Liczby, dane i statystyki w dziennikarstwie internetowym

Autor

  • Przemysław Szews Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.23.15

Słowa kluczowe:

data journalism, datatainment, infographics, new media

Abstrakt

In today’s era, in which visual communication and multimedia dominate, a direct result of this has been the development of genres based on the visual transfer of information. The visualisation of information connects the communicative goals of a journalist with the reader’s expectations. Infographics, which combine a graphic representation of information with an understandable, dynamic and updated form of presentation is becoming a crucial form of informative discourse. This form can be an element that enriches a text, but it can also function as an autonomous journalistic genre, with its own categories and varieties. Data journalism, i.e., journalism based on figures and statistics, is very closely connected with infographics; its aim is the collecting, filtering and interpreting of data (e.g. by means of infographics). Thus, the skill of storing data is becoming very important in a journalist’s work, comparably important to interpretation and presentation. Figures, percentages and statistics are significant sources of information, as well as means of telling and creating a story. They may also be used as a source of entertainment and a means of engaging the reader; the phenomenon of “datatainment” (derived from sport), meaning the use of data for the sake of provoking a reader’s interaction, provides proof of this.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Przemysław Szews - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej

Przemysław Szews – doktorant w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Założyciel i przewodniczący Koła Naukowego Dziennikarstwa Sportowego, redaktor naczelny „KDS Magazynu”. Swoje zainteresowania naukowe skupia wokół dziennikarstwa sportowego i nowych mediów. Ze szczególną uwagą śledzi rozwój mikroblogowej komunikacji i obecność infografiki i multimediów w internetowych tekstach dziennikarskich.

Bibliografia

Beckham J., Soccer Sexes Up Stats to Create ‘Datatainment’, http://www.wired.com/playbook/2012/03/soccer-datatainment/ [dostęp: 17.12.2013].
Google Scholar

Data Journalism Handbook, http://datajournalismhandbook.org/ [dostęp: 30.12.2013].
Google Scholar

Data Journalism, http://en.wikipedia.org/wiki/Data_ journalism [dostęp: 10.12.2013].
Google Scholar

Datatainment, [w:] Collins Dictionary, http://www.collinsdictionary.com/submission/6055/Datatainment [dostęp: 17.12.2013].
Google Scholar

Gluza R., Newsy z Excela, „Press” 2013, nr 9.
Google Scholar

Grabarczuk A., Infotainment w amerykańskiej telewizji, [w:] Rozrywka w mediach, red. K. Burska, P. Czarnek, Łódź 2012.
Google Scholar

Hirst T., Sports Data Journalism and “Datatainment”, http://blog.ouseful.info/2011/11/04/sports-data-journalism-and-datatainment/ [dostęp: 30.12.2013].
Google Scholar

Manovich L., Język nowych mediów, przekł. P. Cypryański, Warszawa 2006.
Google Scholar

Meyer P., Why Is Data Journalism Important?, [w:] Data Journalism Handbook, http://datajournalismhandbook.org/ [dostęp: 30.12.2013].
Google Scholar

Olechnicki K., Antropolgia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Warszawa 2003.
Google Scholar

Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2011.
Google Scholar

Płaneta P., Infografika w prasie: między przejrzystą informacją a jałową estetyzacją, [w:] Komunikacja wizualna w prasie i mediach elektronicznych, red. K. Wolny-Zmorzyński i inni, Warszawa 2013.
Google Scholar

Pulak I., Wieczorek-Tomaszewska M., Infografika – graficzne piękno informacji, http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2011/referaty2011/pulak.pdf [dostęp: 29.12.2013].
Google Scholar

Robotycka A., Social TV daje więcej niż TV i social razem wzięte, http://nowymarketing.pl/a/1991,social-tv-daje-wiecej-niz-tv-i-social-razem-wziete [dostęp: 30.12.2013].
Google Scholar

Rząsa D., Forsal.pl eksperymentuje z interaktywnymi wykresami i mapami, http://prasa.info/artykul/url,795/ [dostęp: 20.12.2013].
Google Scholar

Snopek J., Uwagi o hipertekście, [w:] Internetowe gatunki dziennikarskie, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, Warszawa 2010.
Google Scholar

Thibodeaux T., 5 tips for Getting Started in Data Journalism, http://www.poynter.org/how-tos/digital-strategies/147734/5-tips-for-getting-started-in-data-journalism/ [dostęp: 3.12.2013].
Google Scholar

Walsh S., Manchester City Datatainment – Player Data Goes Public, „DigitalFootball.com”, http://digital-football.com/featured/manchester-city-datatainment-player-data-stats-go-on-the-website/ [dostęp: 17.12.2013].
Google Scholar

Wolny-Zmorzyński K., hasło: Infografika, [w:] Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.
Google Scholar

Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., hasło: Infografia, [w:] Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.
Google Scholar

Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria – praktyka – język, Warszawa 2006.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-03-30

Jak cytować

Szews, P. (2014). Liczby, dane i statystyki w dziennikarstwie internetowym. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 23(1), 247–263. https://doi.org/10.18778/1505-9057.23.15