Algorithms of the Web
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.16Słowa kluczowe:
new media, algorithms, InternetAbstrakt
The article tackles the problem of the existence of algorithms in selected services and Internet websites. The interfacing of media is the starting point for this discourse, aimed at presenting the processes of automation in information distribution, the individualisation of messages and profiling in websites. The threats resulting from dynamically developing enterprises aimed at providing the website user with artificial intelligence – in terms of both social networks and mobile applications – are explicated in detail. The examples presented in the article refer to Internet recommendation systems, e-mail applications, voice assistants, and mechanisms responsible for the functioning of social networks. Speculations on algorithms omnipresent on the Web lead us to reflect on how the journalism will be redefined in the future, since it seems that the role of the journalist will be to moderate discussion and select the themes to be discussed; it is quite likely, though, that the themes selected will be compiled by specialised software.
Pobrania
Bibliografia
„Badanie European Trusted Brands, prowadzone przez Reader’s Digest”, after: „Raport Marketing Szeptany”, prepared by “Interaktywnie.com”, http://interaktywnie.com/biznes/artykuly/epr/szeptanie-jest-w-cenie-raport-interaktywnie-com-16973 [access: 27.03.2015].
Google Scholar
Dąbała J., „Media i dziennikarstwo. Aksjologia – warsztat – tożsamość”, Universitas, Cracow 2014.
Google Scholar
Grabiec P., „Google Inbox czy Gmail – co wybrać?”, PC World, http://www.pcworld.pl/artykuly/399862/Google.Inbox.czy.Gmail.co.wybrac.html [access: 6.12.2014].
Google Scholar
Grabiec P., „Zastanawiasz się, co nowego przeczytać? Zapytaj bibliotekarza. Uzbrojonego w algorytmy”, http://www.spidersweb.pl/2014/11/bibliotekarz-uzbrojony-w-algorytmy.html [access: 27.03.2015].
Google Scholar
Gustowski W., „Komunikacja w mediach społecznościowych”, Novae Res – Wydawnictwo Innowacyjne, Gdynia 2012.
Google Scholar
Jakubowicz K., „Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza”, Wydawnictwo Poltext, Warsaw 2011.
Google Scholar
Janiszewska M., „Nadchodzi era prosumenta”, Pro-test 2008, No. 5, http://www.pro-test.pl/article_article/7170,0/Trendy+konsumenckie_Nadchodzi+era+prosumenta.html [access: 6.12.2014].
Google Scholar
Kononiuk T., „Profesjonalizacja w dziennikarstwie. Między modernizmem a ponowoczesnością”, Oficyna Wydawnicza Aspra JR, Warsaw 2013.
Google Scholar
Krzysztofek K., „Społeczeństwo w dobie internetu: refleksyjne czy algorytmiczne?”, in: Re: Internet – społeczne aspekty medium”, ed. Ł. Jonak i in., Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2006, pp. 19–42.
Google Scholar
Laskowski P., „Żyć z siecią w tle”, in: „Nowe media i wyzwania współczesności”, ed. M. Sokołowski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Torun 2013, pp. 122–133.
Google Scholar
Łysik Ł., Machura P., „Rola i znaczenie technologii mobilnych w codziennym życiu człowieka XXI wieku”, Media i Społeczeństwo 2014, No. 4, pp. 15–26.
Google Scholar
Manovich L., „Język nowych mediów”, transl. P. Cypryański, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warsaw 2011.
Google Scholar
Mistewicz E., „Czas Informacyjnych Siri”, Nowe Media 2012, No. 2, pp. 23–28.
Google Scholar
Moll J., „Sztuczna inteligencja może w przyszłości zastąpić dziennikarzy”, http://tylkonauka.pl/wiadomosc/sztuczna-inteligencja-moze-w-przyszlosci-zastapic-dziennikarzy [access: 6.12.2014].
Google Scholar
Olszański L., „Media i dziennikarstwo internetowe”, Wydawnictwo Poltext, Warsaw 2012.
Google Scholar
„Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych” [Entry], http://pl.wikipedia.org/wiki/Optymalizacja_dla_wyszukiwarek_internetowych [access: 6.12.2014].
Google Scholar
Rak B., „Social media lekiem na internetowe rekomendacje?”, Socjomania 2010, http://socjomania.pl/social-media-lekiem-na-internetowe-rekomendacje/ [access: 27.03.2015].
Google Scholar
Rybczyński J., „Google Now podoba mi się bardziej od Siri, o ile faktycznie będzie działać jak obiecują”, http://antyweb.pl/google-now-podoba-mi-sie-bardziej-od-siri-o-ile-faktyczniebedzie-dzialac-jak-trzeba/ [access: 6.12.2014].
Google Scholar
„Siri” [Entry], http://pl.wikipedia.org/wiki/Siri [access: 3.12.2014].
Google Scholar
Szews P., „Mikroblog – odmiana blogu czy oddzielny gatunek?”, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 2013, No. 2: “Dziennikarstwo”, pp. 271–289.
Google Scholar
Szews P., „Serwisy społecznościowe jako źródło informacji dziennikarskiej”, Kultura – Media – Teologia 2014, No. 4, pp. 90–104.
Google Scholar
Tow D., “Future Web”, www.f2050.blogspot.com [access: 27.03.2015].
Google Scholar
Facebook.com.
Google Scholar
Filmweb.pl.
Google Scholar
Gmail.com.
Google Scholar
http://kulturaliberalna.pl/2012/08/28/koniec-mediow-masowego-razenia-z-jerzym-baczynskimrozmawiaja-ewa-serzysko-i-lukasz-pawlowski/ [access: 26.03.2015].
Google Scholar
http://www.appki.com.pl/aplikacje/inbox-by-gmail/# [access: 26.03.2015].
Google Scholar
http://www.bbc.com/news/technology-26614051 [access: 4.12.2014].
Google Scholar
http://www.bklynlibrary.org/bookmatch [access: 27.03.2015].
Google Scholar
http://www.filmweb.pl/news/Ruszy%C5%82+Gustomierz+2.0-76603 [access: 27.03.2015].
Google Scholar
http://www.google.com/inbox/.
Google Scholar
http://www.popsci.com/article/technology/associated-press-will-use-robots-write-articles?dom=PSC&loc=recent&lnk=4&con=associated-press-will-use-robots-to-write-articles [access: 4.12.2014].
Google Scholar
Netflix.com.
Google Scholar
YouTube.com.
Google Scholar
Wikipedia.org.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.