Norwid nieznany – śmierć Boga w Pierścieniu Wielkiej Damy
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.22.04Słowa kluczowe:
Nietzsche, romantyzm, nihilizm, symulakrum, Norwid, HeideggerAbstrakt
Artykuł jest analizą utworu Norwida pod kątem problematyki związanej ze Śmiercią Boga. Zwracam uwagę na styczność wniosków Norwida z założeniami Nietzschego i Heideggera. Według autora Wiedzy radosnej umarły Bóg pozostawia po sobie Nicość. To właśnie zagospodarowanie tej przestrzeni jest głównym problemem, z jakim zmierzą się bohaterowie Pierścienia Wielkiej Damy. Teatralizacja ich zachowań i sprowadzenie przedmiotów sakralnych do rangi rekwizytów będzie próbą symulacji transcendencji. Norwid wykorzystuje konwencję teatru w teatrze i deus ex machina w sposób ironiczny. To własnie ironia stanie się podstawą nowego gatunku dramatycznego, jakim miała być Norwidowska biała tragedia. Pierścień Wielkiej Damy jest więc nie tylko próbą głębokiej refleksji nad kryzysem metafizyki, ale również próbą wprowadzenia nowej jakości do europejskiej dramaturgii.Pobrania
Brak dostępnych danych do wyświetlenia.
Pobrania
Opublikowane
2013-12-30
Jak cytować
Grabowski, M. (2013). Norwid nieznany – śmierć Boga w Pierścieniu Wielkiej Damy. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 22(4), 61–72. https://doi.org/10.18778/1505-9057.22.04
Numer
Dział
Articles
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.