Źródła ikonograficzne do badań afrykanistycznych. Zarys problematyki
DOI:
https://doi.org/10.18778/1644-857X.17.01.04Słowa kluczowe:
Afryka, kultura, ikonografia, sztuki wizualne, historiaAbstrakt
Celem artykułu jest rozważenie, czy możliwe jest wsparcie badań nad historią i kulturą Afryki Subsaharyjskiej dzięki analizie źródeł ikonograficznych związanych z tym kontynentem. Najistotniejszym powodem takiego postępowania jest zasadniczy brak dokumentów pisanych w tradycyjnej kulturze afrykańskiej. Równie ważnym elementem analiz zawartych w artykule jest zwrócenie uwagi na zróżnicowanie przedstawień wizualnych pochodzących z tego obszaru geograficznego. Kolejną przesłanką do zagłębienia się w ikonografię kontynentu może być próba poszerzenia odbioru kultury Afryki, zwłaszcza zaś próba porzucenia europocentrycznych sposobów opisywania świata.
Pobrania
Bibliografia
Africa Remix: Contemporary Art of a Continent, [katalog wystawy], ed. S. Njami, Düsseldorf–London–Paris–Stockholm 2007.
Google Scholar
Evans-Pritchard E.E., Czary, wyrocznie i magia u Azande, Warszawa 2008.
Google Scholar
Evans-Pritchard E.E., Mani, Azande Secret Society, „Sudan Notes and Records” 1931, vol. XIV, s. 105–48.
Google Scholar
Fagg W., African Majesty: From Grassland and Forest: The Barbara and Murray Frum Collection, May 22–July 12, 1981. Introduction by Alan G. Wilkinson, Toronto 1981.
Google Scholar
Fitzgerald Marriott H.P., The Secret Societies of West Africa, „The Journal of the Anthropological Institute of Great Britain and Ireland” 1899, vol. XXIX, No. 1/2, s. 21–27.
Google Scholar
Imperato P.J., Zamki do drzwi Bamana: symbole i ich znaczenia, [w:] Estetyka Afryki. Antologia, red. M Cymorek, Kraków 2008, s. 171–180.
Google Scholar
A History of Art in Africa, eds M.B. Visona, R. Poynor et al., New York 2007.
Google Scholar
Adeeo A., From orality to visuality: Panegyric and Photography in Contemporary Lagos, Nigeria, „Critical Inquiry” 2012, vol. XXXVIII, No. 2, s. 330–361.
Google Scholar
An Anthology of African Art. The Twentieth Century, eds N. Fall, J. Loup Pivin, New York–Paris 2002.
Google Scholar
Baka-Theis M., Postkolonialne hybrydy. Współcześni artyści nigeryjscy wobec problemu tożsamości i historii, [w:] Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, red. A. Pawłowska, J. Sowińska-Heim, Łódź 2016, s. 151–173.
Google Scholar
Baka-Theis M., Rzeźby bliźniąt Ibedżi. Forma i styl wybranych regionów Królestwa Joruba (Nigeria), [w:] Kultury Afryki, red. A. Nadolska-Styczyńska, Toruń 2009, s. 133–143.
Google Scholar
Bodrogi T., Sztuka Afryki, Wrocław–Budapeszt 1968.
Google Scholar
Burke P., Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012.
Google Scholar
Carruthers J., Arnold M., The life and work of Thomas Baines, Vlaeberg 1995.
Google Scholar
Chirikure S., Metals in Past Societies: A Global Perspective on Indigenous African Metallurgyi, Cape Town 2015.
Google Scholar
Chojnacki S., Ethiopian Crosses: A Cultural History and Chronology, New York 2006.
Google Scholar
Cole H., Art as Verb in Iboland, „African Art” 1969, vol. III, No. 1, s. 34–41, 88.
Google Scholar
Etounga-Manguelle D., Czy Afryce potrzebny jest program dostosowania kulturowego?, [w:] Kultura ma znaczenie, red. L.E. Harrison, S.P. Huntington, Poznań 2000, s. 127–143.
Google Scholar
Fagg W., Afro-Portuguese Ivories, London1959.
Google Scholar
Harvey L.M., Engaging the Orisa: An Exploration of the Yoruba Concepts of Ibeji and Olokun as Theoretical Principles in Black Theology, „Black Theology: An International Journal” 2008, No. 1, s. 61–82.
Google Scholar
Hatcher Evelyn P., Cross-Cultural Issues in Art: Frames for Understanding, Westport 1999.
Google Scholar
Hegel G., Wykłady z historii filozofii, Warszawa 2002, s. 99–101.
Google Scholar
Historia Afryki do początku XIX wieku, red. M. Tymowski, Wrocław 1996.
Google Scholar
Hoffer C.P., Bundu: Political Implications of Female Solidarity in a Secret Society, [w:] Being Female: Reproduction, Power and Change, ed. D. Raphael, Paris 1975, s. 155–164.
Google Scholar
Hountondji P.J., Comments on Contemporary African Philosophy, „UNESCO Journal Diogenes. Paris” 1970, vol. LXXI, No. 2, s. 120–140.
Google Scholar
Hountondji P.J., Sur la „Philosophie africaine”, Paris 1976.
Google Scholar
Journal of residence in Africa 1842–1853, by Thomas Baines, vol. II (1850–1853), ed. R.F Kennedy, Cape Town 1964.
Google Scholar
Kasfir S.L., One tribe, one style? Paradigms in the historiography of African art, „History in Africa” 1984, vol. XI, s. 163–193.
Google Scholar
Lifshitz F., An African Journey Through Its Art, Bloomington 2009.
Google Scholar
Magesa L., African Religion: The Moral Traditions of Abundant Life, New York 1997.
Google Scholar
Mbari Mbayo Club, Encyclopædia Britannica Online Academic Edition. http://www.britannica.com/EBchecked/topic/371338/Mbari-Mbayo-Club (dostęp: 21 XI 2012).
Google Scholar
Mitchell W.J.T., Czego chcą obrazy, Warszawa 2015.
Google Scholar
Nowak B., Ekspansja europejska w Afryce w XVII–XVIII w., [w:] Historia Afryki do początku XIX wieku, red. M. Tymowski, Wrocaw–Warszawa–Kraków 1996, s. 1082–1167.
Google Scholar
Ouzman S., Graffiti as artefact: a contemporary archaeology. Seminar paper presented to Department of Sociology, „Anthropology & Development Studies” 2010, March 10, University of Johannesburg, s. 11–15.
Google Scholar
Oyeshile O.A., Re-teoretyzowanie rodzimej sztuki i estetyki w rozwoju Afryki – na przykładzie ludu Joruba, [w:] Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, red. A. Pawłowska, J. Sowińska-Heim, Łódź 2016, s. 20–38.
Google Scholar
Panofsky E., Studia z historii sztuki, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1971.
Google Scholar
Pawłowska A., O potrzebie tworzenia kolekcji sztuki afrykańskiej, [w:] Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, red. M. Popczyk, Katowice 2006, s. 272–281.
Google Scholar
Pawłowska A., Przemiany w tradycyjnej estetyce afrykańskiej i jej relacje z kulturą europejską, [w:] Wizje i Re-wizje. Wielka Księga Estetyki w Polsce, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007, s. 181–192.
Google Scholar
Pawłowska A., Sztuka i kultura Południowej Afryki. W poszukiwaniu tożsamości artystycznej na tle przekształceń historycznych, Łódź 2013.
Google Scholar
Piłaszewicz S., Religie Afryki, Warszawa 2000.
Google Scholar
Ross A., Congo Native Art has U.S. Avocate, „New York Times” 1953, Aug. 22, s. 7.
Google Scholar
Rubinkowska-Anioł H., Antika – Ethiopian airport art as a construction of tradition [w druku].
Google Scholar
Rubinkowska-Anioł H., The Paintings in St. George Church in Addis Ababa as a Method of Conveying Information about History and Power in 20th-century Ethiopia, „Studies of the Department of African Languages and Cultures” 2015, vol. XLIX, s. 115–141.
Google Scholar
Segy L., The Yoruba Ibeji statue, „Acta Tropica” 1970, vol. XXVII, s. 97–145.
Google Scholar
Skonieczko D., Frank McEwen – ojciec nowoczesnej szkoły rzeźbiarskiej w Zimbabwe, [w:] Toruńskie studia o sztuce orientu. Kultury Afryki w świecie tradycji, przemian i znaczeń, red. A. Nadolska-Styczyńska, Toruń 2009, s. 155–160.
Google Scholar
The Idol in the Age of Art. Objects, Devotions and the Early Modern World, eds M. Cole, R.E. Zorach, Burlington 2009.
Google Scholar
Thiele A., Sztuka Afryki, Warszawa 1974.
Google Scholar
Tolia-Kelly D., Morris A., Disruptive Aesthetics? Revisiting the „Burden of Representation” in the Art of Chris Ofili and Yinka Shonibare, „Thrid Text” 2004, vol. VIII, s. 153–167.
Google Scholar
Trevor-Roper H., The Past and Present: History and Sociology „Past and Present” 1969, vol. XLII, s. 3–17.
Google Scholar
Tymowski M., Europejczycy i Afrykanie: Wzajemne odkrycia i pierwsze kontakty, Toruń 2017.
Google Scholar
Vansina J., Oral Tradition as History, Madison 1965.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 © Copyright by Authors, Łódź 2018; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2018
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.