Stefan Themerson’s Opera (St. Francis & The Wolf of Gubbio or Brother Francis’ Lamb Chops)

Autor

  • Andrzej Hejmej Jagiellonian University, Faculty of Polish Studies, Department of Theory of Literature

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.38.03

Słowa kluczowe:

Stefan Themerson, Frnciszka Themerson, St. Francis and The Wolf of Gubbio or Brother Francis’ Lamb Chops, semantic opera

Abstrakt

The paper focuses on the experimental work of Stefan Themerson (St. Francis and The Wolf of Gubbio or Brother Francis’ Lamb Chops, an Opera in 2 Acts, text and music by Stefan Themerson, drawings by Franciszka Themerson, De Harmonie – Gaberbocchus Press, Amsterdam–London 1972) and the question of intermediality in general. An interpretation of the ‘semantic opera’ (written in 1954–1960, as a continuation of Semantic Divertissements [1962] and factor T [1956]), places Themerson’s idea in the context of the aesthetics of intermediality. The author signals a terminological confusion connected with the understanding of St. Francis and The Wolf of Gubbio (semantic opera; hybrid work; intermedial work, etc.) and argues that the aesthetics of intermediality appear to be an important and inspiring context for the interpretation of Themerson’s text and life. In this case, considerations on the subject of textuality show, on the one hand, different relations between literature, painting, music and theatre (artistic intermediality), and, on the other, the phenomenon of intermediality as the aesthetics of existence.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Chmielecki Konrad, Estetyka intermedialności, Rabid, Kracow 2008.
Google Scholar

Croce Benedetto, Zarys estetyki [1912], collective translation S. Gniazdka (ed.), introduction Z. Czerny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 1962.
Google Scholar

Dziadek Adam, Tekst wielowymiarowy – przypadek „Semantic Divertissements” Franciszki i Stefana Themersonów, “Przegląd Kulturoznawczy” 2009, issue 1, pp. 57–64.
Google Scholar

Eco Umberto, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, transl. J. Gałuszka, L. Eustachiewicz, A. Kreisberg, M. Oleksiuk, Czytelnik, Warsaw 1994.
Google Scholar

Erhardt Ludwik, Opera semantyczna Stefana Themersona, in: Stefan Themerson, Święty Franciszek i Wilk z Gubbio albo Kotlety Świętego Franciszka [performance programme, Scena Kameralna Teatru “Wybrzeże”, May 1981; dir. R. Major, musically arranged by: A. Bieżan], without pagination.
Google Scholar

Girard René, Kozioł ofiarny [1982], transl. M. Goszczyńska, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1987.
Google Scholar

Girard René, Des Choses cachées depuis la fondation du monde, avec J.-M. Oughourlian et G. Lefort, Grasset, Paris 1978.
Google Scholar

Gombrowicz Witold, Operetka, Instytut Literacki, Paris 1966.
Google Scholar

Higgins Dick, Intermedia, transl. M. and T. Zielińscy, in: idem, Nowoczesność od czasu postmodernizmu oraz inne eseje, choice, afterword by Piotr Rypson (ed.), Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2000.
Google Scholar

Karpowicz Agnieszka, Stefan Themerson i “literackie multimedia”. Słowo – obraz – dźwięk, “Ha!art” 2007, issue 26, pp. 15–19.
Google Scholar

Kraskowska Ewa, O dramatycznych i “dramatopodobnych” utworach Stefana Themersona, in: Teatr i dramat polskiej emigracji 1939–1989, Izolda Kiec, Dobrochna Ratajczakowa, Jacek Wachowski (eds.), Acarus, Poznań 1994.
Google Scholar

Kraskowska Ewa, Twórczość Stefana Themersona: dwujęzyczność a literatura, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN, Wroclaw–Cracow 1989.
Google Scholar

Kubikowski Tomasz, Semantyczna Wampuka, “Teatr” 1991, issue 10, p. 36.
Google Scholar

Nycz Ryszard, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Wydawnictwo IBL PAN, Warsaw 1993.
Google Scholar

Poezja nieprzerwana, Gérard-George Lemaire rozmawia ze Stefanem Themersonem, transl. A. Taborska, “Literatura na Świecie” 1987, issue 7, pp. 367–371.
Google Scholar

Pruszyński Artur, O grach intersemiotycznych Stefana Themersona, in: Archiwum Themersonów w Polsce, Adam Dziadek, Dariusz Rott (eds.), Fundacja “Pallas Silesia” – Redakcja “Gazety Uniwersyteckiej UŚ”, Katowice 2003, pp. 57–64.
Google Scholar

St. Francis & The Wolf of Gubbio or Brother Francis’ Lamb Chops, an Opera in 2 Acts, text and music by Stefan Themerson, drawings by Franciszka Themerson, De Harmonie – Gaberboc­chus Press, Amsterdam–London 1972 (in: Luxury edition 50 copies with original illustrations by Franciszka Themerson published).
Google Scholar

Śniecikowska Beata, Słowo – obraz – dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918–1939, Universitas, Cracow 2005.
Google Scholar

Świat według Themersonów. Szkice do portretu, Zbigniew Majchrowski (ed.), Trinum, Gdańsk 1994.
Google Scholar

Themerson Franciszka, Stefan, Semantic Divertissements, Gaberbacchus Press, London 1962.
Google Scholar

Themerson Stefan, Bayamus, in: idem, Generał Piesc i inne opowiadania, illustr. F. Themerson, Czytelnik, Warsaw 1980.
Google Scholar

Themerson Stefan, faktor T [1956], transl. E. Kraskowska, “Twórczość” 1990, issue 11, pp. 63–79.
Google Scholar

Themerson Stefan, Katedra przyzwoitości, transl. A. andi P. Bikont, “Literatura na Świecie” 1987, pp. 342–267.
Google Scholar

Themerson Stefan, List do Zespołu Św. Franciszka – Teatr “Wybrzeże”, in: Stefan Themersonidem, Święty Franciszek i Wilk z Gubbio albo Kotlety Świętego Franciszka [performance programme, Scena Kameralna Teatru “Wybrzeże”, May 1981; dir. R. Major, musically arranged by: A. Bieżan], without pagination.
Google Scholar

Themerson Stefan, O potrzebie tworzenia widzeń, transl. M. Sady, CSW Zamek Ujazdowski, Warsaw 2008.
Google Scholar

Themerson Stefan, The Urge to Create Visions, Gaberbocchus – De Harmonie, Amsterdam 1983.
Google Scholar

Themerson Stefan, Wstęp do poezji semantycznej, transl. A. Taborska, M. Giżycki, “Literatura na Świecie” 1987, issue 7.
Google Scholar

Opublikowane

2017-07-06

Jak cytować

Hejmej, A. (2017). Stefan Themerson’s Opera (St. Francis & The Wolf of Gubbio or Brother Francis’ Lamb Chops). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 38(8), 35–52. https://doi.org/10.18778/1505-9057.38.03

Numer

Dział

Articles