Święta Trójca: postacie kobiet w Ourselves Alone (1986) i w After Easter (1994) Anne Devlin

Autor

  • Virginie Privas-Bréauté Uniwersytet Lyon 3, Faculté des Langues, 18 Rue Chevreul, 69007, Lyon, Francja image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.24.11

Słowa kluczowe:

Irish drama, Irish women playwrights, Northern Irish theatre

Abstrakt

Artykuł omawia dwie sztuki autorstwa Anne Devlin, przedstawiające losy kobiet w zdominowanym przez mężczyzn oraz naznaczonym piętnem politycznej przemocy społeczeństwie Irlandii Północnej. Autorka wykorzystuje teorie feministyczne oraz posługuje się odniesieniami biblijnymi, by pokazać, w jaki sposób ukazywany jest w tych utworach proces kształtowania się kobiecej tożsamości w jej wymiarze indywidualnym i społecznym. Przy okazji autorka wpisuje omawiane utwory w szersze spektrum literatury irlandzkiej, postulując jednocześnie zmianę paradygmatu interpretacyjnego, który do tej pory zdominowany był zarówno przez literackie reprezentacje męskich postaci, jak i przez wpływ męskiej krytyki teatralnej i literackiej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Virginie Privas-Bréauté - Uniwersytet Lyon 3, Faculté des Langues, 18 Rue Chevreul, 69007, Lyon, Francja

Virginie Privas-Bréauté zatrudniona jest na Uniwersytecie Lyon 3, zajmuje się nauczaniem języka angielskiego przez dramat i za pomocą technik teatralnych. Uzyskała tytuł doktora na podstawie rozprawy poświęconej dramatom Anne Devlin i Stewarta Parkera. W swoich badaniach zajmuje się problematyką mniejszości narodowych i etnicznych funkcjonujących w ramach języka angielskiego, w szczególności ich reprezentacjami w dramacie północnoirlandzkim i szkockim.

Bibliografia

Anderson, L.M. “Anne Devlin.” Irish playwrights: 1880–1995: a Research and Production Sourcebook. Eds. B. Schrank and W.W. Demastes. Westport, Conn.: Greenwood Press, 1997, 93–96.
Google Scholar

Chambers, L., Fitzgibbon, G., and Jordan, E., eds. Theatre Talk: Voices of Irish Theatre Practitioners. Dublin: Carysfort Press, 2001.
Google Scholar

Cottreau, D. “Matriarchy Ascending: The Feminist Mytho-Poetics of Anne Devlin’s After Easter.” Hungarian Journal of English and American Studies1 (Vol. 5, 1999): 199–223.
Google Scholar

Devlin, A. After Easter. London: Faber and Faber, 1994.
Google Scholar

Devlin, A. Ourselves Alone. New York: Dramatists Play Service Inc., 1999.
Google Scholar

Doyle, E. “Women, War and Madness.” Fortnight 334 (December 1994): 37–39.
Google Scholar

Foley, I. The Girls in the Big Picture, Gender in Contemporary Ulster Theatre. Belfast: The Blackstaff Press, 2003.
Google Scholar

Frye, N. The Great Code: The Bible and Literature. [Collected Works of Northrop Fry, Vol. XIX]. Victoria University, University of Toronto, 2006.
Google Scholar

Greene, A. “Women and War: The Plays of Emily Mann, Lavonne Mueller, Shirley Lauro, Naomi Wallace, Shirley Gee, and Anne Devlin.” Women Writing Plays: Three Decades of the Susan Smith Blackburn Prize. Ed. A. Greene. Austin, TX: University of Texas, 2006, 82–92.
Google Scholar

Harris, C.W. “Stewart Parker.” Irish Playwrights: 1880–1995. A Research and Production Sourcebook. Eds. B. Schrank and W.W. Demastes. Westport, Conn.: Greenwood Press, 1997, 279–299.
Google Scholar

Llewellyn-Jones, M. Contemporary Irish Drama and Cultural Identity. Bristol: Intellect Books, 2002.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv36xw00c

Lojek, H. “Difference without Indifference: the Drama of Frank McGuinness and Anne Devlin.” Eire-Ireland, a Journal of Irish Studies 2 (Vol. 25, Summer 1990): 56–68.
Google Scholar

Longley, E. The Living Stream: Literature and Revisionism in Ireland. New Castle Upon Tyne: Bloodaxe Books, 1995.
Google Scholar

Rea, A, “Reproducing the Nation: Nationalism, Reproduction, and Paternalism in Anne Devlin’s Ourselves Alone.” Border Crossing. Ed. K. Kirkpatrick. Tuscaloosa: University of Alabama Press, 2000, 204–226.
Google Scholar

Roche, A. Contemporary Irish Drama, from Beckett to McGuinness. Dublin: Gill and MacMillan, 1994.
Google Scholar

Wood, Ch. “‘My own Story’: Woman’s Place, Divided Loyalty and Patriarchal Hegemony in the Plays of Anne Devlin.” The Canadian Journal of Irish Studies 1–2 (Vol. 25, 1999): 291–307.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/25515276

Pobrania

Opublikowane

2014-06-30

Jak cytować

Privas-Bréauté, V. (2014). Święta Trójca: postacie kobiet w Ourselves Alone (1986) i w After Easter (1994) Anne Devlin. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 24(2), 139–149. https://doi.org/10.18778/1505-9057.24.11