, ale również wskazano metody manipulacji danymi faktami historycznymi na takich płaszczyznach jak: ukazywanie przez twórcę wewnętrznego podziału żołnierzy biorących udział w powstaniu jako waleczne „doły” i „stojące z bronią u nogi” dowództwo, określanie nastawienia autora do Armii Ludowej, I Armii Wojska Polskiego, Armii Krajowej czy Armii Radzieckiej i jej bierności podczas powstania.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Pobrania

Opublikowane

2013-12-30

Jak cytować

Kloc, A. (2013). Cenzura wobec tematu powstania warszawskiego w literaturze pięknej w latach 1956–1958. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 22(4), 207–228. https://doi.org/10.18778/1505-9057.22.14