Język potoczny a propagowanie poprawnej polszczyzny (na przykładzie wideobloga „Mówiąc Inaczej”)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.03

Słowa kluczowe:

język potoczny, Paulina Mikuła, poprawność językowa, YouTube, wideoblog

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie, w jaki sposób język potoczny, przede wszystkim słownictwo i frazeologia, może być wykorzystywany do budowania wspólnoty komunikacyjnej z odbiorcami w serwisie YouTube. Podstawę materiałową stanowią wypowiedzi Pauliny Mikuły propagujące posługiwanie się poprawnym językiem polskim wśród internautów z 50 losowo wybranych odcinków wyemitowanych na kanale “Mówiąc Inaczej”. Przeanalizowano, po jakie potocyzmy i w jakich sytuacjach sięga autorka wideobloga. Posługiwanie się leksyką i frazeologią potoczną, powoływanie się na przykłady z życia codziennego oraz nieunikanie słów wulgarnych i obraźliwych to celowe i świadome elementy kreowania wizerunku przez youtuberkę.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Anusiewicz J., 1992, Potoczność jako sposób doświadczania świata i jako postawa wobec świata, “Język a Kultura” 5: Potoczność w języku i kulturze, J. Anusiewicz, F. Nieckula (eds.), pp. 9–20.
Google Scholar

Bartmiński J., 2012, Styl potoczny, in: J. Bartmiński (ed.), Współczesny język polski, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 115–134.
Google Scholar

Ciesiółka A., 2018, YouTube jako nowe źródło wiedzy, “Neodidagmata” 36/37, pp. 103–120.
Google Scholar

Czupryn A., 2016, Paulina Mikuła: Cały czas uczę się języka polskiego. Widzowie uczą się ode mnie, a ja od nich, http://www.polskatimes.pl/opinie/wywiady/a/paulina-mikula-caly-czas-ucze-sie-jezyka-polskiego-widzowie-ucza-sie-ode-mnie-a-ja-od-nich,10557490/2/ (access: 12.05.2021).
Google Scholar

Ginter J., 2018, O komunikowaniu się na blogach poświęconych poprawności językowej, “Język Polski” 4, pp. 47–58. https://doi.org/10.31286/JP.98.4.5
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31286/JP.98.4.5

Gołota M., 2016, Rzuciła pracę, żeby uczyć języka polskiego. Dziś jej lekcje śledzi prawie 190 tysięcy Polaków, http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,19740413,rzucila-prace-w-korporacji-zeby-uczyc-jezyka-polskiego-dzis.html#TRwknd (access: 6.05.2021).
Google Scholar

Gorlewska E., 2015, Wideoblog Mówiąc inaczej jako wariant gatunkowy wirtualnego poradnictwa językowego, “Media — Kultura — Komunikacja Społeczna” 11/4, pp. 47–64.
Google Scholar

Kita M., 1993, Perswazyjne użycie języka potocznego w kontakcie ogólnym, in: A. Wilkoń, J. Warchala (eds.), Z problemów współczesnego języka polskiego, Katowice: Uniwersytet Śląski, pp. 170–175.
Google Scholar

Lubaś W., 2000, Słownictwo potoczne w mediach, in: J. Bralczyk. K. Mosiołek-Kłosińska (eds.), Język w mediach masowych, Warszawa: Upowszechnianie Nauki — Oświata “UN-O”, pp. 83–95.
Google Scholar

Lubaś W., 2001, Język potoczny, in: S. Gajda (ed.), Język polski, Opole: Uniwersytet Opolski — Instytut Filologii Polskiej, pp. 220–242.
Google Scholar

Maciejak K., 2018, YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków: Universitas.
Google Scholar

Markowski A., 1992a, Kategoria potoczności w języku i w opisie świata, “Język a Kultura” 5: Potoczność w języku i kulturze, J. Anusiewicz, F. Nieckula (eds.), pp. 55–59.
Google Scholar

Markowski A., 1992b, Polszczyzna końca XX wieku, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Miejski.pl, https://www.miejski.pl/ (access: 18.05.2021).
Google Scholar

Mówiąc Inaczej, https://www.youtube.com/c/mowiacinaczej/about (access: 6.05.2021).
Google Scholar

OJ UW — Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego, https://nowewyrazy.uw.edu.pl/ (access: 19.05.2021).
Google Scholar

Ożóg K., 2007, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, ed. 3, Rzeszów: Biblioteka Frazy.
Google Scholar

Padoł E., 2016, Paulina Mikuła: jako “ostra żyleta” część osób zniechęciłam, ale też mnóstwo przyciągnęłam, http://kobieta.onet.pl/paulina-mikula-jako-ostra-zyleta-czesc-osob-zniechecilam-ale-tez-mnostwo/9z4q9j (access: 6.05.2021).
Google Scholar

Sikora K., 2014, Paulina Mikuła z “Mówiąc Inaczej”: Przykre, gdy ktoś zwraca uwagę na mój kanał tylko dzięki temu, jak wyglądam, http://natemat.pl/95187,paulina-mikula-z-mowiac-inaczej-przykre-gdy-ktos-zwroci-uwage-na-kanal-dzieki-wygladowi-i-jest-rozczarowany (access: 6.05.2021).
Google Scholar

Warchala J., 2003, Kategoria potoczności w języku, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Warchala J., 2018, Rozwój i ekspansja potocznej odmiany polszczyzny w XX i XXI wieku, “Poradnik Językowy” 8, pp. 52–65.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15611/e21.2018.3.05

WSJP — Żmigrodzki P. (ed.), Wielki słownik języka polskiego, https://wsjp.pl/ (access: 18.05.2021).
Google Scholar

Zdunkiewicz-Jedynak D., 2008, Wykłady ze stylistyki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Opublikowane

2022-12-21

Jak cytować

Burska, K. (2022). Język potoczny a propagowanie poprawnej polszczyzny (na przykładzie wideobloga „Mówiąc Inaczej”). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 56, 53–74. https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.03