Tytuły odcinków wideoblogów sportowych — ich struktura, funkcje i sposoby oddziaływania na odbiorcę
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.16Słowa kluczowe:
norma językowa, medioonomastyka, dziennikarstwo sportowe, tytuł, vlog, YouTubeAbstrakt
Przedmiotem opracowania są tytuły występujące w internetowych komunikatach audiowizualnych, czyli wideoblogach sportowych prowadzonych przez polskich dziennikarzy w serwisie YouTube. Badania, w których wykorzystano perspektywę medioonomastyczną, potwierdzają, że tego typu nazwy są redagowane zgodnie z podstawowymi zasadami formułowanymi przez copywriterów i specjalistów do spraw marketingu internetowego. Rezultatami analiz są: przedstawienie struktury tytułów odcinków wideoblogów sportowych, zaprezentowanie najczęściej wykorzystywanych przez nadawców sposobów oddziaływania na odbiorcę oraz wskazanie podstawowych funkcji omawianego elementu.
Pobrania
Bibliografia
Akademia twórców YouTube, https://creatoracademy.youtube.com (access: 25.05.2021).
Google Scholar
Bereś S., 1974, Problematyka komunikatywności i metaforyczności nagłówków prasowych na przykładzie “Słowa Polskiego”, “Wrocławski Rocznik Prasoznawczy”, pp. 92–119.
Google Scholar
Burska K., 2014, Wykorzystanie nazw własnych do modyfikacji frazemów w nagłówkach prasy sportowej (na przykładzie tygodnika “Piłka Nożna” i miesięcznika “Piłka Nożna Plus”), in: K. Burska, B. Cieśla (eds.), Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 27–48. https://doi.org/10.18778/7969-405-1.03
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-405-1.03
Dąbkowski G., 2014, Potoczność w nagłówkach polskich i czeskich portali internetowych, “Poradnik Językowy” 3, pp. 47–60.
Google Scholar
Dobrzyńska T., 1991, Tekst: próba syntezy, “Pamiętnik Literacki” 82(2), pp. 142–183.
Google Scholar
Filipczak-Białkowska A., 2018, Luka informacyjna jako czynnik wyzwalający zaciekawienie odbiorcy (na podstawie analizy nagłówków artykułów zamieszczonych w wybranych portalach internetowych), “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 48(2), pp. 245–262. https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.17
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.17
Furman W., 2006, Tytuł, in: W. Pisarek (ed.), Słownik terminologii medialnej, Kraków: Universitas, pp. 225.
Google Scholar
Gajda S., 1987, Społeczne determinacje nazw własnych tekstów (tytułów), “Socjolingwistyka” 6, pp. 79–89.
Google Scholar
Grochala B., 2017, Igrzyska olimpijskie w nagłówkach zamknięte, “Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II” 60(2), pp. 21–35. https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.2.21-35
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.2.21-35
Kacperska B., 2020, Wideoblogi sportowe jako najnowsza forma wypowiedzi dziennikarskiej, in: K. Burska, B. Cieśla (eds.), Medialne oblicza sportu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 97–114.
Google Scholar
Kasiak M., 2016a, Pozyskiwanie odbiorcy w tytułach prasowych. Analiza wybranych przykładów z tygodników opinii, “Acta Humana” 7, pp. 119–131. http://dx.doi.org/10.17951/ah.2016.7.119
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/ah.2016.7.119
Kasiak M., 2016b, Artykuł publicystyczny w prasie i w internecie. Analiza porównawcza, “Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 8/19, pp. 189–206.
Google Scholar
Łempicka A., 2016, Jak pozycjonować filmy na YouTube? Najważniejsze czynniki rankingowe, https://sempai.pl/blog/pozycjonowac-filmy-youtube-najwazniejsze-czynniki-rankingowe/ (access: 25.05.2021).
Google Scholar
Maciejak K., 2018, YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Pałuszyńska E., 2006, Nagłówki w “Gazecie Wyborczej” (ekspresywna leksyka, frazematyka, metaforyka), Łódź: Piktor.
Google Scholar
Pałuszyńska E., 2016, Zmiany w językowej formie nagłówków prasowych, “Rozprawy Komisji Językowej ŁTN” 62, pp. 103–115.
Google Scholar
Pawłowska I., 2010, Nagłówek w sieci: budowa i funkcja nagłówków prasowych na przykładzie internetowego portalu miejskiego e-sosnowiec.pl, “Rocznik Prasoznawczy” 4, pp. 105–118.
Google Scholar
Pisarek W., 1967, Poznać prasę po nagłówkach! Nagłówek wypowiedzi prasowej w oświetleniu lingwistycznym, Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych.
Google Scholar
Pisarek W., 2002, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Podgórski D., 2018, Pozycjonowanie na YouTube — 10 czynników, które musisz wziąć pod uwagę + porady, https://marketingwsieci.pl/pozycjonowanie-na-youtube-10-czynnikow-ktore-musisz-wziac-pod-uwage-porady/ (access: 25.05.2021).
Google Scholar
Skowronek K., 2000, Między “Bluszczem” a “Cosmopolitan”. Tytuły polskich czasopism kobiecych XX wieku, “Onomastica” 45, pp. 268–287.
Google Scholar
Skowronek K., Rutkowski M., 2004, Media i nazwy. Z zagadnień onomastyki medialnej, Kraków: Lexis.
Google Scholar
Ślawska M., 2008, Tytuł — najmniejszy tekst prasowy, “Rocznik Prasoznawczy” 2, pp. 117–126.
Google Scholar
Wojenka-Karasek M., 2014, Tytuł prawdę Ci powie? Słowotwórcze zabiegi w nagłówkach “Polityki”, in: K. Burska, B. Cieśla (eds.), Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 71–86. https://doi.org/10.18778/7969-405-1.06
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-405-1.06
Zalepa D., 2014, Kompozycja w fotografii, https://kameralna.com.pl/kompozycja-fotografii/ (access: 28.05.2021).
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., 2005, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.