The regional tourist book market and forms of its promotion on the example of Grudziądz and the Kuyavian-Pomeranian region
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.34.02Keywords:
tourist book, regional book, book promotion, book advertisement, popularization of reading, Grudziądz, Kuyavian-Pomeranian regionAbstract
The aim of the article is to present the regional tourist book market on the example of Grudziądz and the Kuyavian-Pomeranian region. Based on the analysis of literature and source data as well as interviews with employees of cultural institutions, the categories of tourism books, distribution channels and methods of its promotion were described, especially the forms of operation of bookstores, libraries, PTTK and tourist information points, as well as promotion via the Internet. Attention was paid to the forms of supporting the readership of regional books by organizing various types of festivals, book fairs, Book Discussion Clubs, literary meetings, etc. Finally, the specificity of the tourist book was characterized in the context of the forms of its promotion.
Downloads
References
27 Ogólnopolski Przegląd Książki Krajoznawczej i Turystycznej (2019). W: Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze [online]. Pobrano 13 sierpnia 2020 r., z: https://przegladksiazki.pttk.pl/przeglad-ksiazki-2019/
Google Scholar
Biblioteka Miejska w Grudziądzu [online]. Pobrano 17 sierpnia 2020 r., z: http://www.biblioteka.grudziadz.pl
Google Scholar
Biblioteki publiczne w 2019 roku (2020). W: Główny Urząd Statystyczny [online]. Pobrano 20 grudnia 2020 r., z: https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5493/14/4/1/biblioteki_publiczne_w_2019_roku.pdf
Google Scholar
Bookcrossing Polska [online]. Pobrano 14 lipca 2020 r., z: https://bookcrossing.pl/
Google Scholar
Dawidowicz-Chymkowska, Olga (oprac.) (2020). Ruch Wydawniczy w Liczbach tom 69: 2019 książki. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar
Dragievic-Šešić, Milena & Stojaković, Branimir (2010). Kultura: zarządzanie, animacja, marketing. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Google Scholar
Drążkiewicz, Jacek (2009). Miejsce turystyki w zadaniach gminnego samorządu terytorialnego w Polsce. Rocznik Żyrardowski, 7, 265–286.
Google Scholar
Dyskusyjne Kluby Książki (2019). W: Instytut Książki [online]. Pobrano 15 lipca 2020 r., z: https://instytutksiazki.pl/aktualnosci,2,dyskusyjne-kluby-ksiazki-w-liczbach,3854.html
Google Scholar
Empik.com [online]. Pobrano 15 sierpnia 2020 r., z: www.empik.com
Google Scholar
Encyklopedia zarządzania [online]. Pobrano 13 lipca 2020 r., z: https://mfiles.pl/pl/index.php/Strona_główna
Google Scholar
Facebook Informacji Turystycznej w Grudziądzu [online]. Pobrano 14 lipca 2020 r., z: https://www.facebook.com/itgrudziadz/
Google Scholar
Gołembski, Grzegorz (red.) (2006). Kompendium wiedzy o turystyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Gołębiewski, Łukasz (2009). E-książka/book. Szerokopasmowa kultura. Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar
Gołębiewski, Łukasz (2017). Rynek książki w Polsce 2017. Dystrybucja. Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar
Hopfinger, Maryla (2007). Literatura i media po 1989 roku. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Hussak, Tadeusz (2010). Dorobek kształcenia księgarzy: 60 lat istnienia szkół księgarskich. Warszawa: Stowarzyszenie Księgarzy Polskich.
Google Scholar
Internet jako elektroniczny kanał dystrybucji [online]. W: SmartLearning. Pobrano 13 sierpnia 2020 r., z: https://smartlearning.eu/
Google Scholar
Jędrysiak, Tadeusz (2008). Turystyka kulturowa. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Kluby Książki. W: Instytut Książki [online]. Pobrano 17 sierpnia 2020 r., z: https://instytutksiazki.pl/kluby-ksiazki,6.html
Google Scholar
Majówka na trawie Grudziądz [online]. W: Grudziądz. Nasze miasto. Pobrano 14 lipca 2020 r., z: https://grudziadz.naszemiasto.pl/tag/majowka-na-trawie-grudziadz
Google Scholar
Meyer, Beata & Milewski, Dawid (2009). Strategie rozwoju turystyki w regionie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Nadbałtyckie Centrum Kultury [online]. Pobrano 4 lipca 2020 r., z: https://www.nck.org.pl/
Google Scholar
Ogólnopolska Baza Księgarń [online]. Pobrano 9 listopada 2021 r., z: https://obk.pik.org.pl/news/report
Google Scholar
Panasiuk, Aleksander (2010). Informacja Turystyczna. Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck.
Google Scholar
Pliki elektroniczne [online]. W: Wydawnictwo Literackie. Pobrano 10 sierpnia 2020 r., z: https://www.wydawnictwoliterackie.pl/pliki-elektroniczne
Google Scholar
Runge, Anna & Runge, Jerzy (2008). Słownik pojęć z geografii społeczno-ekonomicznej. Katowice: Videograf Edukacja.
Google Scholar
Sierpińska, Maria & Niedbała, Bogusław (2013). Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie. Centra odpowiedzialności w teorii i praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok (2019). W: BIP Gmina-miasto Grudziądz [online]. Pobrano 16 lipca 2020 r., z: http://bip.grudziadz.pl/strony/18661.dhtml
Google Scholar
Targi w Krakowie [online]. Pobrano 24 czerwca 2020 r., z: https://targi.krakow.pl/
Google Scholar
Tobera, Marek (2008). Bibliologia wobec polskiego rynku książki 1944–2007. Przegląd Biblioteczny, 1, 37–66.
Google Scholar
Urlopowe zwyczaje Polaków – lato 2020. Wyniki badania (2020). W: InfoWire.pl [online]. Pobrano 29 stycznia 2021 r., z: https://infowire.pl/generic/release/549196/urlopowe-zwyczaje-polakow-lato-2020-wyniki-badania
Google Scholar
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Dz. U. z 2020 r. poz. 713.
Google Scholar
Warszawskie Targi Książki [online]. Pobrano 14 lipca 2020 r., z: www.targi-ksiazki.waw.pl/o_targach-fakty_i_liczby
Google Scholar
Wiadomości Turystyczne [online]. Pobrano 12 lipca 2020 r., z: www.wiadomosciturystyczne.pl
Google Scholar
Wojciechowska, Maja (2009). Współczesne formy reklamy książki. Zarządzanie Biblioteką, 1, 97–110.
Google Scholar
Wojciechowska, Maja & Zielińska, Marta (2020). Książka jako produkt turystyczny (na przykładzie Grudziądza). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2, 127–153.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-7435.31.08
Wojciechowska, Maja & Zielińska, Marta (2021). Rola książki regionalnej i turystycznej w promocji regionu na przykładzie Grudziądza. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2, 19–42.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-7435.32.02
Wójcik, Magdalena (2013). Web 2.0 w działalności usługowej instytucji książki. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.