Liczby, dane i statystyki w dziennikarstwie internetowym
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.23.15Słowa kluczowe:
data journalism, datatainment, infographics, new mediaAbstrakt
In today’s era, in which visual communication and multimedia dominate, a direct result of this has been the development of genres based on the visual transfer of information. The visualisation of information connects the communicative goals of a journalist with the reader’s expectations. Infographics, which combine a graphic representation of information with an understandable, dynamic and updated form of presentation is becoming a crucial form of informative discourse. This form can be an element that enriches a text, but it can also function as an autonomous journalistic genre, with its own categories and varieties. Data journalism, i.e., journalism based on figures and statistics, is very closely connected with infographics; its aim is the collecting, filtering and interpreting of data (e.g. by means of infographics). Thus, the skill of storing data is becoming very important in a journalist’s work, comparably important to interpretation and presentation. Figures, percentages and statistics are significant sources of information, as well as means of telling and creating a story. They may also be used as a source of entertainment and a means of engaging the reader; the phenomenon of “datatainment” (derived from sport), meaning the use of data for the sake of provoking a reader’s interaction, provides proof of this.
Pobrania
Bibliografia
Beckham J., Soccer Sexes Up Stats to Create ‘Datatainment’, http://www.wired.com/playbook/2012/03/soccer-datatainment/ [dostęp: 17.12.2013].
Google Scholar
Data Journalism Handbook, http://datajournalismhandbook.org/ [dostęp: 30.12.2013].
Google Scholar
Data Journalism, http://en.wikipedia.org/wiki/Data_ journalism [dostęp: 10.12.2013].
Google Scholar
Datatainment, [w:] Collins Dictionary, http://www.collinsdictionary.com/submission/6055/Datatainment [dostęp: 17.12.2013].
Google Scholar
Gluza R., Newsy z Excela, „Press” 2013, nr 9.
Google Scholar
Grabarczuk A., Infotainment w amerykańskiej telewizji, [w:] Rozrywka w mediach, red. K. Burska, P. Czarnek, Łódź 2012.
Google Scholar
Hirst T., Sports Data Journalism and “Datatainment”, http://blog.ouseful.info/2011/11/04/sports-data-journalism-and-datatainment/ [dostęp: 30.12.2013].
Google Scholar
Manovich L., Język nowych mediów, przekł. P. Cypryański, Warszawa 2006.
Google Scholar
Meyer P., Why Is Data Journalism Important?, [w:] Data Journalism Handbook, http://datajournalismhandbook.org/ [dostęp: 30.12.2013].
Google Scholar
Olechnicki K., Antropolgia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Warszawa 2003.
Google Scholar
Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2011.
Google Scholar
Płaneta P., Infografika w prasie: między przejrzystą informacją a jałową estetyzacją, [w:] Komunikacja wizualna w prasie i mediach elektronicznych, red. K. Wolny-Zmorzyński i inni, Warszawa 2013.
Google Scholar
Pulak I., Wieczorek-Tomaszewska M., Infografika – graficzne piękno informacji, http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2011/referaty2011/pulak.pdf [dostęp: 29.12.2013].
Google Scholar
Robotycka A., Social TV daje więcej niż TV i social razem wzięte, http://nowymarketing.pl/a/1991,social-tv-daje-wiecej-niz-tv-i-social-razem-wziete [dostęp: 30.12.2013].
Google Scholar
Rząsa D., Forsal.pl eksperymentuje z interaktywnymi wykresami i mapami, http://prasa.info/artykul/url,795/ [dostęp: 20.12.2013].
Google Scholar
Snopek J., Uwagi o hipertekście, [w:] Internetowe gatunki dziennikarskie, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, Warszawa 2010.
Google Scholar
Thibodeaux T., 5 tips for Getting Started in Data Journalism, http://www.poynter.org/how-tos/digital-strategies/147734/5-tips-for-getting-started-in-data-journalism/ [dostęp: 3.12.2013].
Google Scholar
Walsh S., Manchester City Datatainment – Player Data Goes Public, „DigitalFootball.com”, http://digital-football.com/featured/manchester-city-datatainment-player-data-stats-go-on-the-website/ [dostęp: 17.12.2013].
Google Scholar
Wolny-Zmorzyński K., hasło: Infografika, [w:] Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.
Google Scholar
Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., hasło: Infografia, [w:] Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.
Google Scholar
Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria – praktyka – język, Warszawa 2006.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.