Język a płeć w wybranych aspektach dyskursu katolickiego
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.55.10Słowa kluczowe:
katolicyzm, Biblia, mistyka, teologia feministyczna, dyskryminacja kobietAbstrakt
Artykuł przedstawia rozumienie ról płciowych mężczyzn i kobiet w wybranych aspektach dyskursu katolickiego: Biblii, doktrynie, liturgii i mistyce. Dowodzi, że biblijna wizja ról mężczyzn i kobiet deprecjonująca kobiety jest ciągle obecna w doktrynie i liturgii katolicyzmu, a w średniowiecznym katolicyzmie Pieśń nad Pieśniami była podstawą „mistyki oblubieńczej” i tekstów mistycznych o konotacjach seksualnych. Biblijne rozumienie płci zarówno w wymiarze biologicznym, jak i społeczno-kulturowym jest nadal widoczne we współczesnym dyskursie katolickim w Polsce, czego dowodzą krytyczny stosunek hierarchii Kościoła do osób z grupy LGBT+ oraz inicjatywy katolików mężczyzn odwołujące się do metaforyki militarnej.
Pobrania
Bibliografia
Adamczyk J., 2006, Możliwość udziału kobiet w ministerialnej posłudze Kościoła, „Poznańskie Studia Teologiczne” 20, s. 179–200.
Google Scholar
Adamiak E., 2001, Kobieta w Kościołach i wspólnotach chrześcijańskich. Próba syntezy teologicznej, „Poznańskie Studia Teologiczne” 11, s. 91–114.
Google Scholar
Arcybiskup Jędraszewski o tęczowej zarazie, 2019, https://tvn24.pl/polska/arcybiskup-marek-jedraszewski-teczowa-zaraza-zamiast-czerwonej-ra957818-2308295 (dostęp 18.09.2020).
Google Scholar
Badyda E., 2011, Kobieta ksiądz i co dalej? O problemach językowych związanych z ordynowaniem kobiet na duchownych, „Poradnik Językowy” 3, s. 30–43.
Google Scholar
Baron A., 2011, Kobieta w świadectwach Kościoła starożytnego, w: Ł. Kamykowski, Z.J. Kijas, A. Napiórkowski (red.), Kobieta w Kościele: materiały z sesji ekumenicznej zorganizowanej przez Międzywydziałowy Instytut Ekumenii i Dialogu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie oraz Oddział Krakowski Polskiej Rady Ekumenicznej, 18 listopada 2008 roku, Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Wydawnictwo Naukowe, s. 9–53.
Google Scholar
Breviarium Fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, 2007, oprac. I. Bokwa, T. Gacia, S. Laskowski, H. Wojtowicz, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
Google Scholar
Bynum W.C., 1987, Holy Feast and Holy Fast: The Religious Significance of Food to Medieval Women, Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press.
Google Scholar
Dailey P., 2012, The Body and Its Senses, w: A. Hollywood, P.Z. Beckman (red.), The Cambridge Companion to Christian Mysticism, Cambridge: Cambridge University Press, s. 264–276.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CCO9781139020886.020
Dijk T. van, 2001, Badania nad dyskursem, w: T. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 9–44.
Google Scholar
Duda S., 2020, Mistyczne wodzenie na pokuszenie, „Więź” 3, s. 65–80.
Google Scholar
Flotow L. von, 2016, Translation and Gender. Translating in the Era of Feminism, London: Routledge.
Google Scholar
Fudge T., 2016, Medieval Religion and Its Anxieties. History and Mystery in Other Middle Ages, London: Palgrave Macmillan.
Google Scholar
Gomola A., 2007, Czy Biblia mówi to, co mówi? Feministyczna interpretacja tekstu biblijnego Elisabeth Schüssler Fiorenzy, „Er(r)Go. Teoria – Literatura – Kultura” 14, s. 43–51.
Google Scholar
Gomola A., 2009, Język inkluzywny w angielskich i polskich przekładach Biblii: moda, fanaberia, potrzeba?, w: S. Koziara, W. Przyczyna (red.), Polszczyzna biblijna – między tradycją a współczesnością, Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos, s. 167–181.
Google Scholar
Gomola A., 2010a, Bóg Kobiet. Studium językoznawczo-teologiczne, Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos.
Google Scholar
Gomola A., 2010b, Myśl feministyczna w przekładach Biblii, „Przekładaniec” 2 (24), s. 212–227.
Google Scholar
Gomola A., 2016, Aspects of gender neutral language in selected English and Polish translations of the New Testament, ,,Open Theology” 2 (1), s. 621–635.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/opth-2016-0049
Gomola A., 2018, Propozycje liturgiczne Kościoła kobiet (Women Church): Analiza językoznawcza, w: B. Drabik, W. Przyczyna (red.), Język w liturgii, Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos, s. 439–450.
Google Scholar
Górecka M., 2005, Średniowieczna mistyka kobiet jako osobliwy fenomen kulturowy średniowiecza, „Roczniki Humanistyczne” 4, s. 227–240.
Google Scholar
Götz I.L., 2004, Sex and mysticism, „CrossCurrents” 54, s. 7–22.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2004.00016.x
Habrajska G., 1994, Obraz kobiety w Biblii, w: J. Anusiewicz, K. Handke (red.), „Język a Kultura” t. 9, s. 45–74.
Google Scholar
Halkes C., 1993, Magnificat. Pieśń Protestu, „Więź” 1, s. 78–81.
Google Scholar
Jakubek-Raczkowska M., 2014, „Amoris sagittae et spicula”. Cielesne aspekty mistyki bł. Doroty z Mątów – próba reinterpretacji, „Studia Elbląskie” 15, s. 165–187.
Google Scholar
Johnson E.A., 1992, She Who Is: The Mystery of God in Feminist Theological Discourse, New York: Crossroad.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/S036096690002750X
Kołakowski L., 1987, Jeśli Boga nie ma... O Bogu, diable, grzechu i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii, przekł. T. Baszniak, M. Panufnik, Londyn: Aneks.
Google Scholar
Konferencja Episkopatu Polski, 2020, https://episkopat.pl/dokumenty/#1455586207642-3be64013-5c40 (dostęp 18.09.2020).
Google Scholar
Koziara S., 1994, Status i funkcja form adresatywnych w języku współczesnych kazań, w: W. Przyczyna (red.), Fenomen Kazania, Kraków: Homo Dei, s. 136–145.
Google Scholar
Krakowiak C., 2006, Lektor w historii i we współczesnych dokumentach Kościoła. Kobieta lektor, „Anamnesis” 46, s. 59–73.
Google Scholar
Kramarae C., 2007, Teoria zagłuszanej grupy, w: E. Griffin (red.), Podstawy komunikacji społecznej, przekł. O. i W. Kubińscy, M. Kacmajor, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 499–509.
Google Scholar
Lakoff R., 2004, Language and Woman’s Place. Text and Commentaries, Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar
Leszczyńska K., Zych Ł., 2011, Wzory kobiecości w dyskursie Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce, w: K. Slany (red.), Kalejdoskop genderowy. W drodze do poznania płci społeczno-kulturowej w Polsce, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 201–216.
Google Scholar
Łaziński M., 2006, O panach i paniach. Polskie rzeczowniki tytularne i ich asymetria rodzajowo-płciowa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Maciejowski J., 2010, Meandry mistyki: między herezją a ortodoksją, „Znak” 661, s. 61–70.
Google Scholar
Majewski J., 2005, Teologia na rozdrożach, Kraków: Znak.
Google Scholar
Majewski J., 2014, Watykańska strażniczka ortodoksji a teologia. O kilku problemach Kościoła na przełomie XX i XXI wieku, „Znak” 705, s. 15–25.
Google Scholar
Maliszewska A., 2020, „Nowy feminizm” Jana Pawła II. Krytyczna ocena z perspektywy katolicko-feministycznej, „Studia Bobolanum” 1 (31), s. 71–97.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.30439/2020.1.4
McAleese M., 2018, The time is now for change in the Catholic Church, https://voicesoffaith.org/conversations-1/2018/3/23/mary-mcaleese-opening-keynote-international-womens-day-2018 (dostęp 8.10.2020).
Google Scholar
McGinn B., McGinn Ferris P., 2009, Mistycy wczesnochrześcijańscy. Wizje Boga u mistrzów duchowych, przekł. E.E. Nowakowska, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
McGowin H.E., 2011, Eroticism and Pain in Mechthild of Magdeburg’s ‘The Flowing Light’, „New Blackfriars” 92 (1041), s. 607–622.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-2005.2010.01392.x
Mollenkott V., 1994, The Divine Feminine. The Biblical Imagery of God as Female, New York: Crossroad.
Google Scholar
Mszał Rzymski dla diecezji polskich, 1986, Poznań–Warszawa: Pallotinum.
Google Scholar
Nobus D., 2015, The Sculptural Iconography of Feminine Jouissance. Lacan’s Reading of Bernini’s Saint Teresa in Ecstasy, „The Comparatist” 39, s. 22–46.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1353/com.2015.0019
Ohler A., 1996, Postacie kobiet w Biblii, przekł. H. Podgórni, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Ostafiński W., 2011, Waga pierwszego zdania, czyli jak zaczynać kazanie, „Roczniki Liturgiczno-Homiletyczne” 2 (58), s. 193–212.
Google Scholar
Petry Mroczkowska J., 2008, Kobiety na II Soborze Watykańskim, „Znak” 642, s. 90–98.
Google Scholar
Podgórska J., 2020, Rycerki czy kusicielki, „Polityka” 4, s. 28–30.
Google Scholar
Prezydium Konferencji Episkopatu Polski, 2020, Oświadczenie Prezydium Konferencji Episkopatu Polski w sprawie Konwencji Stambulskiej, https://episkopat.pl/prezydium-episkopatu-ws-konwencji-stambulskiej-malzenstwo-to-trwaly-zwiazek-kobiety-i-mezczyzny-2/ (dostęp 18.09.2020).
Google Scholar
Prusak J., 2020, Obrona zamiast dialogu, https://www.tygodnikpowszechny.pl/obrona-zamiast-dialogu-164649 (dostęp 18.09.2020).
Google Scholar
Ratzinger J., Messori V., 1986, Raport o stanie wiary. Z ks. kardynałem Josephem Ratzingerem rozmawia Vittorio Messori, przekł. Z. Oryszyn, J. Chrapek, Kraków: Znak.
Google Scholar
Russell L.M. (red.), 2004, Feminist Interpretation of the Bible, Oxford: Blackwell.
Google Scholar
Rzecznik Episkopatu: ambony kościelne służą wyłącznie do głoszenia Słowa Bożego, 2020, https://www.niedziela.pl/artykul/54867/Rzecznik-Episkopatu-ambony-koscielne (dostęp 18.09.2020).
Google Scholar
Schüssler Fiorenza E., 1984, Bread Not Stone. The Challenge of Feminist Biblical Interpretation, Boston: Beacon Press.
Google Scholar
Schüssler Fiorenza E., 1992, But She Said. Feminist Practices of Biblical Interpretation, Boston: Beacon Press.
Google Scholar
Schüssler Fiorenza E., 1994, Searching the Scriptures, London: S.C.M. Press.
Google Scholar
Schüssler Fiorenza E., 2013, Kościół Kobiet. Hermeneutyczny Środek Feministycznej Interpretacji Biblii, „Praktyka Teoretyczna” 8 (2), s. 197–217.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/prt.2013.2.9
Simon S., 2010, Gender in Translation. Cultural Identity and the Politics of Transmission, London–New York: Routledge.
Google Scholar
Slade C., 1995, St. Teresa of Avila. Author of a Heroic Life, Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press.
Google Scholar
Spodnie nie dla kobiety, 2020, https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,26283908,kobieta-nie-bedzie-nosila-ubioru-mezczyzny-katolicko-narodowa.html (dostęp 18.09.2020).
Google Scholar
Stypa H., 2011, Bracia i siostry – rytuały językowe na przykładzie mszy świętej, w: M. Cieszkowski, J. Szczepaniak (red.), Język, rytuał, płeć, Bydgoszcz: Bydgoskie Towarzystwo Naukowe, s. 85–97.
Google Scholar
Szwed A., 2015, Ta druga: obraz kobiety w nauczaniu Kościoła rzymskokatolickiego i w świadomości księży, Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Google Scholar
Tanner N., 2015, Krótka historia Kościoła katolickiego. Nowe spojrzenie, przekł. A. Gomola, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Tomasz z Akwinu, 1980, Człowiek. Cz. 2. 1. 85–102, przekł. S. Bełch, London: Veritas.
Google Scholar
Trible P., 2002, Texts of Terror. Literary-Feminist Readings of Biblical Narratives, London: SCM.
Google Scholar
Waszakowa K., 1993, Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego. Rzeczowniki z formantami paradygmatycznymi, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Wiewiór S., 2012, Zwroty adresatywne współczesnych kazań, „Język–Szkoła–Religia” 7 (2), s. 89–97.
Google Scholar
Wilken R.L., 2015, Pierwsze tysiąc lat. Historia chrześcijaństwa, przekł. A. Gomola, Kraków: Wydawnictwo M.
Google Scholar
Wipszycka E., 1994, Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa: PIW.
Google Scholar
Wojownicy Maryi, 2017, https://www.facebook.com/WMaryi/posts/d41d8cd9/425973114429562/ (dostęp 18.09.2020).
Google Scholar
Wojownicy Maryi, 2020, http://www.wojownicymaryi.pl/ (dostęp 18.09.2020).
Google Scholar
Young F., 2001, Sexuality and Devotion: Mystical Readings of the Song of Songs, „Theology & Sexuality” 14, s. 80–96.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/135583580100701407
Żołnierze Chrystusa, 2020, https://xn--ch-vva.pl/ (dostęp 18.09.2020).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.