Tęsknota za Chat Noir i Mirliton. Wokół legendy paryskich kabaretów

Autor

  • Lidia Ignaczak Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny,Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury i Tradycji Romantyzmu

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.33.15

Słowa kluczowe:

historia teatru XIX, historia teatru XX wieku, Paryż XIX wieku, fin de siècle, kabaret, modernizm, literatura XIX wieku

Abstrakt

The article invites readers to reinterpret the phenomenon of legendary nineteenth-century Parisian cabarets, inseparably linked to the history of Polish cabarets. The author refers to French sources from the era in order to supplement and verify facts concerning the historical transformation of this phenomenon, while postulating the need for more extensive research on cabaret in the context of its importance for understanding the formation of modern European and Polish popular / mass culture.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Appignanesi Lisa, Kabaret, przeł. A. Kreczmar, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1990.
Google Scholar

Autour du Chat Noir. Arts et plaisirs à Montmartre (1880–1910), direction éditoriale Sophy Thompson, préface Kléber Rossillon, Skira Flammarion. Musée de Montmatre, Paris 2012.
Google Scholar

Bayard Jean Émile, Montmartre hier et aujourdhui, Jouve, Paris 1925.
Google Scholar

Benjamin Walter, Pasaże, przeł. I. Kania, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005.
Google Scholar

Bercy Léon de, Montmartre et ses chansons. Poètes et Chansonniers, H. Daragon, Paris 1902.
Google Scholar

Blumenberg Hans, Praca nad mitem, przeł. K. Najdek, M. Herer, Z. Zwoliński, wyd. 1, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009.
Google Scholar

Boy-Żeleński Tadeusz, Pisma, red. H. Markiewicz, t. XX, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1963.
Google Scholar

Boy-Żeleński Tadeusz, Pisma, red. H. Markiewicz, t. XXI, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1964.
Google Scholar

Boy-Żeleński Tadeusz, Znaszli ten kraj…?, wstęp i wybór tekstów T. Weiss, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2004.
Google Scholar

Dąbrowska Małgorzata, Bourdelle – Mistrz i inspirator. Polskie rzeźbiarki w Paryżu, „Archiwum Emigracji”, Studia – Szkice – Dokumenty, Toruń, 2012, Zeszyt 1–2 (16–17), s. 63–74.
Google Scholar

Deleuze Gilles, Różnica i powtórzenie, przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski, Wydawnictwo KR, Warszawa 1997.
Google Scholar

Delvau Alfred, Dictionnaire de la langue verte – argots parisiens compares, E. Dentu, Paris 1866.
Google Scholar

Delvau Alfred, Histoire anegdotique des cafés et cabarets de Paris, E. Dentu, Paris 1862.
Google Scholar

Donnay Maurice, Autour du Chat Noir, Grasset, Paris 2014.
Google Scholar

Dymek z papierosa, czyli wspomnienia o scenach, scenkach i nadscenkach, red. K. Rudzki, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 1957.
Google Scholar

Fauvel Aude, Punition, dégénérescence ou malheur?, „Revue d’histoire de XIX siècle” 2003, nr 26/27, s. 277–304. Référence électronique: http://rh19.revues.org/751.
Google Scholar

Fox Dorota, Kabarety i rewie międzywojennej Warszawy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.
Google Scholar

Frey Julia, Toulouse-Lautrec, przeł. J. Andrzejewska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2004.
Google Scholar

Goudeau Émile, Paris, qui consommé. Tableaux de Paris, Henri Beraldi, Paris 1893.
Google Scholar

Goulesque Florence R.J., Une femme poète symboliste, Marie Krysinska, la Calliope du Chat Noir, Honoré Champion, Paris 2001.
Google Scholar

Guide de l’étranger à Montmartre, éd. par Victor Meusy, Edmond Depas, préf. d’Emile Goudeau, J. Strauss, Paris 1900.
Google Scholar

Herbert Michel, La chanson à Montmartre, La Table ronde, Paris 1967.
Google Scholar

Jaki jest kabaret?, pod red. D. Fox i J. Mikołajczyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012.
Google Scholar

Járosy Fryderyk, Proszę Państwa!, Qui Pro Quo, Warszawa 1929.
Google Scholar

Jeske-Choiński Teodor, Teatry paryskie, „Echo Muzyczne, Teatralne i Artystyczne” 1889, nr 308, s. 397.
Google Scholar

Kabaret – poważna sprawa?, pod red. D. Fox i J. Mikołajczyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.
Google Scholar

Karwacka Helena, Warszawski Kabaret Artystyczno-Literacki Momus, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982.
Google Scholar

Kiec Izolda, Historia polskiego kabaretu, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2014.
Google Scholar

Kuchtówna Lidia, Karol Frycz, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2004.
Google Scholar

Malik Jakub A., Kabaret szalony. Modernistyczny wzorzec kabaretu artystów w wieku XX (Zielony Balonik wobec Piwnicy pod Baranami). Ramy sagi, w: Modernistyczne źródła dwudziestowieczności, pod red. M. Dąbrowskiego i A.Z. Makowieckiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003, s. 357–372.
Google Scholar

Mieszkowska Anna, Jestem Járosy! Zawsze ten sam…, Wydawnictwo Muza, Warszawa 2008.
Google Scholar

Moisan-Jabłońska Krystyna, Mika Karolina Mickun ‒ zarys biografii i twórczości, „Biuletyn Historii Sztuki”, 1996, 58/1/2, s. 33–45.
Google Scholar

Montorgueil Georges, La vie à Montmartre, G. Boudet, C. Tallandier, Paris 1899.
Google Scholar

Oberthür Mariel, Le cabaret du Chat Noir à Montmartre (1881–1897), Slatkine, Genève 2007.
Google Scholar

Nowaczyński Adolf, Cabaretiasis, w: Wczasy literackie, nakł. Jana Fiszera, Warszawa 1906, s. 153–178.
Google Scholar

Otis Skinner Cornelia, Madame Sarah, przeł. M. Skibniewska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981.
Google Scholar

Pillet Elisabeth, Café-concerts et cabarets, „Romantisme” 1992, nr 75, s. 43–50. Référence électronique: http://www.persee.fr/docAsPDF/roman_0048-8593_1992_num_22_75_6000.pdf
Google Scholar

Poole Mary Ellen, Chansonniers and chanson in Parisian Cabarets Artistique, 1881–1914, University of Illinois at Urbana-Champaign 1994.
Google Scholar

Protat Jaques, Le Cabaret New-yorkais. Prolègoménes à l’analyse d’un genre spectaculaire, Université de Bourgogne 2004, http://jazz-song.org/These%20Jacques%20Protat%20Extraits.pdf [dostęp: 25.04.2015].
Google Scholar

Richard Lionel, Cabaret, cabarets – Origines et decadence, Plon, Paris 1991.
Google Scholar

Ricoeur Paul, Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański, Universitas, Kraków 2006.
Google Scholar

Rypko Schub Louise, La Chanson naturaliste. Aristide Bruante, ou le revers de la Belle Époque, „Cahiers de l’Association internacionale des etudes françaises” 1976, nr 28, s. 195–212.
Google Scholar

Sempoliński Ludwik, Wielcy artyści małych scen, Czytelnik, Warszawa 1968.
Google Scholar

Sugiera Małgorzata, Performatywy, performance i teksty dla teatru, w: Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, red. T. Walas, R. Nycz, Universitas, Kraków 2012, s. 369–413.
Google Scholar

Valbel Horace, Les chansonniers et les cabarets artistiques, E. Dentu, Paris 1885–1905.
Google Scholar

Velter André, Les Poètes du Chat Noir, Gallimard, Paris 1996.
Google Scholar

Weiss Tomasz, Legenda i prawda Zielonego Balonika, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987.
Google Scholar

Bertrand Yves, Le Chansonnier Marcel Legay, Le son d’une belle âme, L’Harmattan, Paris 2015.
Google Scholar

Załuski Tomasz, Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji, Universitas, Kraków 2012.
Google Scholar

Zapolska Gabriela, Listy paryskie, „Przegląd Tygodniowy” 1892, nr 3, s. 38–39.
Google Scholar

Zapolska Gabriela, Listy paryskie, „Przegląd Tygodniowy” 1892, nr 11, s. 135–136.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-05-29

Jak cytować

Ignaczak, L. (2017). Tęsknota za Chat Noir i Mirliton. Wokół legendy paryskich kabaretów. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 33(3), 279–309. https://doi.org/10.18778/1505-9057.33.15