Algorithms of the Web

Autor

  • Przemysław Szews University of Lodz, Faculty of Philology, Department of Journalism and Communication

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.16

Słowa kluczowe:

new media, algorithms, Internet

Abstrakt

The article tackles the problem of the existence of algorithms in selected services and Internet websites. The interfacing of media is the starting point for this discourse, aimed at presenting the processes of automation in information distribution, the individualisation of messages and profiling in websites. The threats resulting from dynamically developing enterprises aimed at providing the website user with artificial intelligence – in terms of both social networks and mobile applications – are explicated in detail. The examples presented in the article refer to Internet recommendation systems, e-mail applications, voice assistants, and mechanisms responsible for the functioning of social networks. Speculations on algorithms omnipresent on the Web lead us to reflect on how the journalism will be redefined in the future, since it seems that the role of the journalist will be to moderate discussion and select the themes to be discussed; it is quite likely, though, that the themes selected will be compiled by specialised software.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

„Badanie European Trusted Brands, prowadzone przez Reader’s Digest”, after: „Raport Marketing Szeptany”, prepared by “Interaktywnie.com”, http://interaktywnie.com/biznes/artykuly/epr/szeptanie-jest-w-cenie-raport-interaktywnie-com-16973 [access: 27.03.2015].
Google Scholar

Dąbała J., „Media i dziennikarstwo. Aksjologia – warsztat – tożsamość”, Universitas, Cracow 2014.
Google Scholar

Grabiec P., „Google Inbox czy Gmail – co wybrać?”, PC World, http://www.pcworld.pl/artykuly/399862/Google.Inbox.czy.Gmail.co.wybrac.html [access: 6.12.2014].
Google Scholar

Grabiec P., „Zastanawiasz się, co nowego przeczytać? Zapytaj bibliotekarza. Uzbrojonego w algorytmy”, http://www.spidersweb.pl/2014/11/bibliotekarz-uzbrojony-w-algorytmy.html [access: 27.03.2015].
Google Scholar

Gustowski W., „Komunikacja w mediach społecznościowych”, Novae Res – Wydawnictwo Innowacyjne, Gdynia 2012.
Google Scholar

Jakubowicz K., „Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza”, Wydawnictwo Poltext, Warsaw 2011.
Google Scholar

Janiszewska M., „Nadchodzi era prosumenta”, Pro-test 2008, No. 5, http://www.pro-test.pl/article_article/7170,0/Trendy+konsumenckie_Nadchodzi+era+prosumenta.html [access: 6.12.2014].
Google Scholar

Kononiuk T., „Profesjonalizacja w dziennikarstwie. Między modernizmem a ponowoczesnością”, Oficyna Wydawnicza Aspra JR, Warsaw 2013.
Google Scholar

Krzysztofek K., „Społeczeństwo w dobie internetu: refleksyjne czy algorytmiczne?”, in: Re: Internet – społeczne aspekty medium”, ed. Ł. Jonak i in., Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2006, pp. 19–42.
Google Scholar

Laskowski P., „Żyć z siecią w tle”, in: „Nowe media i wyzwania współczesności”, ed. M. Sokołowski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Torun 2013, pp. 122–133.
Google Scholar

Łysik Ł., Machura P., „Rola i znaczenie technologii mobilnych w codziennym życiu człowieka XXI wieku”, Media i Społeczeństwo 2014, No. 4, pp. 15–26.
Google Scholar

Manovich L., „Język nowych mediów”, transl. P. Cypryański, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warsaw 2011.
Google Scholar

Mistewicz E., „Czas Informacyjnych Siri”, Nowe Media 2012, No. 2, pp. 23–28.
Google Scholar

Moll J., „Sztuczna inteligencja może w przyszłości zastąpić dziennikarzy”, http://tylkonauka.pl/wiadomosc/sztuczna-inteligencja-moze-w-przyszlosci-zastapic-dziennikarzy [access: 6.12.2014].
Google Scholar

Olszański L., „Media i dziennikarstwo internetowe”, Wydawnictwo Poltext, Warsaw 2012.
Google Scholar

„Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych” [Entry], http://pl.wikipedia.org/wiki/Optymalizacja_dla_wyszukiwarek_internetowych [access: 6.12.2014].
Google Scholar

Rak B., „Social media lekiem na internetowe rekomendacje?”, Socjomania 2010, http://socjomania.pl/social-media-lekiem-na-internetowe-rekomendacje/ [access: 27.03.2015].
Google Scholar

Rybczyński J., „Google Now podoba mi się bardziej od Siri, o ile faktycznie będzie działać jak obiecują”, http://antyweb.pl/google-now-podoba-mi-sie-bardziej-od-siri-o-ile-faktyczniebedzie-dzialac-jak-trzeba/ [access: 6.12.2014].
Google Scholar

„Siri” [Entry], http://pl.wikipedia.org/wiki/Siri [access: 3.12.2014].
Google Scholar

Szews P., „Mikroblog – odmiana blogu czy oddzielny gatunek?”, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 2013, No. 2: “Dziennikarstwo”, pp. 271–289.
Google Scholar

Szews P., „Serwisy społecznościowe jako źródło informacji dziennikarskiej”, Kultura – Media – Teologia 2014, No. 4, pp. 90–104.
Google Scholar

Tow D., “Future Web”, www.f2050.blogspot.com [access: 27.03.2015].
Google Scholar

Facebook.com.
Google Scholar

Filmweb.pl.
Google Scholar

Gmail.com.
Google Scholar

http://kulturaliberalna.pl/2012/08/28/koniec-mediow-masowego-razenia-z-jerzym-baczynskimrozmawiaja-ewa-serzysko-i-lukasz-pawlowski/ [access: 26.03.2015].
Google Scholar

http://www.appki.com.pl/aplikacje/inbox-by-gmail/# [access: 26.03.2015].
Google Scholar

http://www.bbc.com/news/technology-26614051 [access: 4.12.2014].
Google Scholar

http://www.bklynlibrary.org/bookmatch [access: 27.03.2015].
Google Scholar

http://www.filmweb.pl/news/Ruszy%C5%82+Gustomierz+2.0-76603 [access: 27.03.2015].
Google Scholar

http://www.google.com/inbox/.
Google Scholar

http://www.popsci.com/article/technology/associated-press-will-use-robots-write-articles?dom=PSC&loc=recent&lnk=4&con=associated-press-will-use-robots-to-write-articles [access: 4.12.2014].
Google Scholar

Netflix.com.
Google Scholar

YouTube.com.
Google Scholar

Wikipedia.org.
Google Scholar

Opublikowane

2017-04-27

Jak cytować

Szews, P. (2017). Algorithms of the Web. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 35(5), 199–216. https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.16

Numer

Dział

Articles