There Will be no Strength. (In)coherence and (Im)potency

Autor

  • Mateusz Antoniuk Jagielonian University, Faculty of Polish Studies, Department of History of Polish Literature of the 20th century

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.38.05

Słowa kluczowe:

Czesław Miłosz, The Room, In Warsaw, post-war poetry

Abstrakt

In 1949, Czesław Miłosz spent a few days in Wroclaw, which was still in ruins after WWII. Six years later Miłosz wrote an interesting poem entitled Pokój (The Room) and created a symbolical vision of the city. The article discusses the style and meaning of the poem, and compares it with another (earlier) poem by Miłosz entitled In Warsaw, which also referred to a post-WWII, heavily destroyed city. This comparison reveals the convergences and differences between both texts.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Barańczak Stanisław, Język poetycki Czesława Miłosza, in: Poznawanie Miłosza: studia i szkice o twórczości poety, vol. 1, Jerzy Kwiatkowski (ed.), Wydawnictwo Literackie, Cracow 1985.
Google Scholar

Fiut Aleksander, Moment wieczny. Poezja Czesława Miłosza, Wydawnictwo Literackie, Cracow 2011.
Google Scholar

Franaszek Andrzej, Miłosz. Biografia, Znak, Cracow 2011.
Google Scholar

Jarzębski Jerzy, “Być samym czystym patrzeniem bez nazwy”, in: Poznawanie Miłosza, vol. 3, Aleksander Fiut (ed.), Wydawnictwo Literackie, Cracow 2011.
Google Scholar

Kierkegaard Soren, Powtórzenie in: idem, Powtórzenie. Przedmowy, transl. B. Świderski, WAB, Warsaw 2000.
Google Scholar

Kłosiński Krzysztof, Mnemosyne. Motyw “płaczki żałobnej” u Miłosza, in: idem, Poezja żalu, “Śląsk”, Katowice 2001.
Google Scholar

Lack Stanisław, Sfinks, in: idem, Wybór pism krytycznych, Wojciech Głowala (ed.), Wydawnictwo Literackie, Cracow 1980.
Google Scholar

Ligęza Wojciech, Jerozolima i Babilon. Miasta poetów emigracyjnych, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Cracow 1998.
Google Scholar

Markowski Michał Paweł, Słońce, możliwość, radość, Czarne, Wołowiec 2010.
Google Scholar

Melberg Arne, Teorie Mimesis. Repetycja, transl. J. Balbierz, Universitas, Cracow 2002.
Google Scholar

Miłosz Czesław, List półprywatny o poezji, in: idem, Zaczynając od moich ulic, Znak, Cracow 2006.
Google Scholar

Sawicka Elżbieta, Hopper w Muzeum Thyssen-Bornemisza, “Zeszyty Literackie” 2012, issue 4, pp. 280–282.
Google Scholar

Stala Marian, Piosenka o końcu świata. Na marginesie tomu “Tutaj” Wisławy Szymborskiej, in: idem, Niepojęte: Jest, Biuro Literackie, Wroclaw 2011.
Google Scholar

Tarnowska Beata, Geografia poetycka w powojennej twórczości Czesława Miłosza, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Olsztyn 1996.
Google Scholar

Warszawa Miłosza, Marek Zaleski (ed.), Wydawnictwo IBL PAN, Warsaw 2013.
Google Scholar

Wyka Marta, Dom literacki jako imago mundi. Wokół krakowskiego epizodu Czesława Miłosza, “Dekada Literacka”, 2011, issue 1/2, pp. 46–69.
Google Scholar

Wyka Marta, Miłosz i rówieśnicy. Domknięcie formacji, Universitas, Cracow 2013.
Google Scholar

Zaleski Marek, Zamiast. O twórczości Czesława Miłosza, Wydawnictwo Literackie, Cracow 2005.
Google Scholar

Opublikowane

2017-07-06

Jak cytować

Antoniuk, M. (2017). There Will be no Strength. (In)coherence and (Im)potency. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 38(8), 65–82. https://doi.org/10.18778/1505-9057.38.05

Numer

Dział

Articles