Titles of sports videoblog episodes — their structure, functions and methods of influencing viewers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.16

Keywords:

language norm, medioonomastics, sports journalism, title, vlog, YouTube

Abstract

The subject of the article are the titles appearing in online videos — sports vlogs run by Polish journalists on YouTube. The research was prepared using the perspective of medioonomastics. It confirms that titles are created in accordance with the basic principles formulated by copywriters and Internet marketing specialists. The results of the analysis are presentation of the structure of the titles of sports vlogs episodes, description of the most frequently used methods of influencing the recipient by youtubers and an indication of the basic functions of the discussed element.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akademia twórców YouTube, https://creatoracademy.youtube.com (access: 25.05.2021).
Google Scholar

Bereś S., 1974, Problematyka komunikatywności i metaforyczności nagłówków prasowych na przykładzie “Słowa Polskiego”, “Wrocławski Rocznik Prasoznawczy”, pp. 92–119.
Google Scholar

Burska K., 2014, Wykorzystanie nazw własnych do modyfikacji frazemów w nagłówkach prasy sportowej (na przykładzie tygodnika “Piłka Nożna” i miesięcznika “Piłka Nożna Plus”), in: K. Burska, B. Cieśla (eds.), Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 27–48. https://doi.org/10.18778/7969-405-1.03
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-405-1.03

Dąbkowski G., 2014, Potoczność w nagłówkach polskich i czeskich portali internetowych, “Poradnik Językowy” 3, pp. 47–60.
Google Scholar

Dobrzyńska T., 1991, Tekst: próba syntezy, “Pamiętnik Literacki” 82(2), pp. 142–183.
Google Scholar

Filipczak-Białkowska A., 2018, Luka informacyjna jako czynnik wyzwalający zaciekawienie odbiorcy (na podstawie analizy nagłówków artykułów zamieszczonych w wybranych portalach internetowych), “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 48(2), pp. 245–262. https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.17
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.17

Furman W., 2006, Tytuł, in: W. Pisarek (ed.), Słownik terminologii medialnej, Kraków: Universitas, pp. 225.
Google Scholar

Gajda S., 1987, Społeczne determinacje nazw własnych tekstów (tytułów), “Socjolingwistyka” 6, pp. 79–89.
Google Scholar

Grochala B., 2017, Igrzyska olimpijskie w nagłówkach zamknięte, “Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II” 60(2), pp. 21–35. https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.2.21-35
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.2.21-35

Kacperska B., 2020, Wideoblogi sportowe jako najnowsza forma wypowiedzi dziennikarskiej, in: K. Burska, B. Cieśla (eds.), Medialne oblicza sportu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 97–114.
Google Scholar

Kasiak M., 2016a, Pozyskiwanie odbiorcy w tytułach prasowych. Analiza wybranych przykładów z tygodników opinii, “Acta Humana” 7, pp. 119–131. http://dx.doi.org/10.17951/ah.2016.7.119
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/ah.2016.7.119

Kasiak M., 2016b, Artykuł publicystyczny w prasie i w internecie. Analiza porównawcza, “Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 8/19, pp. 189–206.
Google Scholar

Łempicka A., 2016, Jak pozycjonować filmy na YouTube? Najważniejsze czynniki rankingowe, https://sempai.pl/blog/pozycjonowac-filmy-youtube-najwazniejsze-czynniki-rankingowe/ (access: 25.05.2021).
Google Scholar

Maciejak K., 2018, YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków: Universitas.
Google Scholar

Pałuszyńska E., 2006, Nagłówki w “Gazecie Wyborczej” (ekspresywna leksyka, frazematyka, metaforyka), Łódź: Piktor.
Google Scholar

Pałuszyńska E., 2016, Zmiany w językowej formie nagłówków prasowych, “Rozprawy Komisji Językowej ŁTN” 62, pp. 103–115.
Google Scholar

Pawłowska I., 2010, Nagłówek w sieci: budowa i funkcja nagłówków prasowych na przykładzie internetowego portalu miejskiego e-sosnowiec.pl, “Rocznik Prasoznawczy” 4, pp. 105–118.
Google Scholar

Pisarek W., 1967, Poznać prasę po nagłówkach! Nagłówek wypowiedzi prasowej w oświetleniu lingwistycznym, Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych.
Google Scholar

Pisarek W., 2002, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków: Universitas.
Google Scholar

Podgórski D., 2018, Pozycjonowanie na YouTube — 10 czynników, które musisz wziąć pod uwagę + porady, https://marketingwsieci.pl/pozycjonowanie-na-youtube-10-czynnikow-ktore-musisz-wziac-pod-uwage-porady/ (access: 25.05.2021).
Google Scholar

Skowronek K., 2000, Między “Bluszczem” a “Cosmopolitan”. Tytuły polskich czasopism kobiecych XX wieku, “Onomastica” 45, pp. 268–287.
Google Scholar

Skowronek K., Rutkowski M., 2004, Media i nazwy. Z zagadnień onomastyki medialnej, Kraków: Lexis.
Google Scholar

Ślawska M., 2008, Tytuł — najmniejszy tekst prasowy, “Rocznik Prasoznawczy” 2, pp. 117–126.
Google Scholar

Wojenka-Karasek M., 2014, Tytuł prawdę Ci powie? Słowotwórcze zabiegi w nagłówkach “Polityki”, in: K. Burska, B. Cieśla (eds.), Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 71–86. https://doi.org/10.18778/7969-405-1.06
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-405-1.06

Zalepa D., 2014, Kompozycja w fotografii, https://kameralna.com.pl/kompozycja-fotografii/ (access: 28.05.2021).
Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., 2005, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków: Universitas.
Google Scholar

Downloads

Published

2022-12-21

How to Cite

Kacperska, B. (2022). Titles of sports videoblog episodes — their structure, functions and methods of influencing viewers. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 56, 269–282. https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.16