The regional tourist book market and forms of its promotion on the example of Grudziądz and the Kuyavian-Pomeranian region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.34.02

Keywords:

tourist book, regional book, book promotion, book advertisement, popularization of reading, Grudziądz, Kuyavian-Pomeranian region

Abstract

The aim of the article is to present the regional tourist book market on the example of Grudziądz and the Kuyavian-Pomeranian region. Based on the analysis of literature and source data as well as interviews with employees of cultural institutions, the categories of tourism books, distribution channels and methods of its promotion were described, especially the forms of operation of bookstores, libraries, PTTK and tourist information points, as well as promotion via the Internet. Attention was paid to the forms of supporting the readership of regional books by organizing various types of festivals, book fairs, Book Discussion Clubs, literary meetings, etc. Finally, the specificity of the tourist book was characterized in the context of the forms of its promotion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

27 Ogólnopolski Przegląd Książki Krajoznawczej i Turystycznej (2019). W: Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze [online]. Pobrano 13 sierpnia 2020 r., z: https://przegladksiazki.pttk.pl/przeglad-ksiazki-2019/
Google Scholar

Biblioteka Miejska w Grudziądzu [online]. Pobrano 17 sierpnia 2020 r., z: http://www.biblioteka.grudziadz.pl
Google Scholar

Biblioteki publiczne w 2019 roku (2020). W: Główny Urząd Statystyczny [online]. Pobrano 20 grudnia 2020 r., z: https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5493/14/4/1/biblioteki_publiczne_w_2019_roku.pdf
Google Scholar

Bookcrossing Polska [online]. Pobrano 14 lipca 2020 r., z: https://bookcrossing.pl/
Google Scholar

Dawidowicz-Chymkowska, Olga (oprac.) (2020). Ruch Wydawniczy w Liczbach tom 69: 2019 książki. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Dragievic-Šešić, Milena & Stojaković, Branimir (2010). Kultura: zarządzanie, animacja, marketing. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Google Scholar

Drążkiewicz, Jacek (2009). Miejsce turystyki w zadaniach gminnego samorządu terytorialnego w Polsce. Rocznik Żyrardowski, 7, 265–286.
Google Scholar

Dyskusyjne Kluby Książki (2019). W: Instytut Książki [online]. Pobrano 15 lipca 2020 r., z: https://instytutksiazki.pl/aktualnosci,2,dyskusyjne-kluby-ksiazki-w-liczbach,3854.html
Google Scholar

Empik.com [online]. Pobrano 15 sierpnia 2020 r., z: www.empik.com
Google Scholar

Encyklopedia zarządzania [online]. Pobrano 13 lipca 2020 r., z: https://mfiles.pl/pl/index.php/Strona_główna
Google Scholar

Facebook Informacji Turystycznej w Grudziądzu [online]. Pobrano 14 lipca 2020 r., z: https://www.facebook.com/itgrudziadz/
Google Scholar

Gołembski, Grzegorz (red.) (2006). Kompendium wiedzy o turystyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Gołębiewski, Łukasz (2009). E-książka/book. Szerokopasmowa kultura. Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar

Gołębiewski, Łukasz (2017). Rynek książki w Polsce 2017. Dystrybucja. Warszawa: Biblioteka Analiz.
Google Scholar

Hopfinger, Maryla (2007). Literatura i media po 1989 roku. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Hussak, Tadeusz (2010). Dorobek kształcenia księgarzy: 60 lat istnienia szkół księgarskich. Warszawa: Stowarzyszenie Księgarzy Polskich.
Google Scholar

Internet jako elektroniczny kanał dystrybucji [online]. W: SmartLearning. Pobrano 13 sierpnia 2020 r., z: https://smartlearning.eu/
Google Scholar

Jędrysiak, Tadeusz (2008). Turystyka kulturowa. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

Kluby Książki. W: Instytut Książki [online]. Pobrano 17 sierpnia 2020 r., z: https://instytutksiazki.pl/kluby-ksiazki,6.html
Google Scholar

Majówka na trawie Grudziądz [online]. W: Grudziądz. Nasze miasto. Pobrano 14 lipca 2020 r., z: https://grudziadz.naszemiasto.pl/tag/majowka-na-trawie-grudziadz
Google Scholar

Meyer, Beata & Milewski, Dawid (2009). Strategie rozwoju turystyki w regionie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Nadbałtyckie Centrum Kultury [online]. Pobrano 4 lipca 2020 r., z: https://www.nck.org.pl/
Google Scholar

Ogólnopolska Baza Księgarń [online]. Pobrano 9 listopada 2021 r., z: https://obk.pik.org.pl/news/report
Google Scholar

Panasiuk, Aleksander (2010). Informacja Turystyczna. Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck.
Google Scholar

Pliki elektroniczne [online]. W: Wydawnictwo Literackie. Pobrano 10 sierpnia 2020 r., z: https://www.wydawnictwoliterackie.pl/pliki-elektroniczne
Google Scholar

Runge, Anna & Runge, Jerzy (2008). Słownik pojęć z geografii społeczno-ekonomicznej. Katowice: Videograf Edukacja.
Google Scholar

Sierpińska, Maria & Niedbała, Bogusław (2013). Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie. Centra odpowiedzialności w teorii i praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok (2019). W: BIP Gmina-miasto Grudziądz [online]. Pobrano 16 lipca 2020 r., z: http://bip.grudziadz.pl/strony/18661.dhtml
Google Scholar

Targi w Krakowie [online]. Pobrano 24 czerwca 2020 r., z: https://targi.krakow.pl/
Google Scholar

Tobera, Marek (2008). Bibliologia wobec polskiego rynku książki 1944–2007. Przegląd Biblioteczny, 1, 37–66.
Google Scholar

Urlopowe zwyczaje Polaków – lato 2020. Wyniki badania (2020). W: InfoWire.pl [online]. Pobrano 29 stycznia 2021 r., z: https://infowire.pl/generic/release/549196/urlopowe-zwyczaje-polakow-lato-2020-wyniki-badania
Google Scholar

Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Dz. U. z 2020 r. poz. 713.
Google Scholar

Warszawskie Targi Książki [online]. Pobrano 14 lipca 2020 r., z: www.targi-ksiazki.waw.pl/o_targach-fakty_i_liczby
Google Scholar

Wiadomości Turystyczne [online]. Pobrano 12 lipca 2020 r., z: www.wiadomosciturystyczne.pl
Google Scholar

Wojciechowska, Maja (2009). Współczesne formy reklamy książki. Zarządzanie Biblioteką, 1, 97–110.
Google Scholar

Wojciechowska, Maja & Zielińska, Marta (2020). Książka jako produkt turystyczny (na przykładzie Grudziądza). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2, 127–153.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-7435.31.08

Wojciechowska, Maja & Zielińska, Marta (2021). Rola książki regionalnej i turystycznej w promocji regionu na przykładzie Grudziądza. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2, 19–42.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-7435.32.02

Wójcik, Magdalena (2013). Web 2.0 w działalności usługowej instytucji książki. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Published

2022-08-03

How to Cite

Wojciechowska, M., & Zielińska, M. (2022). The regional tourist book market and forms of its promotion on the example of Grudziądz and the Kuyavian-Pomeranian region. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(34), 23–47. https://doi.org/10.18778/0860-7435.34.02

Issue

Section

Articles