Delikatne musssnięcie, MONstrualna dziura, OBAMERYKA, Futbol w czasach zarazy — o recepcji nagłówków prasowych i telewizyjnych oraz sloganów reklamowych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.46.02

Abstrakt

Journalists and copywriters use many language games to attract the recipient’s attention nowadays. The article shows the results of a questionnaire which tries to answer the following question: What is the competence of the media text’s senders? The author discusses which linguistic phenomena play the most important role in press and TV headlines and advertising slogans. Are recipients able to recognize modification of phrases, proverbs and titles of films, books and songs, portmanteaus, graphic treatments and visualizations? Furthermore, the results of the questionnaire indicates what word-play has the greatest persuasive influence on the receiver.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Buttler D., Dlaczego zanikają przysłowia w dwudziestowiecznej polszczyźnie?, „Poradnik Językowy” 1989, z. 5, s. 332–337.
Google Scholar

Grabias St., Kontaminacje we współczesnym języku polskim. Próba charakterystyki, „Annales UMCS, Sectio F” 1970, t. 25, nr 6, s. 117–145.
Google Scholar

Kudra B., Grafizacja w nagłówkach prasowych, [w:] Na językoznawczych ścieżkach. Prace ofiarowane Profesorowi Jerzemu Podrackiemu, red. A. Mikołajczuk, R. Pawelec, Warszawa 2007, s. 155–158.
Google Scholar

Lebda R., Trudny dialog, [w:] Druga Internetowa Konferencja Naukowa DIALOG A NOWE MEDIA, Katowice 2003, s. 1–12.
Google Scholar

Ochmann D., Prasowe kontaminacje leksykalne (Analiza strukturalna), „Język Polski” 1997, z. 2–3, s. 131–144.
Google Scholar

Pstyga A., Słowotwórcze derywaty medialne w komunikacji międzykulturowej: interpretacja, semantyka rozumienia i przekład (na materiale języka polskiego i rosyjskiego), [w:] Wokół słów i znaczeń IV. Słowotwórstwo a media. Materiały IV konferencji językoznawczej poświęconej pamięci Profesora Bogusława Krei, red. E. Badyda, J. Maćkiewicz, E. Rogowska-Cybulska, Gdańsk 2011, s. 29–38.
Google Scholar

Siwek D., Recepcja tytułów wypowiedzi prasowych, „Zeszyty Prasoznawcze” 1980, nr 2, s. 91–98.
Google Scholar

Waszakowa K., O nowych zjawiskach leksykalnych w świetle semantyki rozumienia, [w:] Semantyczna struktura słownictwa i wypowiedzi, red. R. Grzegorczykowa, Z. Zaron, Warszawa 1997, s. 9–24.
Google Scholar

Wielki słownik frazeologiczny PWN z przysłowiami (skrót: WSF), oprac. A. Kłosińska, E. Sobol, A. Stankiewicz, Warszawa 2009
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2012-01-01

Jak cytować

Burska, K. (2012). Delikatne musssnięcie, MONstrualna dziura, OBAMERYKA, Futbol w czasach zarazy — o recepcji nagłówków prasowych i telewizyjnych oraz sloganów reklamowych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 46, 28–41. https://doi.org/10.18778/0208-6077.46.02

Numer

Dział

Articles