Cognitive Qualities of Radio Reportage in the Light of Scientific Research

Autor

  • Paulina Czarnek-Wnuk The University of Lodz, Faculty of Philology, Department of Journalism and Communication

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.10

Słowa kluczowe:

cognitive qualities, radio broadcasting, radio reportage

Abstrakt

Despite the fact that radio documentaries broadcast mainly strong emotions, the news valu of this genre is also an essential feature. Therefore, it is necessary to describe the potential of such works to expand knowledge about the surrounding world which could be significant for the listeners. The aim of this article is to present theses put forward by scholars with regard to radio documentaries. Researchers’ analyses are related to the genre’s potential to broaden people’s minds and influence the recipient’s perception.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Antczak J., „Reporterka. Rozmowy z Hanną Krall”, Rosner i Wspólnicy, Warsaw 2007.
Google Scholar

Jakobson R., „Poetyka w świetle językoznawstwa”, in: „Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia”, t. 2, oprac. H. Markiewicz, Wydawnictwo Literackie, Cracow 1976, pp. 22–69.
Google Scholar

Kaziów M., „Artystyczny reportaż radiowy. Reporter: autor i reżyser”, Kontrasty” 1976, No. 3, p. 36.
Google Scholar

Klimczak K., „Funkcje i odbiór reportażu radiowego (na przykładzie wybranej grupy studentów UŁ). Kilka uwag o instytucji słuchacza”, Media – Społeczeństwo – Kultura. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Dziennikarstwa im. Melchiora Wańkowicza w Warszawie 2009, No. 1, pp. 55–65.
Google Scholar

Klimczak K., „Jak go słyszą? Studenci o reportażu radiowym. Uwagi o instytucji słuchacza”, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 2008, No.11, pp. 287–299.
Google Scholar

Klimczak K., Kilka uwag o semantyce dźwięku”, in: „Styl – dyskurs – media”, ed. B. Bogołębska, M. Worsowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Lodz 2010, pp. 471–484.
Google Scholar

Klimczak K., O estetyce i etyce w reportażach Janiny Jankowskiej”, in: „Media Studies. Refleksja nad stanem obecnym”, ed. K. Stępnik, M. Rajewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008, pp. 377–384.
Google Scholar

Krąpiec M.A., „Epistemologia”, in: „Powszechna encyklopedia filozofii”, t. 3, ed. idem, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2002, pp. 193–200.
Google Scholar

Kwiatkowski M.J., „Reporterskie formy radiowe i szkolenie reporterów i sprawozdawców radiowych”, Ośrodek Badania Opinii Publicznej i Studiów Programowych, Warsaw 1965.
Google Scholar

Laboratorium Reportażu, „Idea”, http://www.e-fotowarsztat.pl/o_nas/idea [access: 30.09.2010].
Google Scholar

Maziarski J., „Anatomia reportażu”, Wydawnictwo Literackie, Cracow 1966.
Google Scholar

Miller M., Dziennikarstwo jako narzędzie poznania”, in: „Dziennikarstwo, media, społeczeństwo”, ed. S. Mocek, Instytut Studiów Politycznych PAN, Collegium Civitas, Warsaw 2005, pp. 31–43.
Google Scholar

Pleszkun-Olejniczakowa E., „Od kreacji do znaczenia (Na podstawie wybranych tekstów audialnych)” , in: O mediach i komunikacji”, ed. E. Pleszkun-Olejniczakowa, J. Bachury, M. Worsowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Lodz 2010, pp. 153–186.
Google Scholar

Pleszkun-Olejniczakowa E., O reportażu radiowym”, in: „Reportaż w dwudziestoleciu międzywojennym”, ed. K. Stępnik, M. Piechota, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2004, pp. 115–123.__
Google Scholar

Pruszyński A., „Reportaż radiowy w szkole – możliwości i korzyści”, in: „Reportaż a przemiany społeczne po 1989 roku”, ed. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania: Studium Dziennikarstwa Uniwersytetu Rzeszowskiego, Cracow–Rzeszow 2005, pp. 147–155.
Google Scholar

Skarżyńska M., „Reportaż radiowy w Programie 1 Polskiego Radia”, in: „Język w mediach elektronicznych”, ed. J. Podracki, E. Wolańska, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warsaw 2008, pp. 27–38.
Google Scholar

Steciąg M., „Informacja, wywiad, felieton. Sposób istnienia tradycyjnych gatunków w radiu komercyjnym”, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2006.
Google Scholar

Wolny-Zmorzyński K., „Reportaż — jak go napisać?”, Fosze, Rzeszow 1995.
Google Scholar

Wolny-Zmorzyński K., „Reportaż. Między literaturą a publicystyką”, in: „Dziennikarstwo i świat mediów”, ed. Z. Bauer, E. Chudziński, Cracovia, Cracow 1996, pp. 173–180.
Google Scholar

Opublikowane

2017-04-27

Jak cytować

Czarnek-Wnuk, P. (2017). Cognitive Qualities of Radio Reportage in the Light of Scientific Research. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 35(5), 131–139. https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.10

Numer

Dział

Articles

Inne teksty tego samego autora