The culture of communication in streaming: donations and reactions — a case study
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.14Keywords:
donations, livestreaming, communication standard, online communityAbstract
The aim of the article is to indicate selected features of messages sent in online donations during live broadcasts on YouTube. The research material consisted of 10 gaming livestreams broadcasted in 2020 by one streamer. The authors analyzed over 800 messages using the method of qualitative content analysis, indicating the scale of the occurrence of communication forms such as salute, farewell, greeting or community’s catchword. In addition, the analysis also included streamer’s reactions.
Downloads
References
Benitez C., 2021, The Ultimate List of Live Streaming Statistics for 2021, https://findstack.com/live-streaming-statistics/ (dostęp: 3.11.2021).
Google Scholar
Cyrek B., 2020, YouTube jako serwis społecznościowy — w stronę klasyfikacji witryny, „Zarządzanie Mediami” 8(2), s. 119–136. https://doi.org/10.4467/23540214ZM.20.026.11805
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/23540214ZM.20.026.11805
Fiske J., 1999, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, przekł. A. Gierczak, Wrocław: Astrum.
Google Scholar
Goban-Klas T., 2009, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Hale T., 2013, From Jackasses to Superstars: A Case for the Study of „Let’s Play”, Media, Culture & Identity MA, University of Roehampton.
Google Scholar
Hine C., 2000, Virtual Etnography, London–Thousand Oaks–New Delhi: SAGE.
Google Scholar
Hopfinger M., 2003, Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Warszawa: Sic!
Google Scholar
Klimko M., 2019, Jak żyją zagrajmerzy, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1786780,1,jak-zyja-zagrajmerzy.read (dostęp: 28.11.2020).
Google Scholar
Lisowska-Magdziarz M., 2013, Metodologia badań nad mediami — nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania, „Studia Medioznawcze” 53(2), s. 27–42.
Google Scholar
McQuail D., 2007, Teoria komunikowania masowego, przekł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
OJ UW — Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego, https://nowewyrazy.uw.edu.pl/haslo/stream.html (dostęp: 9.04.2022).
Google Scholar
Pamuła I., 2016, Gram, więc jestem. Instancja autorska a konwencja let’s play w serii „File System Aging” Roberta Florence’a, „Replay. The Polish Journal of Game Studies” 1, s. 143–152. https://doi.org/10.18778/2391-8551.03.08
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2391-8551.03.08
Przegalińska A., Jemielniak D., 2015, Jakościowe metody badawcze interakcji wirtualnych, w: M. Kostera (red.), Metody badawcze w zarządzaniu humanistycznym, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.
Google Scholar
Recktenwald D., 2018, The Discourse of Online Live Streaming on Twitch: Communication between Conversation and Commentary, https://theses.lib.polyu.edu.hk/handle/200/9795 (dostęp: 3.11.2021).
Google Scholar
Rotman D., Preece J., 2010, The ‘WeTube’ in YouTube — creating an online community through video sharing, „International Journal of Web Based Communities” 6(3), s. 317–333. https://doi.org/10.1504/IJWBC.2010.033755
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1504/IJWBC.2010.033755
Urbańska-Galanciak D., 2005, Elementy socjolektu graczy komputerowych, w: A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko (red.), Język @ multimedia, Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji TWP, s. 438–447.
Google Scholar
Woliński M., 2019, Automatyczna analiza składniowa języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323536147
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323536147
YouTube Creators, 2020, Superczat i supernaklejki: konfiguracja i wskazówki, https://www.youtube.com/watch?v=ZXwpWEbAmd0 (dostęp: 3.11.2021).
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.