The Persuasiveness of a Message and the Problem of Legitimacy

Autor

  • Rafał Leśniczak Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw, Institute of Media Literacy and Journalism

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.05

Słowa kluczowe:

persuasiveness, political communication, the ideal speech situation, emphasis, the legitimacy of power

Abstrakt

The author analyses several selected speeches of Italian politicians: the founder of the Forza Italia party, Silvio Berlusconi; the founder and leader of the Five Stars Movement, Beppe Grillo; and the current Prime Minister of Italy, Matteo Renzi. The study makes it possible to evaluate whether the conditions for the ideale Sprechsituation (the ideal speech situation) of Jürgen Habermas are fulfilled in analysing the public discourse. Particular attention will be given to the relationship between the persuasiveness of the communication and the problem of legitimacy.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

„Anadiploza” [Entry], in: „Słownik języka polskiego PWN”, http://sjp.pwn.pl/sjp/anadiploza; 2549890 [access: 4.11.2015].
Google Scholar

Arystoteles, „Etyka nikomachejska”, as cited in: Aristotelis, “Ethica Nicomachea”, recognovit F. Susemihl, Teubner, Lipsiae 1880.
Google Scholar

Arystoteles, „Etyka wielka”, in: idem, „Dzieła wszystkie”, Vol. 5, transl. D. Gromska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 1996, pp. 338–344.
Google Scholar

Baciak P., „Internet – Agora XXI wieku? Rozważanie w świetle teorii demokracji deliberatywnej autorstwa Jürgena Habermasa”, Global Media Journal – Polish Edition 2006, No. 2 (2), pp. 136–139, http://globalmediajournal.collegium.edu.pl/artykuly/jesien%202006/Baciak-Internet%20-%20Agora%20XXI%20wieku.pdf [access: 4.11.2015].
Google Scholar

„Beppe Grillo: humorysta, bloger, polityk”, http://pl.euronews.com/2012/05/22/beppe-grillo-humorysta-bloger-polityk/ [access: 4.11.2015].
Google Scholar

Capek-Habekovič R., Palaich S., “Parola a te!”, Heinle Cengage Learning, Boston 2009.
Google Scholar

“Chi c’è dietro Beppe Grillo? Ritratto di Casaleggio, lo stratega 5Stelle”, http://www.iltempo.it/politica/2012/10/01/chi-c-e-dietro-beppe-grillo-ritratto-di-casaleggio-lo-stratega-5stelle-1.3130 [access: 11.02.2015].
Google Scholar

Cyceron M.T., „O mówcy”, transl. B. Awianowicz, Wydawnictwo Antyk, Warsaw 2011.
Google Scholar

Daconto C., “I 10 politici più importanti del 2014”, http://www.panorama.it/news/politica/i-10-politici-piu-importanti-2014/ [access: 4.11.2015].
Google Scholar

Dziurlikowska I., „Włoska prezydencja pod znakiem rozwoju”, http://www.uniaeuropejska.org/wloska-prezydencja-pod-znakiem-rozwoju [access: 4.11.2015].
Google Scholar

„Emfaza” [Entry], in: „Słownik języka polskiego PWN”, http://sjp.pwn.pl/slowniki/emfaza.html [access: 4.11.2015].
Google Scholar

Felsner K., Helbig H., Manz T., „Arbeitsbuch Lyrik”, Akademie Verlag GmbH, Berlin 2012.
Google Scholar

Fras J., „Komunikacja polityczna. Wybrane zagadnienia gatunków i języka wypowiedzi”, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wroclaw 2005.
Google Scholar

Gimmler A., “Deliberative Democracy, the Public Sphere and the Internet”, Philosophy & Social Criticism 2001, Vol. 27, pp. 21–39.
Google Scholar

Habermas J., „Vorstudien und Ergänzungen zur Theorie des kommunikativen Handelns”, Frankfurt am Main 1984.
Google Scholar

Kujawska-Lis E., „Dickensowskie anafory w polskim przekładzie”, Prace Językoznawcze 2009, Issue 11, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, pp. 115–133.
Google Scholar

“Matteo Renzi, la mia storia. Chi sono”, http://www.matteorenzi.it/chi-sono/ [access: 4.11.2015].
Google Scholar

Kwintylian, „Kształcenie mówcy. Księgi I, II i X”, transl. and ed. M. Brożek, Ossolineum, Wroclaw 1951.
Google Scholar

Nieć M., „Komunikowanie społeczne i media. Perspektywa politologiczna”, LEX Grupa Wolters Kluwer, Warsaw 2010.
Google Scholar

Pisarek W., „Perswazja – jak ją widzą, jak ją piszą”, in: „Język perswazji publicznej”, ed. K. Mosiołek-Kłosińska, T. Zgółka, Wydawnictwo Poznańskie, Poznan 2003, pp. 9–17.
Google Scholar

„Silvio Berlusconi”, http://ludzie.wprost.pl/sylwetka/Silvio-Berlusconi/ [access: 4.11.2015].
Google Scholar

“The world’s 50 most powerful blogs”, http://www.theguardian.com/technology/2008/mar/09/blogs [access: 4.11.2015].
Google Scholar

Zdunkiewicz D., „Językowe środki perswazji w homiliach (na przykładzie tekstów Jana Pawła II)”, in: „Język a kultura”, Vol. 4 „Funkcje języka i wypowiedzi”, ed. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wiedza o Kulturze, Wroclaw 1991, pp. 149–157.
Google Scholar

Żardecka-Nowak M., „Demokracja deliberatywna jako remedium na ponowoczesny kryzys legitymizacji władzy”, Teka Komisji Politologii i Stosunków Międzynarodowych. Polska Akademia Nauk Oddział w Lublinie 2008, Vol. III, pp. 29–40, http://www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TPol3/Zardecka.pdf [access: 4.11.2015].
Google Scholar

http://archivio.internazionale.it/news/unione-europea/2014/07/02/il-discorso-integrale-di-matteorenzi-al-parlamento-europeo [access: 4.11.2015].
Google Scholar

http://www.beppegrillo.it/videos/0_s49orvgm.php [access: 4.11.2015].
Google Scholar

http://www.repubblica.it/2004/a/sezioni/politica/festaforza/discesa/discesa.html [access: 4.11.2015].
Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=cbkaEeG721Y [access: 4.11.2015].
Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=go4FPwf0aVI [access: 4.11.2015].
Google Scholar

Opublikowane

2017-04-27

Jak cytować

Leśniczak, R. (2017). The Persuasiveness of a Message and the Problem of Legitimacy. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 35(5), 59–73. https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.05

Numer

Dział

Articles

Inne teksty tego samego autora