Tęsknota za Chat Noir i Mirliton. Wokół legendy paryskich kabaretów
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.33.15Słowa kluczowe:
historia teatru XIX, historia teatru XX wieku, Paryż XIX wieku, fin de siècle, kabaret, modernizm, literatura XIX wiekuAbstrakt
The article invites readers to reinterpret the phenomenon of legendary nineteenth-century Parisian cabarets, inseparably linked to the history of Polish cabarets. The author refers to French sources from the era in order to supplement and verify facts concerning the historical transformation of this phenomenon, while postulating the need for more extensive research on cabaret in the context of its importance for understanding the formation of modern European and Polish popular / mass culture.
Pobrania
Bibliografia
Appignanesi Lisa, Kabaret, przeł. A. Kreczmar, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1990.
Google Scholar
Autour du Chat Noir. Arts et plaisirs à Montmartre (1880–1910), direction éditoriale Sophy Thompson, préface Kléber Rossillon, Skira Flammarion. Musée de Montmatre, Paris 2012.
Google Scholar
Bayard Jean Émile, Montmartre hier et aujourdhui, Jouve, Paris 1925.
Google Scholar
Benjamin Walter, Pasaże, przeł. I. Kania, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005.
Google Scholar
Bercy Léon de, Montmartre et ses chansons. Poètes et Chansonniers, H. Daragon, Paris 1902.
Google Scholar
Blumenberg Hans, Praca nad mitem, przeł. K. Najdek, M. Herer, Z. Zwoliński, wyd. 1, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009.
Google Scholar
Boy-Żeleński Tadeusz, Pisma, red. H. Markiewicz, t. XX, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1963.
Google Scholar
Boy-Żeleński Tadeusz, Pisma, red. H. Markiewicz, t. XXI, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1964.
Google Scholar
Boy-Żeleński Tadeusz, Znaszli ten kraj…?, wstęp i wybór tekstów T. Weiss, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2004.
Google Scholar
Dąbrowska Małgorzata, Bourdelle – Mistrz i inspirator. Polskie rzeźbiarki w Paryżu, „Archiwum Emigracji”, Studia – Szkice – Dokumenty, Toruń, 2012, Zeszyt 1–2 (16–17), s. 63–74.
Google Scholar
Deleuze Gilles, Różnica i powtórzenie, przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski, Wydawnictwo KR, Warszawa 1997.
Google Scholar
Delvau Alfred, Dictionnaire de la langue verte – argots parisiens compares, E. Dentu, Paris 1866.
Google Scholar
Delvau Alfred, Histoire anegdotique des cafés et cabarets de Paris, E. Dentu, Paris 1862.
Google Scholar
Donnay Maurice, Autour du Chat Noir, Grasset, Paris 2014.
Google Scholar
Dymek z papierosa, czyli wspomnienia o scenach, scenkach i nadscenkach, red. K. Rudzki, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 1957.
Google Scholar
Fauvel Aude, Punition, dégénérescence ou malheur?, „Revue d’histoire de XIX siècle” 2003, nr 26/27, s. 277–304. Référence électronique: http://rh19.revues.org/751.
Google Scholar
Fox Dorota, Kabarety i rewie międzywojennej Warszawy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.
Google Scholar
Frey Julia, Toulouse-Lautrec, przeł. J. Andrzejewska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2004.
Google Scholar
Goudeau Émile, Paris, qui consommé. Tableaux de Paris, Henri Beraldi, Paris 1893.
Google Scholar
Goulesque Florence R.J., Une femme poète symboliste, Marie Krysinska, la Calliope du Chat Noir, Honoré Champion, Paris 2001.
Google Scholar
Guide de l’étranger à Montmartre, éd. par Victor Meusy, Edmond Depas, préf. d’Emile Goudeau, J. Strauss, Paris 1900.
Google Scholar
Herbert Michel, La chanson à Montmartre, La Table ronde, Paris 1967.
Google Scholar
Jaki jest kabaret?, pod red. D. Fox i J. Mikołajczyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012.
Google Scholar
Járosy Fryderyk, Proszę Państwa!, Qui Pro Quo, Warszawa 1929.
Google Scholar
Jeske-Choiński Teodor, Teatry paryskie, „Echo Muzyczne, Teatralne i Artystyczne” 1889, nr 308, s. 397.
Google Scholar
Kabaret – poważna sprawa?, pod red. D. Fox i J. Mikołajczyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.
Google Scholar
Karwacka Helena, Warszawski Kabaret Artystyczno-Literacki Momus, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982.
Google Scholar
Kiec Izolda, Historia polskiego kabaretu, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2014.
Google Scholar
Kuchtówna Lidia, Karol Frycz, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2004.
Google Scholar
Malik Jakub A., Kabaret szalony. Modernistyczny wzorzec kabaretu artystów w wieku XX (Zielony Balonik wobec Piwnicy pod Baranami). Ramy sagi, w: Modernistyczne źródła dwudziestowieczności, pod red. M. Dąbrowskiego i A.Z. Makowieckiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003, s. 357–372.
Google Scholar
Mieszkowska Anna, Jestem Járosy! Zawsze ten sam…, Wydawnictwo Muza, Warszawa 2008.
Google Scholar
Moisan-Jabłońska Krystyna, Mika Karolina Mickun ‒ zarys biografii i twórczości, „Biuletyn Historii Sztuki”, 1996, 58/1/2, s. 33–45.
Google Scholar
Montorgueil Georges, La vie à Montmartre, G. Boudet, C. Tallandier, Paris 1899.
Google Scholar
Oberthür Mariel, Le cabaret du Chat Noir à Montmartre (1881–1897), Slatkine, Genève 2007.
Google Scholar
Nowaczyński Adolf, Cabaretiasis, w: Wczasy literackie, nakł. Jana Fiszera, Warszawa 1906, s. 153–178.
Google Scholar
Otis Skinner Cornelia, Madame Sarah, przeł. M. Skibniewska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981.
Google Scholar
Pillet Elisabeth, Café-concerts et cabarets, „Romantisme” 1992, nr 75, s. 43–50. Référence électronique: http://www.persee.fr/docAsPDF/roman_0048-8593_1992_num_22_75_6000.pdf
Google Scholar
Poole Mary Ellen, Chansonniers and chanson in Parisian Cabarets Artistique, 1881–1914, University of Illinois at Urbana-Champaign 1994.
Google Scholar
Protat Jaques, Le Cabaret New-yorkais. Prolègoménes à l’analyse d’un genre spectaculaire, Université de Bourgogne 2004, http://jazz-song.org/These%20Jacques%20Protat%20Extraits.pdf [dostęp: 25.04.2015].
Google Scholar
Richard Lionel, Cabaret, cabarets – Origines et decadence, Plon, Paris 1991.
Google Scholar
Ricoeur Paul, Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański, Universitas, Kraków 2006.
Google Scholar
Rypko Schub Louise, La Chanson naturaliste. Aristide Bruante, ou le revers de la Belle Époque, „Cahiers de l’Association internacionale des etudes françaises” 1976, nr 28, s. 195–212.
Google Scholar
Sempoliński Ludwik, Wielcy artyści małych scen, Czytelnik, Warszawa 1968.
Google Scholar
Sugiera Małgorzata, Performatywy, performance i teksty dla teatru, w: Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, red. T. Walas, R. Nycz, Universitas, Kraków 2012, s. 369–413.
Google Scholar
Valbel Horace, Les chansonniers et les cabarets artistiques, E. Dentu, Paris 1885–1905.
Google Scholar
Velter André, Les Poètes du Chat Noir, Gallimard, Paris 1996.
Google Scholar
Weiss Tomasz, Legenda i prawda Zielonego Balonika, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987.
Google Scholar
Bertrand Yves, Le Chansonnier Marcel Legay, Le son d’une belle âme, L’Harmattan, Paris 2015.
Google Scholar
Załuski Tomasz, Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji, Universitas, Kraków 2012.
Google Scholar
Zapolska Gabriela, Listy paryskie, „Przegląd Tygodniowy” 1892, nr 3, s. 38–39.
Google Scholar
Zapolska Gabriela, Listy paryskie, „Przegląd Tygodniowy” 1892, nr 11, s. 135–136.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.