Rational communication as a value of the public sphere

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.58.2.30

Keywords:

public debate, discussion, Jűrgen Habermas, communication, rationality, public sphere

Abstract

The article concerns the issue of communication in the public sphere. The material consists of radio and television discussions from 2004 to 2024, in which the interlocutors reveal differences in views regarding power, resources and sanctions. The aim of the paper is to indicate what elements of cognitive and interactive communication competences of journalists and their interlocutors are particularly responsible for the rationality of the discussion. The research procedure includes explaining concepts such as the public sphere, public debate and defining the conditions of rationality in public communication, taking into account the views of J. Habermas. The article adopts a subjective, relational concept of values that are recognized through reflection. It was assumed that rationality of action is an important element of the communicative competence of debate participants and is manifested, among others, by: in compliance with initial assumptions, adequate recognition of the situation, and the ability to reflect on discussion procedures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buksiński T., 2011, Publiczne sfery i religie, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM.
Google Scholar

Buksiński T., 2014, Podstawy aksjologiczne sfery publicznej, „Filo–Sofija”, t. 1, nr 24, s. 21–42.
Google Scholar

Cegieła A., 2022, Dyskurs publiczny w warunkach wolności słowa. Perspektywa etyki komunikacji, „Poradnik Językowy”, z. 1, s. 34–49. https://doi.org/10.33896/PorJ.2022.1.2
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2022.1.2

Czyżewski M., 2013, Teorie dyskursu i dyskursy teorii, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2, s. 3–25. https://doi.org/10.2478/kultura-2013-0011
Google Scholar

Dobek-Ostrowska B., 2006, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa: PWN.
Google Scholar

Habermas J., 1999, Teoria działania komunikacyjnego, t. 1., tłum. A.M. Kaniowski, Warszawa: PWN.
Google Scholar

Habermas J., 2008a, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, przekł. W. Lipnik, M. Łukasiewicz, Warszawa: PWN.
Google Scholar

Habermas J., 2008b, Działanie zorientowane na osiągnięcie porozumienia, przekł. R. Marszałek, w: A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Współczesne teorie socjologiczne, t. 1–2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 969–974.
Google Scholar

Kampka A., 2014, Debata publiczna. Zmiany społecznych norm komunikacji, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Mrozowski M., 2001, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra.
Google Scholar

Oleksyn T., 2006, Zarządzanie kompetencjami teoria i praktyka, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Google Scholar

Pałuszyńska E., 2012, Strategie dziennikarzy i ich rozmówców w medialnym dyskursie publicznym, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/7525-749-6
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7525-749-6

Strelau J., 2000, Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Szacki J., 2006, Historia myśli socjologicznej, Warszawa: PWN.
Google Scholar

Sztompka P., 2012, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Google Scholar

Published

2024-12-30

How to Cite

Pałuszyńska, E. (2024). Rational communication as a value of the public sphere. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 58(2), 491–502. https://doi.org/10.18778/0208-6077.58.2.30