Rational communication as a value of the public sphere
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.58.2.30Keywords:
public debate, discussion, Jűrgen Habermas, communication, rationality, public sphereAbstract
The article concerns the issue of communication in the public sphere. The material consists of radio and television discussions from 2004 to 2024, in which the interlocutors reveal differences in views regarding power, resources and sanctions. The aim of the paper is to indicate what elements of cognitive and interactive communication competences of journalists and their interlocutors are particularly responsible for the rationality of the discussion. The research procedure includes explaining concepts such as the public sphere, public debate and defining the conditions of rationality in public communication, taking into account the views of J. Habermas. The article adopts a subjective, relational concept of values that are recognized through reflection. It was assumed that rationality of action is an important element of the communicative competence of debate participants and is manifested, among others, by: in compliance with initial assumptions, adequate recognition of the situation, and the ability to reflect on discussion procedures.
Downloads
References
Buksiński T., 2011, Publiczne sfery i religie, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM.
Google Scholar
Buksiński T., 2014, Podstawy aksjologiczne sfery publicznej, „Filo–Sofija”, t. 1, nr 24, s. 21–42.
Google Scholar
Cegieła A., 2022, Dyskurs publiczny w warunkach wolności słowa. Perspektywa etyki komunikacji, „Poradnik Językowy”, z. 1, s. 34–49. https://doi.org/10.33896/PorJ.2022.1.2
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2022.1.2
Czyżewski M., 2013, Teorie dyskursu i dyskursy teorii, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2, s. 3–25. https://doi.org/10.2478/kultura-2013-0011
Google Scholar
Dobek-Ostrowska B., 2006, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa: PWN.
Google Scholar
Habermas J., 1999, Teoria działania komunikacyjnego, t. 1., tłum. A.M. Kaniowski, Warszawa: PWN.
Google Scholar
Habermas J., 2008a, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, przekł. W. Lipnik, M. Łukasiewicz, Warszawa: PWN.
Google Scholar
Habermas J., 2008b, Działanie zorientowane na osiągnięcie porozumienia, przekł. R. Marszałek, w: A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Współczesne teorie socjologiczne, t. 1–2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 969–974.
Google Scholar
Kampka A., 2014, Debata publiczna. Zmiany społecznych norm komunikacji, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Mrozowski M., 2001, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra.
Google Scholar
Oleksyn T., 2006, Zarządzanie kompetencjami teoria i praktyka, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Google Scholar
Pałuszyńska E., 2012, Strategie dziennikarzy i ich rozmówców w medialnym dyskursie publicznym, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/7525-749-6
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-749-6
Strelau J., 2000, Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Szacki J., 2006, Historia myśli socjologicznej, Warszawa: PWN.
Google Scholar
Sztompka P., 2012, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.