Titles of sports videoblog episodes — their structure, functions and methods of influencing viewers
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.16Keywords:
language norm, medioonomastics, sports journalism, title, vlog, YouTubeAbstract
The subject of the article are the titles appearing in online videos — sports vlogs run by Polish journalists on YouTube. The research was prepared using the perspective of medioonomastics. It confirms that titles are created in accordance with the basic principles formulated by copywriters and Internet marketing specialists. The results of the analysis are presentation of the structure of the titles of sports vlogs episodes, description of the most frequently used methods of influencing the recipient by youtubers and an indication of the basic functions of the discussed element.
Downloads
References
Akademia twórców YouTube, https://creatoracademy.youtube.com (access: 25.05.2021).
Google Scholar
Bereś S., 1974, Problematyka komunikatywności i metaforyczności nagłówków prasowych na przykładzie “Słowa Polskiego”, “Wrocławski Rocznik Prasoznawczy”, pp. 92–119.
Google Scholar
Burska K., 2014, Wykorzystanie nazw własnych do modyfikacji frazemów w nagłówkach prasy sportowej (na przykładzie tygodnika “Piłka Nożna” i miesięcznika “Piłka Nożna Plus”), in: K. Burska, B. Cieśla (eds.), Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 27–48. https://doi.org/10.18778/7969-405-1.03
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-405-1.03
Dąbkowski G., 2014, Potoczność w nagłówkach polskich i czeskich portali internetowych, “Poradnik Językowy” 3, pp. 47–60.
Google Scholar
Dobrzyńska T., 1991, Tekst: próba syntezy, “Pamiętnik Literacki” 82(2), pp. 142–183.
Google Scholar
Filipczak-Białkowska A., 2018, Luka informacyjna jako czynnik wyzwalający zaciekawienie odbiorcy (na podstawie analizy nagłówków artykułów zamieszczonych w wybranych portalach internetowych), “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 48(2), pp. 245–262. https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.17
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.17
Furman W., 2006, Tytuł, in: W. Pisarek (ed.), Słownik terminologii medialnej, Kraków: Universitas, pp. 225.
Google Scholar
Gajda S., 1987, Społeczne determinacje nazw własnych tekstów (tytułów), “Socjolingwistyka” 6, pp. 79–89.
Google Scholar
Grochala B., 2017, Igrzyska olimpijskie w nagłówkach zamknięte, “Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II” 60(2), pp. 21–35. https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.2.21-35
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.2.21-35
Kacperska B., 2020, Wideoblogi sportowe jako najnowsza forma wypowiedzi dziennikarskiej, in: K. Burska, B. Cieśla (eds.), Medialne oblicza sportu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 97–114.
Google Scholar
Kasiak M., 2016a, Pozyskiwanie odbiorcy w tytułach prasowych. Analiza wybranych przykładów z tygodników opinii, “Acta Humana” 7, pp. 119–131. http://dx.doi.org/10.17951/ah.2016.7.119
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/ah.2016.7.119
Kasiak M., 2016b, Artykuł publicystyczny w prasie i w internecie. Analiza porównawcza, “Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 8/19, pp. 189–206.
Google Scholar
Łempicka A., 2016, Jak pozycjonować filmy na YouTube? Najważniejsze czynniki rankingowe, https://sempai.pl/blog/pozycjonowac-filmy-youtube-najwazniejsze-czynniki-rankingowe/ (access: 25.05.2021).
Google Scholar
Maciejak K., 2018, YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Pałuszyńska E., 2006, Nagłówki w “Gazecie Wyborczej” (ekspresywna leksyka, frazematyka, metaforyka), Łódź: Piktor.
Google Scholar
Pałuszyńska E., 2016, Zmiany w językowej formie nagłówków prasowych, “Rozprawy Komisji Językowej ŁTN” 62, pp. 103–115.
Google Scholar
Pawłowska I., 2010, Nagłówek w sieci: budowa i funkcja nagłówków prasowych na przykładzie internetowego portalu miejskiego e-sosnowiec.pl, “Rocznik Prasoznawczy” 4, pp. 105–118.
Google Scholar
Pisarek W., 1967, Poznać prasę po nagłówkach! Nagłówek wypowiedzi prasowej w oświetleniu lingwistycznym, Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych.
Google Scholar
Pisarek W., 2002, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Podgórski D., 2018, Pozycjonowanie na YouTube — 10 czynników, które musisz wziąć pod uwagę + porady, https://marketingwsieci.pl/pozycjonowanie-na-youtube-10-czynnikow-ktore-musisz-wziac-pod-uwage-porady/ (access: 25.05.2021).
Google Scholar
Skowronek K., 2000, Między “Bluszczem” a “Cosmopolitan”. Tytuły polskich czasopism kobiecych XX wieku, “Onomastica” 45, pp. 268–287.
Google Scholar
Skowronek K., Rutkowski M., 2004, Media i nazwy. Z zagadnień onomastyki medialnej, Kraków: Lexis.
Google Scholar
Ślawska M., 2008, Tytuł — najmniejszy tekst prasowy, “Rocznik Prasoznawczy” 2, pp. 117–126.
Google Scholar
Wojenka-Karasek M., 2014, Tytuł prawdę Ci powie? Słowotwórcze zabiegi w nagłówkach “Polityki”, in: K. Burska, B. Cieśla (eds.), Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 71–86. https://doi.org/10.18778/7969-405-1.06
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-405-1.06
Zalepa D., 2014, Kompozycja w fotografii, https://kameralna.com.pl/kompozycja-fotografii/ (access: 28.05.2021).
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., 2005, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.