Against Eloquence: Irish Drama at Century’s End

Authors

  • Nicholas Grene Trinity College Dublin, School of English, College Green image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.24.02

Keywords:

Irish drama, J.M. Synge, B. Friel, M. McDonagh

Abstract

Synge, with his “fully-flavoured” Hiberno-English established a tradition of Irish theatrical eloquence that has come down into the contemporary period in the lyrical fluencies of Brian Friel, the vatic speech of Frank McGuinness and the Midlands poeticism of Marina Carr. Tom Murphy, however, set a different sort of precedent, resistant to such eloquence, forging a stage speech instead from the broken language of the inarticulate. The aim of this paper is to explore the rejection of ‘poetry talk’ in contemporary Irish drama, and the various ideolects created by Billy Roche, Conor McPherson, Martin Mc- Donagh, Mark O’Rowe and Enda Walsh.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nicholas Grene, Trinity College Dublin, School of English, College Green

Nicholas Grene: profesor literatury angielskiej w Trinity College w Dublinie, honorowy członek Rady Wydziału, członek Royal Irish Academy. Jego zainteresowania badawcze obejmują dramat i teatr szekspirowski oraz literaturę irlandzką. Grene jest autorem następujących książek: Bernard Shaw: a Critical View (Macmillan, 1984), Shakespeare’s Tragic Imagination (Macmillan, 1992), The Politics of Irish Drama (Cambridge University Press, 1999) and Shakespeare’s Serial History Plays (Oxford University Press, 2002). Do najnowszych publikacji Nicholasa Grene’a należą: Yeats’s Poetic Codes (Oxford University Press, 2008), Major Barbara (Methuen, New Mermaids Edition, 2008), Synge and Edwardian Ireland (Oxford University Press, 2011, współredakcja z Brianem Cliffem), Home on the Stage: Domestic Spaces in Modern Drama (Cambridge University Press, 2014).

References

Barry S., Zarządca chrześcijaństwa, [w:] Polityka, historia, tożsamość. Antologia współczesnego dramatu irlandzkiego, red. M. Lachman, Panga Pank, Kraków 2009, s. 315–377.
Google Scholar

Feeny J., SJ, Martin McDonagh: Dramatist of the West, „Studies” 1998, nr 87, s. 24–32.
Google Scholar

Grene N., Black Pastoral: 1990s Images of Ireland, [w:] After History, red. M. Prochazka, „Litteraria Pragensia”, Prague 2006, s. 243–255.
Google Scholar

Huber W., “What’s the news from Kilcrobally?”: Notes on the Reception of Contemporary Irish Theatre in German-Speaking Countries, [w:] Irish Theatre Local and Global Perspectives, red. N. Grene, P. Lonergan, Carysfort Press, Dublin 2012, s. 81–92.
Google Scholar

Kavanagh P., Inniskeen Road: July Evening, [w:] Collected Poems, red. A. Quinn, Penguin, London 2004, s. 15.
Google Scholar

Lonergan P., Theatre and Globalization: Irish Drama in the Celtic Tiger Era, Palgrave Macmillan, London 2009.
Google Scholar

McDonagh M., Królowa piękności z Leenane, przeł. K. Rozhin, [w:] M. McDonagh, Królowa piękności z Leenane, Czaszka z Connemary, Samotny zachód, red. M. Sugiera, A. Wierzchowska-Woźniak, Księgarnia Akademicka, Kraków 2002, s. 29–89.
Google Scholar

McPherson C., Tama, [w:] Dramaty Irlandzkie. „Dialog” najlepsze z najlepszych, Instytut Książki, Kraków – Warszawa 2011, s. 154–186.
Google Scholar

O’Rowe M., Howie i Rookie Lee, przeł. K. Rozhin, [w:] Tradycyjnie w opozycji. Antologia młodego dramatu irlandzkiego, Adit, Sulejówek 2007, s. 151–311.
Google Scholar

Roche B., Biedne zwierzę na deszczu, przeł. T. Basiuk, „Dialog” 1993, nr 4, s. 20–47.
Google Scholar

Share B., Slanguage – a Dictionary of Slang and Colloquial English in Ireland, Gill and Macmillan, Dublin 1997.
Google Scholar

Synge J.M., Collected Works, IV: Plays, Book II, red. A. Saddlemyer, Oxford University Press, London 1968, s. 66–122.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/actrade/9780198804611.book.1

Synge J.M., Playboy zachodniego świata, [w:] O dramacie. Od Hugo do Witkiewicza. Poetyki, manifesty, komentarze, red. E. Udalska, Fundacja Astronomii Polskiej, Warszawa 1993, s. 176–177.
Google Scholar

Published

2014-06-30

How to Cite

Grene, N. (2014). Against Eloquence: Irish Drama at Century’s End. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 24(2), 7–27. https://doi.org/10.18778/1505-9057.24.02