Sztuki pasyjne po irlandzku, czyli kobiety i śmierć u Oskara Wilde’a i Mariny Carr

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.24.08

Słowa kluczowe:

Oscar Wilde, Marina Carr, Irish theatre

Abstrakt

A little more than century apart from each other, Oscar Wilde and Marina Carr each took clear inspiration from antiquity to write intensely symbolic drama for their times, featuring powerful female characters with fatal impulses. The article intends to examine resonances between Oscar Wilde’s Salome and The Duchess of Padua and the more recent dramas by Marina Carr. In their complex interactions of desire, guilt, evocations of blood sacrifice, and an impulse towards death, these plays may offer a possibility of transcendence.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Katherine O’Keefe - Dublin City University

Katherine O’Keefe specjalizuje się w literaturze i dramacie Anglii i Irlandii. W 2011 roku uzyskała tytuł doktora na University College Dublin. Obecnie wykłada na uniwersytecie St. Patrick’s College w Drumcondra. W 2012 roku wyróżniona została stypendium badawczym University of Columbia w Los Angeles.

Pobrania

Opublikowane

2014-06-30

Jak cytować

O’Keefe, K. (2014). Sztuki pasyjne po irlandzku, czyli kobiety i śmierć u Oskara Wilde’a i Mariny Carr. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 24(2), 101–111. https://doi.org/10.18778/1505-9057.24.08